
Непублічність інформації в сфері містобудування та землеустрою, неправомірний вплив з боку зацікавлених осіб, низький рівень цифровізації послуг, відсутність повної інформації про об'єкти культурної спадщини, недосконалий державний контроль у сфері будівництва і земельних відносин – це неповний перелік проблем у цих галузях.
Для вирішення цих проблем і зменшення рівня корупційних практик у цих сферах експерти НАЗК запропонували конкретні кроки у Державній антикорупційній програмі на 2023-2025 роки.
Одна із ключових проблем – непублічність інформації у сфері містобудування та землеустрою. Внаслідок цього будівництво може здійснюватись всупереч вимогам законодавства. Існування цієї проблеми зумовлено недосконалістю функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, обмеженим доступом до містобудівної документації, неузгодженості та непослідовності під час внесення даних до публічних реєстрів.
Для вирішення цієї проблеми у ДАП пропонується:
- надати публічний доступ до чинної містобудівної документації;
- забезпечити інтеграцію та електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва та іншими джерелами інформації, зокрема з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Державним земельним кадастром, Електронним реєстром об’єктів культурної спадщини.
- ввести в експлуатацію Єдиний електронний містобудівний кадастр, який би інтегрував інші реєстри і електронну систему у сфері будівництва;
- забезпечити можливість автоматичного формування містобудівних умов та обмежень онлайн.
Ще однією важливою проблемою є відсутність публічно доступного та повного джерела інформації про об’єкти культурної спадщини. Відсутність інформації та колізії у містобудівному і пам’яткоохоронному законодавстві призводять до незаконного будівництва та забудови пам’яток, що також породжує і корупцію. Така ситуація зумовлена відсутністю публічно доступного, достовірного та повного джерела інформації щодо обʼєктів культурної спадщини межі і режими використання зон охорони обʼєктів культурної спадщини чітко встановлені та невинесені в натурі, відсутній чіткий перелік і порядок надання дозволів і погоджень у сфері охорони культурної спадщини та широкими дискреційними повноваження уповноваженими органами.
Тому для вирішення цієї проблеми запропоновано: - створити й забезпечити належне функціонування в публічному доступі Електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, який буде містити інформацію про всі об’єкти культурної спадщини, що визнані такими відповідно до чинного законодавства;
- визначити повноваження та функції уповноважених органів охорони культурної спадщини при наданні дозволів, відмов, розпоряджень тощо.
Недосконала система державного контролю та регулювання у будівництві також стимулює появу корупційних практик. Органи архітектурно-будівельного контролю мають широке коло дискреційних повноважень, що потрібно врегулювати на рівні законодавства. Це стосується порядку здійснення перевірки документації для отримання документів дозвільного характеру у сфері будівництва, вибірковості проведення перевірок, а також недосконалого механізму притягнення до відповідальності за порушення у сфері містобудування.
Для вирішення доступу до інженерної і транспортної інфраструктури та підключення нових об’єктів будівництва до мереж необхідно запровадити процедуру «єдиного вікна» при наданні таких послуг.
У сфері землеустрою експерти надали низку пропозицій щодо вирішення проблем у процедурі формування земельних ділянок, визначенні розміру земельного податку та оренди державних та комунальних земель, зміни цільового призначення землі та безоплатної приватизації.
Процедура формування земельних ділянок супроводжується надмірною дискрецією, що першочергово пов’язано із відсутністю чітких вимог до змісту та оформлення землевпорядної документації. Для цього пропонується запровадити електронну систему взаємодії суб’єктів землеустрою, що передбачала б комплексну електронну процедуру формування земельних ділянок та єдину форму складання документації із землеустрою.
Для удосконалення процедури справляння земельного податку та передачі в оренду державних і комунальних земель у ДАП пропонується визначати їх розмір на підставі масової оцінки земель, а не існуючої зараз нормативно-грошової оцінки.
Також однією з найбільших проблем у сфері землеустрою залишається надмірна концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин. Тому запропоновано надати повноваження щодо передачі у власність або користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення обласним державним (військовим) адміністраціям, а повноваження щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників — саморегулівним організаціям у сфері землеустрою та топографогеодезичної діяльності.
Всі охочі можуть ознайомитися з підрозділом ДАП «Містобудування, земельні відносини» на сайті НАЗК і переглянути відеозапис обговорення.
Нагадаємо, Державна антикорупційна програма на 2023-2025 роки розробляється НАЗК на виконання Антикорупційної стратегії до 2025 року та має бути затверджена Кабінетом Міністрів України.
НАЗК координує реалізацію документа та виконання заходів ДАП. Документ є обов’язковими для виконання державними органами та органами місцевого самоврядування.
