НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

03.12.2020
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Одним із досягнень оновленого Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020 році став запуск моніторингу способу життя суб’єктів декларування. За кілька місяців працівники НАЗК розпочали моніторинг способу життя 47 публічних службовців та передали 7 матеріалів на повну перевірку декларацій.

Але через рішення Конституційного суду України № 13-р/2020 НАЗК більше не має права здійснювати моніторинг способу життя.

Наголошуємо, моніторинг способу життя не є за слідчим (розшуковим) заходом, а тому не передбачає надмірного втручання у реалізацію права на особисте та сімейне життя.

Що таке моніторинг способу життя?

Стаття 51 Закону України «Про запобігання корупції» давала право НАЗК проводити вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування. Такі моніторинги розпочиналися на підставі інформації, отриманої від громадян чи оприлюдненої в медіа та інших відкритих джерелах інформації про невідповідність рівня життя декларантів їхньому майну й доходам.

Під час моніторингу фахівці Агентства досліджували таку інформацію:

  • користування об’єктами, які не вказані в декларації (наприклад, автомобілями та будинками);
  • відомості щодо отриманих подарунків;
  • придбання об’єктів, вартість яких перевищує задекларовані активи.
За Законом, якщо НАЗК встановлювало невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну й доходам, це було підставою для здійснення повної перевірки його декларації.

У разі виявлення корупційного порушення Агентство повідомляло про це правоохоронні органи та інших уповноважених суб’єктів.

Навіщо потрібен моніторинг способу життя?

Моніторинг способу життя потрібен, щоби суб’єкти декларування були чесними не тільки на папері. Так, журналістські розслідування, дописи в соцмережах, повідомлення приватних осіб дозволяють знаходити розбіжності між «задекларованим» способом життя чиновників і реальним.

Наприклад, саме журналісти повідомили, що керівник одного з департаментів у Національній поліції не вказав майно своїх задекларованих членів родини, Також завдяки медіа НАЗК звернуло увагу на депутата райради, який одного року декларував квартиру в Києві, а наступного вже ні. Хоча жодних дій із нерухомим майном він не вчиняв.

Без моніторингу способу життя публічні службовці й далі зможуть безкарно:

  • здійснювати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи;
  • регулярно їздити на «чужих» автомобілях, не згадуючи про них у декларації;
  • літати приватними літаками невідомо за чий кошт;
  • витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини офіційно зароблених за рік коштів;
  • проживати в будинку цивільної дружини, не вказуючи в декларації ні її, ні її активи.
Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Останні новини

28.03.2024
17:28
Впровадження рекомендацій НАЗК сприяє розбудові культури доброчесності в оборонно-промисловому комплексі 
16:52
Анонс НАЗК запрошує до громадського обговорення законопроекту про удосконалення антикорупційних обмежень щодо сумісництва та суміщення 
14:40
Необґрунтовані активи на понад 8,6 млн грн. За матеріалами НАЗК справу посадовця Київської митниці передано до суду
27.03.2024
18:59
Посилення співпраці з ЄС на різних треках: Голова НАЗК провів зустрічі з представниками Єврокомісії
15:51
Розвиток інституту викривання: як законодавчо врегулювати статус викривача у кримінальному процесі? 
26.03.2024
18:51
Україна стане першою країною не членом ОЕСР, яка долучиться до ініціативи «Індикатори публічної доброчесності»
25.03.2024
17:33
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для парламентських партій за 2020–2023 роки та інших партій за IV квартал 2023 року 
13:03
Розбудова інституту викривання, оцінка корупційних ризиків та просвітницька робота - пріоритети співпраці НАЗК з Управлінням ООН з наркотиків та злочинності 
10:00
НАЗК братиме участь у розробці рекомендацій щодо покращення системи оборонних закупівель в межах робочої групи України та НАТО
22.03.2024
19:50
НАЗК передає МРГ з санкційної політики інформацію з реєстру “Міжнародні спонсори війни”, інші реєстри потребують унормування - позиція НАЗК
18:01
Голова НАЗК обговорив з членами Громадської ради подальші кроки у розбудові незалежної антикорупційної інституції 
12:47
НАЗК та IFES в Україні продовжать співпрацю у сфері протидії політичній корупції
11:26
НАЗК запрошує до обговорення звіту про судову практику притягнення до кримінальної відповідальності за корупцію 
21.03.2024
19:20
До уваги користувачів навчальної платформи НАЗК! 
18:19
Показники сприйняття і досвіду корупції дещо покращилися у порівнянні з довоєнним рівнем: НАЗК презентувало дослідження за 2023 рік 
16:38
НАЗК та Антикорупційна ініціатива ЄС планують розширити співпрацю
13:36
НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення у колишнього співробітника Нацполіції на понад 12 млн грн
12:33
НАЗК починає співпрацю з новим американсько-британським антикорупційним проектом Pro-Integrity
12:11
НАЗК і ДБР виявили ознаки незаконного збагачення у посадовця ЗСУ на майже 58 млн грн
09:27
Правила декларування підприємницької діяльності як ФОП
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua