НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

20.10.2020
Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Уже 25 жовтня в Україні відбудуться місцеві вибори.

Конституція гарантує громадянам право вільно голосувати на виборах, а також право бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб напередодні виборів запобігти правопорушенням, пов’язаним з корупцією, звертаємо увагу посадовців на необхідність неухильного дотримання антикорупційного законодавства.

Конфлікт інтересів

Якщо особа бажає бути обраною депутатом місцевої ради чи міським, сільським, селищним головою або має бажання перемогти на виборах політичної партії, членом якої вона є, у неї виникає приватний інтерес.

У разі, якщо посадовець наділений повноваженнями, реалізація яких впливатиме на виборчий процес, у нього виникає конфлікт інтересів.

Серед таких повноважень – забезпечення рівності учасників виборчих перегонів, недопущення порушення заборон щодо агітації, допуск різних авдиторій для проведення політичної реклами тощо. Для врегулювання конфлікту інтересів необхідно виконати обов’язки, передбачені ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Неповідомлення про реальний конфлікт інтересів, прийняття рішень та вчинення дій в його умовах тягне за собою адміністративну відповідальність (ст. 1727 КУпАП).

Дотримання принципів етичної поведінки

У разі участі у виборчих перегонах посадовець має пам’ятати також про дотримання політичної нейтральності як одного з принципів етичної поведінки, тобто:

  • під час виконання своїх повноважень неупереджено ставитись до будь-якої політичної сили;
  • уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів;
  • не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків.
Порушення норм етичної поведінки є дисциплінарним проступком, за який передбачена дисциплінарна відповідальність.

Суміщення та сумісництво

У разі, якщо виборчі перегони закінчилися для особи успіхом та її обрано міським, селищним або сільським головою, така особа не може займатися іншою оплачуваною діяльністю (за окремими виключеннями).

Тому вона має припинити свою діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави (державну службу, службу в поліції тощо), або приватному секторі (підприємницьку діяльність, в тому числі виконання зобов’язань за договорами, проведення остаточних взаєморозрахунків тощо). Така діяльність має бути припинена на момент набуття повноважень міського, селищного або сільського голови.

Натомість обрання посадовця депутатом місцевої ради не свідчитиме про порушення обмеження щодо сумісництва та суміщення, оскільки така діяльність не є оплачуваною (крім випадку, коли депутат працює у відповідній раді на постійній основі).

Закон також забороняє обраним особам входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку. Тому заходи для запобігання порушень таких обмежень, наприклад, подання заяви про звільнення з посади директора, мають вживатися завчасно – до обрання такої особи на посаду до органу місцевого самоврядування.

Окрім того, обрання міським, селищним та сільським головою породжує обов’язок передати в управління корпоративних прав та підприємств в порядку, передбаченому ст. 36 Закону України «Про запобігання корупції».

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Останні новини

19.09.2024
10:51
Делегація НАЗК представила у Брюсселі прогрес антикорупційних реформ в Україні
18.09.2024
16:45
НАЗК виявило у ексомбудсменки ознаки незаконного збагачення та недостовірного декларування на понад 42 млн грн
17.09.2024
15:26
За матеріалами НАЗК суд конфіскував у посадовця митниці будинок і шість земельних ділянок на 8,6 млн грн
13.09.2024
09:21
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?
11.09.2024
11:21
Виявляти сховані за кордоном активи стане простіше: НАЗК приєдналось до мережевої платформи Європолу SIENA
10.09.2024
15:36
Порушень на 761,6 млн грн виявлено за результатами 94 завершених повних перевірок декларацій у серпні
11:20
Понад 40% повідомлень про корупцію та боротьбу з нею є дезінформацією - результати моніторингу соцмереж у серпні
09.09.2024
17:29
В НАЗК обговорили шляхи вдосконалення процесу подачі декларацій та їхніх перевірок з МВФ
06.09.2024
12:30
4.5 млн грн керівниці регіонального управління податкової служби може бути конфісковано за матеріалами НАЗК
09:16
Рік роботи Порталу повідомлень викривачів: досягнення та виклики інституту викривання
04.09.2024
12:30
Недекларування 5,7 млн грн депутатом Харківської облради: за матеріалами НАЗК розпочато кримінальні провадження
09:21
НАЗК презентує рекомендації з призначення та забезпечення функціонування антикорупційних уповноважених в органах місцевого самоврядування
03.09.2024
17:53
Антикорупційна експертиза: НАЗК у серпні виявило корупціогенні фактори в 11 з 342 перевірених проєктів актів
15:52
НАЗК продовжує розширювати співпрацю з освітніми закладами регіонів України: Хмельниччина
02.09.2024
12:47
Портал повідомлень викривачів та інші канали повідомлень про факти корупції: які інструменти найефективніші?
09:14
У 560 школах і 65 вишах вивчатимуть антикорупційні дисципліни у новому навчальному році
30.08.2024
16:36
Місцева влада має бути обличчям доброчесності і не розраховувати на індульгенції від антикорупційних органів - НАЗК з робочим візитом на Хмельниччині
29.08.2024
18:02
Понад 3.3 млн грн посадовця Нацполіції можуть бути стягнені в дохід держави за матеріалами НАЗК
15:27
е-Підприємець, єДозвіл, перехід на оновлену міжнародну митну IT-систему: ключові результати виконання ДАП у ІІ кварталі
28.08.2024
18:15
Цивільна конфіскація на 1,9 млн грн: САП заявлено позов за матеріалами НАЗК стосовно заступника начальника Полтавського ОТЦК та СП
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua