НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

26.02.2021
НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) виявило найбільш розповсюджені корупційні схеми у земельній сфері. Досліджували механізми та законодавчі прогалини, через які наразі реалізовують  корупційні схеми задля особистого незаконного збагачення. 

Також у дослідженні НАЗК запропонувало заходи, які мінімізують або повністю припинять поширення таких корупційних практик. 

Згідно аналізу НАЗК, лише одне положення Земельного кодексу про безоплатну приватизацію земель державної та комунальної власності дає можливість реалізувати з десяток корупційних схем.  

За попередніми результатами аудиту Держгеокадастру, через механізм безоплатної приватизації, з 2013-го до 2020 року з державної у приватну власність вивели понад 700 тис. га землі. 

Наразі на балансі держави відсутні понад 5 млн га земельного банку, а власники земельних ділянок стануть відомі лише після оцифрування паперових даних.

Найбільш розповсюджені джерела корупційних ризиків:

  • Недосконалість нормативного регулювання
  • Відсутність ефективних механізмів реагування
  • Дискреційні повноваження органів влади
  • Суперечність законодавчих норм
  • Відсутність належного обліку земель
Найважливіші заходи для зменшення корупції у земельній сфері:

  • трансформувати процедуру безоплатної приватизації в інші форми державної підтримки незахищенних верств населення;
  • передати контрольні функції у сфері землеустрою від Держгеокадастру до органів місцевого самоврядування;
  • перевести проведення земельних торгів у електронну торгову систему, яка виключить контакти між учасниками та організаторами під час аукціону, та замінить суб’єктивні рішення людини на автоматичні дії електронного майданчика;
  • запровадити електронну процедуру реєстрації земельних ділянок;
  • створити єдиний відкритий реєстр орендованого комунального майна, у якому буде вся інформація у відкритому доступі про умови та терміни оренди земельних ділянок державної та комунальної власності;
  • встановити ставки орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на базі їх ринкової вартості, припинивши практику «індивідуального» визначення  для кожного окремого землекористувача
  • запровадити економічну процедуру зміни цільового призначення із встановленням обов’язкової компенсації до бюджету різниці вартості, яку має сплатити власник або користувач земельної ділянки під час зміни цільового призначення
  • конкретизувати підстави для позбавлення інженера-землевпорядника кваліфікаційного сертифіката
  • впровадити обов’язкове страхування відповідальності розробників документації із землеустрою
  • заборонити укладати договори про сумісну діяльність на землях державних та комунальних закладів і підприємств, яким надали землі за правом постійного користування
  • повноцінно запустити інтернет-ресурс для моніторингу обігу земель, на якому підлягатимуть відкритому оприлюдненню всі геопросторові дані, що є в розпорядженні органів державної влади та місцевого самоврядування.
Ознайомитися з дослідженням можна тут: 

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2021/02/30_anticor_land.pdf"]

 

 

НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері
НАЗК розробило шлях подолання понад 30 корупційних схем у земельній сфері

Останні новини

29.03.2024
13:07
Контакт-центр НАЗК працюватиме у ці вихідні: завершується кампанія декларування - 2023 
09:07
Україна та ОЕСР розпочинають роботу над Оглядом з питань доброчесності та боротьби з корупцією
28.03.2024
17:28
Впровадження рекомендацій НАЗК сприяє розбудові культури доброчесності в оборонно-промисловому комплексі 
16:52
Анонс НАЗК запрошує до громадського обговорення законопроекту про удосконалення антикорупційних обмежень щодо сумісництва та суміщення 
14:40
Необґрунтовані активи на понад 8,6 млн грн. За матеріалами НАЗК справу посадовця Київської митниці передано до суду
27.03.2024
18:59
Посилення співпраці з ЄС на різних треках: Голова НАЗК провів зустрічі з представниками Єврокомісії
15:51
Розвиток інституту викривання: як законодавчо врегулювати статус викривача у кримінальному процесі? 
26.03.2024
18:51
Україна стане першою країною не членом ОЕСР, яка долучиться до ініціативи «Індикатори публічної доброчесності»
25.03.2024
17:33
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для парламентських партій за 2020–2023 роки та інших партій за IV квартал 2023 року 
13:03
Розбудова інституту викривання, оцінка корупційних ризиків та просвітницька робота - пріоритети співпраці НАЗК з Управлінням ООН з наркотиків та злочинності 
10:00
НАЗК братиме участь у розробці рекомендацій щодо покращення системи оборонних закупівель в межах робочої групи України та НАТО
22.03.2024
19:50
НАЗК передає МРГ з санкційної політики інформацію з реєстру “Міжнародні спонсори війни”, інші реєстри потребують унормування - позиція НАЗК
18:01
Голова НАЗК обговорив з членами Громадської ради подальші кроки у розбудові незалежної антикорупційної інституції 
12:47
НАЗК та IFES в Україні продовжать співпрацю у сфері протидії політичній корупції
11:26
НАЗК запрошує до обговорення звіту про судову практику притягнення до кримінальної відповідальності за корупцію 
21.03.2024
19:20
До уваги користувачів навчальної платформи НАЗК! 
18:19
Показники сприйняття і досвіду корупції дещо покращилися у порівнянні з довоєнним рівнем: НАЗК презентувало дослідження за 2023 рік 
16:38
НАЗК та Антикорупційна ініціатива ЄС планують розширити співпрацю
13:36
НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення у колишнього співробітника Нацполіції на понад 12 млн грн
12:33
НАЗК починає співпрацю з новим американсько-британським антикорупційним проектом Pro-Integrity
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua