Аналіз контрагентів у публічних закупівлях: НАЗК презентувало рекомендації для антикорупційних уповноважених
Саме в процедурах про публічні закупівлі найчастіше можна зустріти корупційні ризики. Тому антикорупційним уповноваженим важливо звертати увагу на договори та контрагентів. Щоб допомогти розібратися із цією темою, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) презентувало рекомендацій уповноваженим для аналізу контрагентів у публічних закупівлях.
Під час презентації спікери розповіли про:
- порядок проведення антикорупційного аналізу в публічних закупівлях та навіщо його потрібно проводити;
- особливості різних закупівельних процедур;
- приклади застережень до договорів закупівель;
- корупційні схеми та індикатори цих схем у публічних закупівлях.
Що під час публічних закупівель може бути корупційним маркером?
- Поділ закупки, щоб зменшити конкуренцію
Замовник провів 64 тендери на закупівлю одних і тих самих запчастин. З них — 15 тендерів в один день. Очікувана вартість кожної закупівлі склала 3,6 млн грн. Загальна сума 15 тендерів, оголошених в один день склала 55 млн грн. Загальна ж сума всіх закупівель склала 234,8 млн грн. Єдиними учасниками та переможцями всіх цих процедур стали лише 2 компанії.
- Неконкурентні процедури закупівель
Якщо дві тендерні закупівлі будуть неуспішними, то закон дозволяє переговорну процедуру з учасником, якого замовник собі обере. Такий кейс трапився під час закупівлі відходів деревини. Замовник двічі проводив відкриті торги на закупівлю відходів деревини, і двічі на пропозицію подавався лише один учасник. Через відсутність конкурентів тендери скасовували. Після цього учасник кілька разів намагався зв’язатися із замовником, аби провести переговори та укласти договір, але замовник обрав іншого учасника.
- Дискримінаційні вимоги
Замовник за переговорною процедурою провів відкриті торги на закупівлю питної бутильованої води на майже 11 млн грн. Водночас, в оголошенні про закупівлі були дискримінаційні вимоги. Адже замовник вимагав від компанії-постачальника доставити 3 400 000 літрів води на територію замовника у м. Київ, а згодом за власний кошт доставити цю воду по Україні. При цьому у Києві мало залишитися лише 50 000 літрів води. Таку поставку економічно вигідно виконувати лише компаніям, розташованим безпосередньо в Києві.
Більше про корупційні схеми в закупівлях та те, як їх виявляти в настановах, за посиланням.