НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як зменшити рівень корупції в містобудуванні та земельній сфері: пропозиції ДАП

30.11.2022
Як зменшити рівень корупції в містобудуванні та земельній сфері: пропозиції ДАП

Непублічність інформації в сфері містобудування та землеустрою, неправомірний вплив з боку зацікавлених осіб, низький  рівень цифровізації послуг, відсутність повної інформації про об'єкти культурної спадщини, недосконалий державний контроль у сфері будівництва  і земельних відносин – це неповний перелік проблем у цих галузях. 

Для вирішення цих проблем і зменшення  рівня  корупційних практик у цих сферах експерти НАЗК запропонували конкретні кроки у Державній антикорупційній програмі на 2023-2025 роки. 

Одна із ключових проблем – непублічність інформації у сфері містобудування та землеустрою. Внаслідок цього  будівництво може здійснюватись всупереч вимогам законодавства. Існування цієї проблеми зумовлено недосконалістю функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, обмеженим доступом до містобудівної документації, неузгодженості та непослідовності під час внесення даних до публічних реєстрів.

Для вирішення цієї проблеми у ДАП пропонується: 

- надати публічний доступ до чинної містобудівної документації; 

- забезпечити інтеграцію та електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою у сфері будівництва та іншими джерелами інформації, зокрема з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, Державним земельним кадастром, Електронним реєстром об’єктів культурної спадщини.

- ввести в експлуатацію Єдиний електронний містобудівний кадастр, який би інтегрував інші реєстри і електронну систему у сфері будівництва; 

- забезпечити можливість автоматичного формування містобудівних умов та обмежень онлайн. 

Ще однією важливою проблемою є відсутність публічно доступного та повного джерела інформації про об’єкти культурної спадщини.  Відсутність інформації та колізії у містобудівному і пам’яткоохоронному законодавстві призводять до незаконного будівництва  та забудови пам’яток, що також породжує і корупцію. Така ситуація зумовлена відсутністю публічно доступного, достовірного та повного джерела інформації щодо обʼєктів культурної спадщини межі і режими використання зон охорони обʼєктів культурної спадщини чітко встановлені та невинесені в натурі, відсутній чіткий перелік і порядок надання дозволів і погоджень у сфері охорони культурної спадщини та широкими дискреційними повноваження уповноваженими органами. 

Тому для вирішення цієї проблеми запропоновано:                                         - створити й забезпечити належне функціонування в публічному доступі Електронного реєстру об’єктів культурної спадщини, який буде містити інформацію про всі об’єкти культурної спадщини, що визнані такими відповідно до чинного законодавства;

- визначити повноваження та функції уповноважених органів охорони культурної спадщини при наданні дозволів, відмов, розпоряджень тощо. 

Недосконала система державного контролю та регулювання у будівництві також стимулює появу корупційних практик. Органи архітектурно-будівельного контролю мають широке коло дискреційних повноважень, що потрібно врегулювати на рівні законодавства. Це стосується порядку  здійснення перевірки документації для отримання документів дозвільного характеру у сфері будівництва, вибірковості проведення перевірок, а також недосконалого механізму притягнення до відповідальності за порушення у сфері містобудування. 

Для вирішення доступу до інженерної і транспортної інфраструктури та підключення нових об’єктів будівництва до мереж необхідно запровадити процедуру «єдиного вікна» при наданні таких послуг. 

У сфері землеустрою експерти надали низку пропозицій щодо вирішення проблем у процедурі формування земельних ділянок, визначенні розміру земельного податку та оренди державних та комунальних земель, зміни цільового призначення землі та безоплатної приватизації. 

Процедура формування земельних ділянок супроводжується надмірною дискрецією, що першочергово пов’язано із відсутністю чітких вимог до змісту та оформлення землевпорядної документації. Для цього пропонується запровадити електронну систему взаємодії суб’єктів землеустрою, що передбачала б комплексну електронну процедуру формування земельних ділянок та єдину форму складання документації із землеустрою.

Для удосконалення процедури справляння земельного податку та передачі в оренду державних і комунальних земель у ДАП пропонується визначати їх розмір на підставі масової оцінки земель, а не існуючої зараз нормативно-грошової оцінки.

Також однією з найбільших проблем у сфері землеустрою залишається надмірна концентрація повноважень у центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику в галузі земельних відносин. Тому запропоновано надати повноваження щодо передачі у власність або користування земельних ділянок сільськогосподарського призначення обласним державним (військовим) адміністраціям, а повноваження щодо професійної атестації інженерів-землевпорядників — саморегулівним організаціям у сфері землеустрою та топографогеодезичної діяльності.

Всі охочі можуть ознайомитися з підрозділом ДАП «Містобудування, земельні відносини» на сайті НАЗК і переглянути відеозапис обговорення. 

Нагадаємо, Державна антикорупційна програма на 2023-2025 роки розробляється НАЗК на виконання Антикорупційної стратегії до 2025 року та має бути затверджена Кабінетом Міністрів України. 

НАЗК координує реалізацію документа та виконання заходів ДАП. Документ є обов’язковими для виконання державними органами та органами місцевого самоврядування. 

Як зменшити рівень корупції в містобудуванні та земельній сфері: пропозиції ДАП

Останні новини

18.07.2025
17:20
Повні перевірки: судитимуть експодатківця з Тернопільщини за декларування недостовірної інформації
17:00
Цивільна конфіскація за результатами моніторингу способу життя: у сім'ї високопосадовця Нацполіції конфісковано квартиру за рішенням Апеляційної палати ВАКС
14:22
НАЗК розпочало вилучення з Реєстру порушників відомостей, строк зберігання яких минув
17.07.2025
15:39
Моніторинг способу життя: результати за перше півріччя 2025 року 
14:30
Верховний Суд підтвердив законність рішення про цивільну конфіскацію майна ексміграційника Одещини на 5,6 млн грн за матеріалами НАЗК
13:18
Антикорполітика, просвіта, дизайн та роз’яснювальна робота: в НАЗК чотири нові вакансії
11:39
Реєстр порушників: як він працює, хто в нього потрапляє і які зміни вносить новий закон
16.07.2025
15:40
Закон щодо підвищення відповідальності посадовців за корупційні правопорушення: які зміни передбачені
13:01
Повні перевірки декларацій за червень 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 243 млн грн
10:06
URC2025: НАЗК презентувало прогрес антикорупційної політики та розпочинає нову співпрацю з ОЕСР
14.07.2025
17:00
Моніторинг способу життя: депутат-землевпорядник Броварського району підозрюється в незаконному збагаченні
14:47
Посадовицю КМДА оштрафував суд за відмову надати інформацію НАЗК
11.07.2025
14:33
НАЗК сформувало рейтинг ризикованості декларацій за 2024 рік та завершило автоперевірки декларацій
10:12
Перемога у війні та над корупцією є стратегічними пріоритетами для України та фактором єдності з ЄС — Голова НАЗК на URC2025
10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
09.07.2025
18:04
Конфлікт інтересів: протоколи, обґрунтовані висновки та приписи за червень 2025 року
15:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно старости сіл Хотянівка та Осещина Вишгородської міськради за недостовірне декларування
08.07.2025
16:25
До уваги антикорупційних уповноважених: до 15 серпня необхідно подати звіт про виконання антикорупційної програми
07.07.2025
17:32
Запрошуємо спеціаліста до команди Юридичного управління НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua