НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

03.12.2020
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Одним із досягнень оновленого Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020 році став запуск моніторингу способу життя суб’єктів декларування. За кілька місяців працівники НАЗК розпочали моніторинг способу життя 47 публічних службовців та передали 7 матеріалів на повну перевірку декларацій.

Але через рішення Конституційного суду України № 13-р/2020 НАЗК більше не має права здійснювати моніторинг способу життя.

Наголошуємо, моніторинг способу життя не є за слідчим (розшуковим) заходом, а тому не передбачає надмірного втручання у реалізацію права на особисте та сімейне життя.

Що таке моніторинг способу життя?

Стаття 51 Закону України «Про запобігання корупції» давала право НАЗК проводити вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування. Такі моніторинги розпочиналися на підставі інформації, отриманої від громадян чи оприлюдненої в медіа та інших відкритих джерелах інформації про невідповідність рівня життя декларантів їхньому майну й доходам.

Під час моніторингу фахівці Агентства досліджували таку інформацію:

  • користування об’єктами, які не вказані в декларації (наприклад, автомобілями та будинками);
  • відомості щодо отриманих подарунків;
  • придбання об’єктів, вартість яких перевищує задекларовані активи.
За Законом, якщо НАЗК встановлювало невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну й доходам, це було підставою для здійснення повної перевірки його декларації.

У разі виявлення корупційного порушення Агентство повідомляло про це правоохоронні органи та інших уповноважених суб’єктів.

Навіщо потрібен моніторинг способу життя?

Моніторинг способу життя потрібен, щоби суб’єкти декларування були чесними не тільки на папері. Так, журналістські розслідування, дописи в соцмережах, повідомлення приватних осіб дозволяють знаходити розбіжності між «задекларованим» способом життя чиновників і реальним.

Наприклад, саме журналісти повідомили, що керівник одного з департаментів у Національній поліції не вказав майно своїх задекларованих членів родини, Також завдяки медіа НАЗК звернуло увагу на депутата райради, який одного року декларував квартиру в Києві, а наступного вже ні. Хоча жодних дій із нерухомим майном він не вчиняв.

Без моніторингу способу життя публічні службовці й далі зможуть безкарно:

  • здійснювати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи;
  • регулярно їздити на «чужих» автомобілях, не згадуючи про них у декларації;
  • літати приватними літаками невідомо за чий кошт;
  • витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини офіційно зароблених за рік коштів;
  • проживати в будинку цивільної дружини, не вказуючи в декларації ні її, ні її активи.
Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Останні новини

01.05.2024
17:11
Повна перевірка декларації: звірка з реєстрами та встановлення достовірності даних
30.04.2024
17:13
НАЗК внесло зміни до Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Що вони передбачають?
29.04.2024
17:56
Голова НАЗК та керівництво EUACI окреслили виклики для антикорупційної інфраструктури на найближчий період 
17:27
НАЗК виявило необґрунтовані активи на майже 33 млн грн у колишнього високопосадовця СБУ
26.04.2024
18:22
НАЗК та Національна академія СБУ домовились про співпрацю в питаннях запобігання корупції
16:56
НАЗК готове надати максимальну допомогу в розробці чітких критеріїв доброчесності суддів
16:05
В Україні уже 15 Хабів доброчесності за підтримки НАЗК: відкрито ще один на Рівненщині 
23.04.2024
15:52
НАЗК у співпраці з ДБР виявило ознаки незаконного збагачення у посадовця Нацполіції на понад 14 млн грн
09:56
Від формування культури викривання до співпраці з викривачами: НАЗК провело навчання для уповноважених осіб ДПСУ
22.04.2024
18:02
Микола Корнелюк призначений заступником Голови НАЗК
19.04.2024
18:37
Антикорупційна комунікація: представники органів влади обговорили стан виконання Комунікаційної стратегії 
17:56
НАЗК спільно з Вищою школою публічного управління провели навчання для керівників категорії «А»
11:01
НАЗК сприяє місцевій владі Івано-Франківщини в мінімізації корупційних ризиків та розбудові доброчесності
18.04.2024
10:28
Новий функціонал ІСМ ДАП: де шукати статистичні дані про антикорупційну політику 
09:09
Тема корупції – у фокусі інформаційних операцій кремля проти України: результати дослідження дезінформаційних наративів 
09:05
Анонс НАЗК запрошує громадян надати пропозиції до проекту постанови «Про деякі питання створення та функціонування Реєстру прозорості»
17.04.2024
09:30
Українські підприємці переважно не толерують корупцію та позитивно ставляться до викривачів - дані соцдослідження 
16.04.2024
15:45
Конфлікт інтересів: за матеріалами НАЗК мера Кам’янця-Подільського визнано винним
14:29
Що відбувається з вашою декларацією після її подання?
15.04.2024
10:11
Виконання Державної антикорупційної програми за рік: в НАЗК презентовано результати громадського моніторингу 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua