НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: підвищення ефективності моніторингу та врегулювання конфлікту інтересів

18.01.2024

У січні виповнюється чотири роки роботи “перезавантаженого” Національного агентства з питань запобігання корупції – НАЗК 2.0. За цей час одним із головних напрямків роботи Національного агентства було здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Через механізми моніторингу і контролю НАЗК прагне унеможливити корупційні практики в публічних організаціях та усунути причини таких практик.

Так, у 2020 році було розроблено Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції. Вони забезпечили єдиний підхід до розуміння і виконання правил в цій сфері .

Цього ж року було складено 239 протоколів про адміністративні правопорушення щодо 71 особи, серед яких – урядовці, член ЦВК, народні депутати, представники місцевої влади.

У 2021 році Національне агентство спільно з громадською організацією «Антикорупційний штаб» презентували Портал «Приховані інтереси», який став першим диджитал інструментом, що допомагає виявляти конфлікт інтересів у діяльності публічних службовців. Залучення громадянського суспільства до контролю суб’єктів владних повноважень через доступний ІТ-інструмент сприяє виявленню та унеможливленню корупційних практик.

Спільно з експертами Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) та за експертної підтримки Світового  банку було напрацьовано концепцію покращення антикорупційного законодавства в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. На основі цієї концепції підготовлено два законопроекти, які наразі проходять процедуру погодження Урядом.

У 2022 році НАЗК суттєво оновило Методичні рекомендації. Після доповнення їх практичними кейсами вирішення поширених проблем  суть конфлікту інтересів стала більш зрозумілою для публічних службовців.

«Завдяки підвищенню стандартів доказування та активній позиції НАЗК в питаннях уніфікації правозастосовчої практики зросла кількість посадовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за результатами розгляду протоколів, складених уповноваженими особами НАЗК у зв‘язку з порушеннями вимог законодавства про конфлікт інтересів. Якщо у 2018 - 2019 роках адміністративне стягнення було накладено за 2-3 % розглянутих судами протоколів, то з 2022 року року цей показник почав суттєво зростати і в 2023 році склав 46 %», - зазначив Артем Ситник, заступник Голови НАЗК.

Серед осіб, на яких у 2020-2023 роках судами накладено адміністративне стягнення, дев’ять високопосадовців, у тому числі заступник міністра, член ЦВК, чотири народних депутати, троє суддів.

За результатами моніторингів, проведених НАЗК у 2022 – 2023 роках, було виявлено ознаки розтрати та нецільового використання бюджетних коштів та коштів, передбачених для надання гуманітарної допомоги особам, які опинилися у складних життєвих обставинах у зв’язку зі збройною агресією рф проти України, на суму понад 5 млрд грн.

На підставі обґрунтованих висновків НАЗК органами досудового розслідування розпочато 20 кримінальних проваджень за фактами вчинення корупційних правопорушень.

«Протягом останніх чотирьох років наша робота була зосереджена на підвищенні ефективності моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів із демонстрацією відповідного рівня незалежності та відкритості, покращенні рівня методичної допомоги з питань застосування законодавства про конфлікт інтересів, а також усунення недоліків законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів», - зазначив керівник Департаменту моніторингу і контролю за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції НАЗК Олександр Шульга.

Аби виявлення та запобігання конфлікту інтересів стало доступним і зрозумілим для всіх антикорупційним інструментом, було розроблено:

  • тест для визначення наявності/відсутності конфлікту інтересів, який допомагає публічним службовцям розібратися у типових проблемних ситуаціях та вчасно ідентифікувати конфлікт інтересів;
  • тест для врегулювання конфлікту інтересів, який підкаже, кого слід повідомити та яких заходів вжити для його врегулювання, якщо такий конфлікт виник;
  • тест для обрання керівником способу врегулювання конфлікту інтересів у своїх підлеглих, який допомагає керівникові визначити оптимальні дії для врегулювання конфлікту інтересів у підлеглого. 

Станом на 10.01 НАЗК оновило Методичні рекомендації з конфлікту інтересів, вони доступні тут. Просимо керуватися саме ними під час ухвалення рішень в своїй діяльності, щоб уникнути конфлікту інтересів.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут

Останні новини

05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
18:02
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам публічних закупівель
17:26
Ділянка на 1,6 тис. кв.м, будинок в 330 кв.м і коштовна автівка 2024 року випуску: НАЗК виявило незаконні активи на 23 млн грн у закарпатського митника
12:00
Моніторинг способу життя: НАЗК виявило понад 3,3 млн грн необґрунтованих активів у судді Київщини
03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
14:55
НАЗК презентувало досягнення у розбудові доброчесності в секторі оборони під час Міжнародного тижня з протидії шахрайству
02.12.2025
15:29
У медіа та соцмережах зросла частка повідомлень про участь громадськості у подоланні корупції — дані медіамоніторингу за III квартал 2025 року
12:45
Кампанія декларування-2025 стартує вже за місяць: НАЗК нагадує про аспекти, які варто перевірити заздалегідь
01.12.2025
14:37
Всеукраїнський урок доброчесності: НАЗК запрошує заклади освіти долучитися до наймасштабнішого уроку в Україні
14:00
Моніторинг способу життя: 8,6 млн грн необґрунтованих активів можуть стягнути з нардепа в дохід держави
10:46
Спеціалізовані антикорупційні органи й відповідальність за корупційні правопорушення: результати звіту ОЕСР у межах п'ятого раунду моніторингу
28.11.2025
15:09
Забезпечення прозорості закупівель при відновленні України: НАЗК презентувало досвід на конференції EPAC
27.11.2025
16:15
Моніторинг способу життя: 3,3 млн грн стягнуто у дохід держави з посадовця Мін'юсту за рішенням апеляційної палати ВАКС
12:00
Незаконне збагачення на 114 млн грн ексзаступника Голови Вищого господарського суду: завершено розслідування
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua