НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: підвищення ефективності моніторингу та врегулювання конфлікту інтересів

18.01.2024

У січні виповнюється чотири роки роботи “перезавантаженого” Національного агентства з питань запобігання корупції – НАЗК 2.0. За цей час одним із головних напрямків роботи Національного агентства було здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Через механізми моніторингу і контролю НАЗК прагне унеможливити корупційні практики в публічних організаціях та усунути причини таких практик.

Так, у 2020 році було розроблено Методичні рекомендації щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції. Вони забезпечили єдиний підхід до розуміння і виконання правил в цій сфері .

Цього ж року було складено 239 протоколів про адміністративні правопорушення щодо 71 особи, серед яких – урядовці, член ЦВК, народні депутати, представники місцевої влади.

У 2021 році Національне агентство спільно з громадською організацією «Антикорупційний штаб» презентували Портал «Приховані інтереси», який став першим диджитал інструментом, що допомагає виявляти конфлікт інтересів у діяльності публічних службовців. Залучення громадянського суспільства до контролю суб’єктів владних повноважень через доступний ІТ-інструмент сприяє виявленню та унеможливленню корупційних практик.

Спільно з експертами Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI) та за експертної підтримки Світового  банку було напрацьовано концепцію покращення антикорупційного законодавства в частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. На основі цієї концепції підготовлено два законопроекти, які наразі проходять процедуру погодження Урядом.

У 2022 році НАЗК суттєво оновило Методичні рекомендації. Після доповнення їх практичними кейсами вирішення поширених проблем  суть конфлікту інтересів стала більш зрозумілою для публічних службовців.

«Завдяки підвищенню стандартів доказування та активній позиції НАЗК в питаннях уніфікації правозастосовчої практики зросла кількість посадовців, притягнутих до адміністративної відповідальності за результатами розгляду протоколів, складених уповноваженими особами НАЗК у зв‘язку з порушеннями вимог законодавства про конфлікт інтересів. Якщо у 2018 - 2019 роках адміністративне стягнення було накладено за 2-3 % розглянутих судами протоколів, то з 2022 року року цей показник почав суттєво зростати і в 2023 році склав 46 %», - зазначив Артем Ситник, заступник Голови НАЗК.

Серед осіб, на яких у 2020-2023 роках судами накладено адміністративне стягнення, дев’ять високопосадовців, у тому числі заступник міністра, член ЦВК, чотири народних депутати, троє суддів.

За результатами моніторингів, проведених НАЗК у 2022 – 2023 роках, було виявлено ознаки розтрати та нецільового використання бюджетних коштів та коштів, передбачених для надання гуманітарної допомоги особам, які опинилися у складних життєвих обставинах у зв’язку зі збройною агресією рф проти України, на суму понад 5 млрд грн.

На підставі обґрунтованих висновків НАЗК органами досудового розслідування розпочато 20 кримінальних проваджень за фактами вчинення корупційних правопорушень.

«Протягом останніх чотирьох років наша робота була зосереджена на підвищенні ефективності моніторингу дотримання законодавства про конфлікт інтересів із демонстрацією відповідного рівня незалежності та відкритості, покращенні рівня методичної допомоги з питань застосування законодавства про конфлікт інтересів, а також усунення недоліків законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів», - зазначив керівник Департаменту моніторингу і контролю за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів та запобігання корупції НАЗК Олександр Шульга.

Аби виявлення та запобігання конфлікту інтересів стало доступним і зрозумілим для всіх антикорупційним інструментом, було розроблено:

  • тест для визначення наявності/відсутності конфлікту інтересів, який допомагає публічним службовцям розібратися у типових проблемних ситуаціях та вчасно ідентифікувати конфлікт інтересів;
  • тест для врегулювання конфлікту інтересів, який підкаже, кого слід повідомити та яких заходів вжити для його врегулювання, якщо такий конфлікт виник;
  • тест для обрання керівником способу врегулювання конфлікту інтересів у своїх підлеглих, який допомагає керівникові визначити оптимальні дії для врегулювання конфлікту інтересів у підлеглого. 

Станом на 10.01 НАЗК оновило Методичні рекомендації з конфлікту інтересів, вони доступні тут. Просимо керуватися саме ними під час ухвалення рішень в своїй діяльності, щоб уникнути конфлікту інтересів.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут

Останні новини

17.10.2025
17:06
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам митної сфери
12:34
Україна демонструє сталий прогрес у сфері захисту викривачів - висновки у межах 5-го раунду моніторингу ОЕСР
16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
10:00
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua