Продовжуємо підсумовувати чотирирічну роботу чинної команди НАЗК 2.0. У період 2020-2023 років Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запустило інститут викривання в Україні.
“Старт роботи відбувся після набуття чинності у 2020 році змін до Закону України «Про запобігання корупції», яким було конкретизовано визначення терміну «викривач», запроваджено три види каналів для подання повідомлень про корупцію – внутрішні, регулярні та зовнішні. Крім того, було змінено порядок розгляду повідомлень викривачів, а також розширено перелік та обсяг гарантій їхніх прав, зокрема право на безоплатну допомогу, конфіденційність, інформацію та захист від дискримінаційних заходів” - зазначив Олександр Новіков.
Цими змінами також було передбачене право викривача на отримання винагороди у розмірі 10% від предмета злочину чи завданих державі збитків.Але право отримати цю винагороду вдалося реалізувати лише у 2023 році, коли Вищий антикорупційний суд (ВАКС) ухвалив два рішення (детальніше тут і тут) про виплату винагороди викривачам. Це є безсумнівним досягненням становлення інституту викривання.
У вересні 2023 року Національне агентство запустило Єдиний портал повідомлень викривачів, підключення державних установ до якого триває. Цей цифровий ресурс, крім безпосередніх функцій запобігання корупції, виконує ще одну важливу місію – формує культуру викривання в українському суспільстві, результатом чого має стати суттєве зменшення рівня корупції та посилення відповідальності державного сектору. Для підвищення обізнаності організацій щодо функціональних можливостей Порталу НАЗК запустило навчальний онлайн курс «Робота з Єдиним порталом повідомлень викривачів». Станом на січень 2024 року до Порталу підключено 95 органів.
Розроблено роз’яснення щодо застосування Закону України «Про запобігання корупції» від 12.06.2023 № 2 «Щодо правового статусу викривача», а також надано роз’яснення від 31.08.2023 № 3 «Щодо отримання та розгляду повідомлень про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України «Про запобігання корупції». Крім того, НАЗК розробило оновлений Практичний посібник по роботі з викривачами для уповноважених підрозділів (уповноважених осіб) з питань запобігання та виявлення корупції.
Захист викривачів впродовж останніх років був пріоритетом діяльності НАЗК. Саме тому Національне агентство невідкладно реагувало на будь-які порушення їхніх трудових прав, вносячи приписи про усунення порушень законодавства та негайне поновлення трудових прав викривачів. Впроваджуючи і розвиваючи інститут викривання, НАЗК протягом 2020-2023 років внесло 37 таких приписів, з них 20 - за порушення, виявлені під час планових та позапланових перевірок, 17 - за порушення, виявлені під час перевірок за повідомленнями викривачів.
НАЗК прагне надалі розвивати інститут викривання задля розбудови доброчесності в публічній сфері, базуючись на міжнародних стандартах та найкращих світових практиках. Впровадження та реалізація дієвих механізмів захисту викривачів з боку НАЗК є запорукою розбудови культури викривання та формування доброчесного суспільства.
“Враховуючи обраний Україною курс на формування в суспільстві нетерпимості до корупції, дотримання законних прав та гарантій викривачів є одним із головних пріоритетів діяльності НАЗК. Лише в тісній співпраці державних інституцій та відповідальних громадян ми здатні сформувати доброчесне суспільство”, - зазначила керівниця відділу розвитку інституту викривання Управління формування політики доброчесності у публічній та приватній сфері НАЗК Анастасія Ренкас.
Нагадаємо, про роботу НАЗК над удосконаленням та спрощенням процесу декларування впродовж 2020 – 2023 років навіть попри півторарічну зупинку обов’язкового декларування і заборону проведення перевірок, спричинені війною, ми розповідали тут.
З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.