НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чи мають декларуватися члени кваліфікаційно-дисциплінарних комісій адвокатури: на чий бік стане КСУ?

11.06.2024

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) закликає громадськість, журналістів та міжнародних партнерів уважно стежити за розглядом у Конституційному Суді України (КСУ) скарги члена Дисциплінарної палати кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури (КДКА) Закарпатської області Оксани Бухтоярової щодо конституційності деяких положень Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII (далі – Закон). Чергове засідання КСУ за цією справою відбудеться о 10 годині 12 червня 2024 року.

Так, 14 лютого 2024 року КСУ розпочав розгляд конституційної скарги Оксани Бухтоярової – адвокатка має сумніви щодо відповідності Конституції України деяких положень Закону, якими визначено поняття терміну «суб’єкти декларування», перелік таких суб'єктів, обов’язок подачі декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб,  а також види фінансового контролю.

“НАЗК вважає, що члени Вищої кваліфікаційно-дисциплінарної комісії та члени дисциплінарних палат КДКА, які ухвалюють рішення про дисциплінарну відповідальність чинних адвокатів, мають подавати декларації. В цій сфері дуже високі корупційні ризики, а посади членів комісії мають високий рівень впливу та, водночас, дискреції без чітких критеріїв її застосування”, - заявив заступник Голови НАЗК Ярослав Любченко. 

Позиція НАЗК полягає в тому, що конституційна скарга адвокатки не може бути задоволена з наступних причин. 

  1. Інструмент фінансового контролю, запроваджений в Україні, є дієвим антикорупційним механізмом, що дає змогу громадськості контролювати статки як осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування, так і прирівняних до них осіб, а також надає можливість виявляти ознаки незаконного збагачення, необґрунтованих активів, конфлікту інтересів у відповідних осіб.
  2. Існуюча в Україні система декларування активів цілком відповідає  міжнародним стандартам у сфері запобігання корупції та позитивно  оцінюється міжнародними партнерами, зокрема Організацією економічного  співробітництва та розвитку (OECP) і Європейським Союзом.
  3. Положення Закону, які є предметом конституційної скарги, забезпечують логічне врегулювання суспільних відносин у нормах закону, починаючи від загального визначення терміна «суб’єкт декларування», окреслюючи категорії відповідних суб’єктів декларування, встановлюючи власне сам обов’язок подавати декларацію у визначений строк та передбачаючи з боку держави в особі НАЗК відповідну контрольну функцію за виконанням такого обов’язку. Зазначені положення Закону цілком відповідають вимогам статті 19 Конституції України.
  4. Представники громадських об’єднань, наукових установ, навчальних закладів, експертів відповідної кваліфікації, інші особи, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до Законів України «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законів, є особами, що прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, а отже, і суб’єктами декларування.

Електронне декларування є дієвим антикорупційним механізмом, що дозволяє громадськості контролювати статки посадовців. Тому НАЗК готове і буде послідовно захищати наявні інструменти фінансового контролю та обов’язок подавати декларації як особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, так і прирівняними до них особами.

Очевидно, що визнання окремих положень Закону неконституційними може звести нанівець ефективність інституту декларування в Україні та загальмує роботу усіх антикорупційних органів, а також справ, які вони ведуть. В результаті це призведе до нівелювання наших досягнень в запобіганні і протидії корупції, а також послаблення підтримки з боку міжнародних партнерів.

Нагадаємо, 27 жовтня 2020 року КСУ ухвалив рішення, яке спричинило конституційну кризу, що ледь не зупинила антикорупційну реформу та заблокувала роботу НАЗК.

Останні новини

11.12.2025
16:55
Звіт Аудиторської Ради UF акцентує необхідність посилення ролі внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту і ролі НАЗК
13:00
Моніторинг способу життя: з начальника митного поста Закарпатської митниці можуть стягнути понад 4,5 млн грн в дохід держави
11:30
Незаконне виведення з комунальної власності земель, задоволення власних інтересів та розтрата коштів: НАЗК завершило перевірку Київради та КМДА
10.12.2025
17:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам оборони
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
18:02
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам публічних закупівель
17:26
Ділянка на 1,6 тис. кв.м, будинок в 330 кв.м і коштовна автівка 2024 року випуску: НАЗК виявило незаконні активи на 23 млн грн у закарпатського митника
12:00
Моніторинг способу життя: НАЗК виявило понад 3,3 млн грн необґрунтованих активів у судді Київщини
03.12.2025
17:26
Законні інструменти впливу: методи лобіювання
16:49
Доступ до реєстру POLITDATA 4 грудня може бути обмежено
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua