НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

20.10.2020
Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Уже 25 жовтня в Україні відбудуться місцеві вибори.

Конституція гарантує громадянам право вільно голосувати на виборах, а також право бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб напередодні виборів запобігти правопорушенням, пов’язаним з корупцією, звертаємо увагу посадовців на необхідність неухильного дотримання антикорупційного законодавства.

Конфлікт інтересів

Якщо особа бажає бути обраною депутатом місцевої ради чи міським, сільським, селищним головою або має бажання перемогти на виборах політичної партії, членом якої вона є, у неї виникає приватний інтерес.

У разі, якщо посадовець наділений повноваженнями, реалізація яких впливатиме на виборчий процес, у нього виникає конфлікт інтересів.

Серед таких повноважень – забезпечення рівності учасників виборчих перегонів, недопущення порушення заборон щодо агітації, допуск різних авдиторій для проведення політичної реклами тощо. Для врегулювання конфлікту інтересів необхідно виконати обов’язки, передбачені ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Неповідомлення про реальний конфлікт інтересів, прийняття рішень та вчинення дій в його умовах тягне за собою адміністративну відповідальність (ст. 1727 КУпАП).

Дотримання принципів етичної поведінки

У разі участі у виборчих перегонах посадовець має пам’ятати також про дотримання політичної нейтральності як одного з принципів етичної поведінки, тобто:

  • під час виконання своїх повноважень неупереджено ставитись до будь-якої політичної сили;
  • уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів;
  • не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків.
Порушення норм етичної поведінки є дисциплінарним проступком, за який передбачена дисциплінарна відповідальність.

Суміщення та сумісництво

У разі, якщо виборчі перегони закінчилися для особи успіхом та її обрано міським, селищним або сільським головою, така особа не може займатися іншою оплачуваною діяльністю (за окремими виключеннями).

Тому вона має припинити свою діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави (державну службу, службу в поліції тощо), або приватному секторі (підприємницьку діяльність, в тому числі виконання зобов’язань за договорами, проведення остаточних взаєморозрахунків тощо). Така діяльність має бути припинена на момент набуття повноважень міського, селищного або сільського голови.

Натомість обрання посадовця депутатом місцевої ради не свідчитиме про порушення обмеження щодо сумісництва та суміщення, оскільки така діяльність не є оплачуваною (крім випадку, коли депутат працює у відповідній раді на постійній основі).

Закон також забороняє обраним особам входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку. Тому заходи для запобігання порушень таких обмежень, наприклад, подання заяви про звільнення з посади директора, мають вживатися завчасно – до обрання такої особи на посаду до органу місцевого самоврядування.

Окрім того, обрання міським, селищним та сільським головою породжує обов’язок передати в управління корпоративних прав та підприємств в порядку, передбаченому ст. 36 Закону України «Про запобігання корупції».

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Останні новини

09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
07.10.2025
10:14
Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби
06.10.2025
15:15
Моніторинг способу життя: результати за третій квартал 2025 року
03.10.2025
14:47
Результати контролю щодо повноти заповнення декларацій: встановлено порушення вимог фінансового контролю на понад 180 млн грн
13:50
Моніторингова команда ОЕСР відзначила прогрес України у сфері антикорупційної політики - деталі звіту
02.10.2025
17:40
Депутати - ФОПи: НАЗК виявило численні порушення у деклараціях на десятки мільйонів гривень
17:15
Моніторинг способу життя: з посадовця Управління стратегічних розслідувань в Одеській області можуть стягнути в дохід держави майже 3 млн грн
17:00
Хто не може бути лобістом в Україні: обмеження закону “Про лобіювання”
14:28
Віктор Павлущик: політична нейтральність НАЗК – запорука довіри громадян і міжнародних партнерів
01.10.2025
18:39
НАЗК розпочинає збір вдалих практик антикорупційної діяльності організацій
30.09.2025
17:59
Hromadske у співпраці з НАЗК та EUACI випустило документальний фільм про антикорупцію в Україні
11:16
Подальша співпраця представництва НАТО в Україні з НАЗК буде посилюватися — Тім Полмеєр під час зустрічі з Головою НАЗК
26.09.2025
15:45
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
14:30
Прогрес України в запобіганні та протидії корупції: опубліковано результати п’ятого раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua