НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

20.10.2020
Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Уже 25 жовтня в Україні відбудуться місцеві вибори.

Конституція гарантує громадянам право вільно голосувати на виборах, а також право бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб напередодні виборів запобігти правопорушенням, пов’язаним з корупцією, звертаємо увагу посадовців на необхідність неухильного дотримання антикорупційного законодавства.

Конфлікт інтересів

Якщо особа бажає бути обраною депутатом місцевої ради чи міським, сільським, селищним головою або має бажання перемогти на виборах політичної партії, членом якої вона є, у неї виникає приватний інтерес.

У разі, якщо посадовець наділений повноваженнями, реалізація яких впливатиме на виборчий процес, у нього виникає конфлікт інтересів.

Серед таких повноважень – забезпечення рівності учасників виборчих перегонів, недопущення порушення заборон щодо агітації, допуск різних авдиторій для проведення політичної реклами тощо. Для врегулювання конфлікту інтересів необхідно виконати обов’язки, передбачені ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Неповідомлення про реальний конфлікт інтересів, прийняття рішень та вчинення дій в його умовах тягне за собою адміністративну відповідальність (ст. 1727 КУпАП).

Дотримання принципів етичної поведінки

У разі участі у виборчих перегонах посадовець має пам’ятати також про дотримання політичної нейтральності як одного з принципів етичної поведінки, тобто:

  • під час виконання своїх повноважень неупереджено ставитись до будь-якої політичної сили;
  • уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів;
  • не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків.
Порушення норм етичної поведінки є дисциплінарним проступком, за який передбачена дисциплінарна відповідальність.

Суміщення та сумісництво

У разі, якщо виборчі перегони закінчилися для особи успіхом та її обрано міським, селищним або сільським головою, така особа не може займатися іншою оплачуваною діяльністю (за окремими виключеннями).

Тому вона має припинити свою діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави (державну службу, службу в поліції тощо), або приватному секторі (підприємницьку діяльність, в тому числі виконання зобов’язань за договорами, проведення остаточних взаєморозрахунків тощо). Така діяльність має бути припинена на момент набуття повноважень міського, селищного або сільського голови.

Натомість обрання посадовця депутатом місцевої ради не свідчитиме про порушення обмеження щодо сумісництва та суміщення, оскільки така діяльність не є оплачуваною (крім випадку, коли депутат працює у відповідній раді на постійній основі).

Закон також забороняє обраним особам входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку. Тому заходи для запобігання порушень таких обмежень, наприклад, подання заяви про звільнення з посади директора, мають вживатися завчасно – до обрання такої особи на посаду до органу місцевого самоврядування.

Окрім того, обрання міським, селищним та сільським головою породжує обов’язок передати в управління корпоративних прав та підприємств в порядку, передбаченому ст. 36 Закону України «Про запобігання корупції».

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Останні новини

11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
14:15
Реєстр прозорості розпочав роботу: можливості, функції, умови реєстрації
28.08.2025
12:45
Моніторинг способу життя: з поліцейського - очільника відділу боротьби з корупцією можуть стягнути понад 7 млн грн
11:50
Відбудова, публічні закупівлі, земельні відносини, ліси: найвразливіші до корупції сфери на Київщині
27.08.2025
10:13
Несвоєчасне подання декларацій: у 2025 році до НАЗК надійшло 9,5 тис. повідомлень від уповноважених підрозділів
26.08.2025
16:45
Запуск інституту лобіювання: запрошуємо медіа на брифінг
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua