НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

20.10.2020
Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Уже 25 жовтня в Україні відбудуться місцеві вибори.

Конституція гарантує громадянам право вільно голосувати на виборах, а також право бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Для того, щоб напередодні виборів запобігти правопорушенням, пов’язаним з корупцією, звертаємо увагу посадовців на необхідність неухильного дотримання антикорупційного законодавства.

Конфлікт інтересів

Якщо особа бажає бути обраною депутатом місцевої ради чи міським, сільським, селищним головою або має бажання перемогти на виборах політичної партії, членом якої вона є, у неї виникає приватний інтерес.

У разі, якщо посадовець наділений повноваженнями, реалізація яких впливатиме на виборчий процес, у нього виникає конфлікт інтересів.

Серед таких повноважень – забезпечення рівності учасників виборчих перегонів, недопущення порушення заборон щодо агітації, допуск різних авдиторій для проведення політичної реклами тощо. Для врегулювання конфлікту інтересів необхідно виконати обов’язки, передбачені ст. 28 Закону України «Про запобігання корупції».

Неповідомлення про реальний конфлікт інтересів, прийняття рішень та вчинення дій в його умовах тягне за собою адміністративну відповідальність (ст. 1727 КУпАП).

Дотримання принципів етичної поведінки

У разі участі у виборчих перегонах посадовець має пам’ятати також про дотримання політичної нейтральності як одного з принципів етичної поведінки, тобто:

  • під час виконання своїх повноважень неупереджено ставитись до будь-якої політичної сили;
  • уникати демонстрації у будь-якому вигляді власних політичних переконань або поглядів;
  • не використовувати службові повноваження в інтересах політичних партій чи їх осередків або окремих політиків.
Порушення норм етичної поведінки є дисциплінарним проступком, за який передбачена дисциплінарна відповідальність.

Суміщення та сумісництво

У разі, якщо виборчі перегони закінчилися для особи успіхом та її обрано міським, селищним або сільським головою, така особа не може займатися іншою оплачуваною діяльністю (за окремими виключеннями).

Тому вона має припинити свою діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави (державну службу, службу в поліції тощо), або приватному секторі (підприємницьку діяльність, в тому числі виконання зобов’язань за договорами, проведення остаточних взаєморозрахунків тощо). Така діяльність має бути припинена на момент набуття повноважень міського, селищного або сільського голови.

Натомість обрання посадовця депутатом місцевої ради не свідчитиме про порушення обмеження щодо сумісництва та суміщення, оскільки така діяльність не є оплачуваною (крім випадку, коли депутат працює у відповідній раді на постійній основі).

Закон також забороняє обраним особам входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку. Тому заходи для запобігання порушень таких обмежень, наприклад, подання заяви про звільнення з посади директора, мають вживатися завчасно – до обрання такої особи на посаду до органу місцевого самоврядування.

Окрім того, обрання міським, селищним та сільським головою породжує обов’язок передати в управління корпоративних прав та підприємств в порядку, передбаченому ст. 36 Закону України «Про запобігання корупції».

Чи може бути доброчесність перешкодою для реалізації виборчого права?

Останні новини

01.07.2025
12:50
Все, що потрібно знати про спеціальну перевірку кандидатів на посади публічної служби
12:00
Повні перевірки декларацій: ДБР повідомило про підозру у недостовірному декларуванні ексзаступнику начальника відділу Хмельницької облпрокуратури
11:22
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо змін до переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків
30.06.2025
15:40
Ввечері 30 червня буде обмежено доступ до Реєстру POLITDATA
27.06.2025
16:00
Моніторинг способу життя: ексзаступник Голови Вищого господарського суду України підозрюється в незаконному збагаченні
14:52
Уряд, НАЗК та органи–виконавці обговорили прогрес і виклики імплементації Державної антикорупційної програми до кінця 2025 року
26.06.2025
16:23
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду обвинувальний акт щодо посадовиці Держгеокадастру у Київській області
14:39
Повні перевірки декларацій: ексзаступнику мера Дніпра повідомлено про підозру в незаконному збагаченні та недостовірному декларуванні
25.06.2025
17:24
Повні перевірки декларацій: колишнього депутата селищної ради на Сумщині притягнуто до кримінальної відповідальності за брехню в декларації
15:30
НАЗК спільно з ОЕСР провели двосторонні консультації із залученням понад 40 державних інституцій в межах п'ятого раунду моніторингу України
24.06.2025
11:30
Цивільна конфіскація: ВАКС за матеріалами НАЗК стягнув на користь держави понад 8,5 млн грн з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
23.06.2025
19:00
7,8 млн грн стягнуть в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК: рішення апеляційної палати ВАКС
13:44
Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика
20.06.2025
16:10
Моніторинг способу життя: СБУ та Офіс Генпрокурора скерували до суду обвинувальний акт стосовно воєнкома з Бучі щодо незаконного збагачення на понад 21 млн грн
10:03
Розміщення споруд електронних комунікацій і вирубки на особливо цінних землях: рекомендації НАЗК запобігли корупційним зловживанням
19.06.2025
16:15
НАЗК оголосило добір на три вакансії: у сферах антикорполітики, фінансування та звітності політичних партій, HR
11:34
Муніципальні партнерства - драйвер прозорої відбудови та євроінтеграції - заступник Голови НАЗК
18.06.2025
17:45
Задекларовану готівку перевірити можливо: розслідування, підозри, вирок за матеріалами НАЗК
10:10
Міносвіти затвердило методичні рекомендації із розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
17.06.2025
13:59
Заступник Голови НАЗК на Брюссельському форумі спростував дезінформаційні наративи про корупцію в Україні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua