У серпні Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) виявило 82 порушення, які стосуються конфлікту інтересів у посадовців.
Серед публічних службовців, які вчинили правопорушення: голова обласної державної адміністрації (ОДА), народні депутати, державний секретар міністерства, начальники головних управлінь Державної міграційної служби, Державної податкової служби та Держгеокадастру в областях та суддя місцевого суду.
Ось декілька найцікавіших кейсів:
1. Міський голова ветував рішення міськради про зменшення йому премії.
Міська рада ухвалила рішення, яким зменшила розмір премії та надбавки до посадового окладу міському голові.
Незважаючи на очевидний конфлікт інтересів, міський голова зупинив зазначене рішення ради та повернув його на повторний розгляд.
2. Суддя заборонив членам вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) проводити оцінку суддів, у тому числі і його самого.
Суддя одного з районних судів міста Одеси проходив кваліфікаційне оцінювання ВККС.
Однією з частин оцінювання мала стати співбесіда, під час якої мав бути врахований негативний висновок Громадської ради доброчесності щодо цього судді. Наслідком співбесіди могло бути ініціювання звільнення судді з посади.
Напередодні співбесіди суддя виніс ухвалу, якою заборонив членам ВККС вчиняти будь-які дії щодо кваліфікаційного оцінювання суддів.
Результатом такого рішення стало зняття з розгляду питання про проведення співбесід суддів.
3. Призначення самому собі премії, надбавки або матеріальної допомоги.
Серед тих, кому НАЗК вручило адміністративний протокол за призначення додаткових виплат самому собі: в. о. державного секретаря міністерства та начальника головного управління Державної податкової служби однієї з областей.
Звертаємо увагу, що в ситуації, коли посадовець стає виконувачем обов’язків, завжди виникає потенційний конфлікт інтересів, зумовлений можливістю реалізації певних службових повноважень щодо себе. За таких умов треба своєчасно повідомити про конфлікт інтересів у спосіб, визначений для відповідного керівника, а також утримуватись від реалізації повноважень стосовно себе допоки конфлікт інтересів не буде врегульовано.
4. Премії, земельні ділянки та інші «послуги» для родичів.
Протягом серпня НАЗК вручило протоколи стосовно таких подібних порушень:
- Заступник начальника відділу головного управління Державної податкової служби у Волинській області здійснила камеральну перевірку фізичної особи-підприємця , який є її сином.
- Колишній перший заступник начальника обласного управління Держгеокадастру неодноразово преміював свою двоюрідну сестру, а начальник обласного управління Державної міграційної служби – свата.
- Колишній начальник обласного управління Держгеокадастру приймав рішення про надання дозволів на розробку проєктів документації із землеустрою, затвердження документації із землеустрою та надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення у власність особам, з якими має родинні стосунки (двоюрідний брат, чоловік двоюрідної сестри, брат дружини брата).
- Начальник відділу обласного управління Держгеокадастру здійснювала розгляд заяви свого чоловіка про надання дозволу щодо відведення йому у власність земельної ділянки.
5. Голова ОДА займався підприємництвом після призначення на посаду.
Перед призначенням на посаду голова однієї з ОДА працював як ФОП. У тому числі він надавав послуги за договором, оплата по якому передбачена лише після підписання акту приймання-передачі наданих послуг.
До вступу на посаду цей голова ОДА не подбав про виконання всіх умов зазначеного договору завчасно та отримав кошти на підставі акту приймання передачі вже під час виконання повноважень посадовця.
6. Суміщення державних посад та управління підприємством.
Двоє народних депутатів України, голови обласної та районної державних адміністрацій обіймали посади директорів товариств з обмеженою відповідальністю.
НАЗК сподівається, що завдяки висвітленню таких випадків їх кількість поступово зменшуватиметься. Адже задача НАЗК – сприяти запобіганню корупції та формувати практики доброчесності серед публічних службовців.