НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

15.07.2023
НАЗК надало зауваження та пропозиції до законопроекту про відновлення декларування, підготовленого Мін’юстом

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) отримало та опрацювало проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Міністерством юстиції України. Окрім положень, які спрямовані на відновлення обовʼязку декларування та повноважень щодо перевірки декларацій, в законопроекті закладені зміни, які зумовлюють правову невизначеність та серйозні корупційні ризики.

Документом передбачається можливість декларанта не зазначати у декларації відомості про один об’єкт на території України і відомості про адресу та ідентифікуючі характеристики одного об’єкта за межами країни, які є місцем фактичного його проживання або членів його сімʼї. Це створює можливість для недоброчесних декларантів приховати незаконно набуті об’єкти нерухомості, або ті, що перебувають у їхньому користуванні.

З метою спрощення порядку декларування Законопроектом пропонується виключити обов’язок суб’єкта декларування зазначати у декларації відомості про номери рахунків, на яких станом на останній день звітного періоду відсутні кошти. На думку Національного агентства, такі зміни не сприятимуть забезпеченню прозорості статків посадовців, а даватимуть змогу суб’єкту декларування мати значний рух коштів протягом звітного періоду, а перед останнім днем звітного періоду зняти їх та уникнути декларування відповідного рахунку. Натомість НАЗК пропонує відмовитись від вимоги декларування рахунків і зазначати у декларації лише найменування банку у якому вони відкриті.

Також Національне агентство не може погодитися із запропонованим підходом щодо вибірковості переліку категорій суб’єктів декларування та відомостей про тих, щодо кого все ж таки має бути забезпечений відкритий доступ до Реєстру, більш того - визначення таких категорій фактично в «ручному режимі». Це може створити умови для політичного тиску на певних посадових осіб.

Законопроектом Мін’юсту передбачається необхідність декларувати об’єкти, які перебували у володінні/користуванні декларанта лише за сукупності низки умов, що, на думку НАЗК, породжуватиме корупційні ризики через формальне недекларування майна, яке фактично перебувало у користуванні суб’єкта декларування. Крім того, це призведе до правової невизначеності, неузгодженості запропонованих змін з чинними нормами. В результаті запропоновані зміни не спростять процес декларування, а ускладнять його, зокрема, покладуть на суб’єкта декларування додатковий тягар - визначення ринкової вартості користування майном.

Законопроект також пропонує позбавити НАЗК повноважень надавати роз’яснення з питань застосування актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів (за деякими виключеннями), захисту викривачів, що робилося з метою забезпечення правильного розуміння законодавчих приписів, однакового їх застосування та запобігання вчиненню корупційних правопорушень. Така ініціатива Мін’юсту, вочевидь, призведе до різних підходів до розуміння, тлумачення та застосування антикорупційних механізмів.

НАЗК попереджає про ризики, які несе проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України про спрощення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану», підготовлений Мін’юстом та занепокоєне спробами «відновити» інститут електронного декларування в такому вигляді, що він може втратити свій сенс.

Позиція Національного агентства залишається незмінною та збігається з рекомендаціями Європейської Комісії, офіційно наданими Уряду України та коментарями, наданими МВФ Міністерству юстиції у процесі робочих консультацій. НАЗК наполягає на повноцінному відновленні обов’язкового декларування, з урахуванням всіх безпекових аспектів, не створюючи водночас лазівок для недоброчесних посадовців.

Нагадаємо, від початку повномасштабного вторгнення рф в Україну подання декларацій поки що добровільне. Проте Україна взяла на себе зобов’язання відновити обов’язкове декларування та повноваження НАЗК з перевірки декларацій. Меморандум з МВФ передбачає, що відповідний закон має бути ухвалено до кінця липня 2023 року.

Про підтримку негайного відновлення декларування неодноразово заявляли представники G7, GRECO, Світового банку, Єврокомісії та інші міжнародні інституції. Про те, що Україна має відновити декларування, заявив також представник Єврокомісії під час оприлюднення проміжної оцінки України щодо виконання умов для початку переговорів про вступ до ЄС.

У вересні 2022 року у парламенті керівником фракції політичної партії “Слуга народу” Давидом Арахамією був зареєстрований законопроєкт №8071 про відновлення обов’язкового декларування.

Останні новини

07.05.2024
11:28
Повна перевірка декларацій міського голови Очакова: НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення та недостовірних відомостей
10:32
Конфлікт інтересів: протоколи та приписи НАЗК у квітні 
06.05.2024
12:20
Антикорекспертиза та законодавчі ініціативи: НАЗК і народні депутати визначили пріоритетні напрями співпраці
11:26
Недостовірні відомості на понад 55,8 млн грн виявлено за результатами 51 повної перевірки декларацій
03.05.2024
09:25
Здійснено моніторинг 392 нормативно-правових актів, виявлено корупційні ризики у п’яти з них: результати антикорупційної експертизи НАЗК за квітень
02.05.2024
14:20
Нардепу повідомили про підозру за незаконне збагачення на понад 11 млн грн
01.05.2024
17:11
Повна перевірка декларації: звірка з реєстрами та встановлення достовірності даних
30.04.2024
17:13
НАЗК внесло зміни до Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Що вони передбачають?
29.04.2024
17:56
Голова НАЗК та керівництво EUACI окреслили виклики для антикорупційної інфраструктури на найближчий період 
17:27
НАЗК виявило необґрунтовані активи на майже 33 млн грн у колишнього високопосадовця СБУ
26.04.2024
18:22
НАЗК та Національна академія СБУ домовились про співпрацю в питаннях запобігання корупції
16:56
НАЗК готове надати максимальну допомогу в розробці чітких критеріїв доброчесності суддів
16:05
В Україні уже 15 Хабів доброчесності за підтримки НАЗК: відкрито ще один на Рівненщині 
23.04.2024
15:52
НАЗК у співпраці з ДБР виявило ознаки незаконного збагачення у посадовця Нацполіції на понад 14 млн грн
09:56
Від формування культури викривання до співпраці з викривачами: НАЗК провело навчання для уповноважених осіб ДПСУ
22.04.2024
18:02
Микола Корнелюк призначений заступником Голови НАЗК
19.04.2024
18:37
Антикорупційна комунікація: представники органів влади обговорили стан виконання Комунікаційної стратегії 
17:56
НАЗК спільно з Вищою школою публічного управління провели навчання для керівників категорії «А»
11:01
НАЗК сприяє місцевій владі Івано-Франківщини в мінімізації корупційних ризиків та розбудові доброчесності
18.04.2024
10:28
Новий функціонал ІСМ ДАП: де шукати статистичні дані про антикорупційну політику 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua