Прозорість політичної реклами та її ефективний моніторинг в інтернеті, співпраця з громадськими організаціями, робота реєстру POLITDATA – ці та інші теми обговорили учасники першої міжнародної зустрічі Спільноти практиків у сфері прозорої агітації онлайн (Online Campaigning Transparency Community of Practice). Український досвід презентували представники Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) і Руху ЧЕСНО. Захід відбувся в офісі Регіонального європейського представництва IFES у м. Прага (IFES Regional Europe Office).
Експерти НАЗК поділилися власними підходами до забезпечення доброчесності політичних партій та виборчих кампаній, роботи реєстру POLITDATA, автоматизованої перевірки фінансових звітів політичних партій, а також до моніторингу політичної реклами в інтернеті. Крім того, розповіли про плани впровадження автоматизованого медіамоніторингу політичної реклами, що, серед іншого, включатиме аналіз текстової інформації за допомогою штучного інтелекту.
Керівниця Департаменту запобігання політичній корупції НАЗК Ганна Чорнуцька поінформувала про роботу над Порталом політичних фінансів, який наразі розробляє НАЗК за підтримки IFES та USAID. «Цей портал заплановано інтегрувати з реєстром POLITDATA, який уже містить фінансові дані політичних партій, що працюють в Україні. У перспективі на Порталі будуть розміщуватися усі звіти суб'єктів виборчого процесу та референдумів в Україні. Це спростить процес подання звітності та контролю, а також дозволить громадянам дізнаватися більше про роботу політичних партій, які вони обирають на виборах», — розповіла Ганна Чорнуцька.
Фахівці також обговорили досвід співпраці з українськими організаціями громадянського суспільства, серед яких Рух ЧЕСНО й Громадянська мережа ОПОРА, щодо збору й використання даних про політичну рекламу онлайн під час перевірки звітів політичних партій, розробки зручних модулів для публічної частини реєстру POLITDATA тощо.
Мета Спільноти практиків у сфері прозорої агітації онлайн – обмін досвідом і просування глобального мислення й підходів до підвищення підзвітності у передвиборчій агітації онлайн. Наразі до неї приєдналися представники 23 країн. Спільнота складається з двох груп: перша група об'єднує представників державних інституцій, які здійснюють контроль за передвиборною агітацією в інтернеті, тоді як друга група – організації громадянського суспільства, науковців і спостерігачів на виборах, що займаються проблемами підзвітності політичної реклами й агітації.
Захід організовано за фінансової підтримки Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку (SIDA), Агентства США з міжнародного розвитку USAID Ukraine – USAID Україна та Meta відповідно до Правил IFES щодо взаємодії з технологічними компаніями.
Нагадаємо, реєстр POLITDATA – це розроблений НАЗК портал, на якому містяться фінансові дані політичних партій, що працюють в Україні.
Втім Україна залишилася єдиною країною у світі, яка, зупинивши в 2020 році через ковід подання звітів політичними партіям, досі його не відновила. Це питання наразі є критичним, адже політичні партії фактично формують усі інші політики в державі. Очікується, що звітування партій відновиться на початку 2023 року після ухвалення відповідного законопроекту.