НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Олександр Новіков звернувся до Голови Ради суддів Богдана Моніча з вимогою не перебирати на РСУ повноваження парламенту

15.09.2021
Олександр Новіков звернувся до Голови Ради суддів Богдана Моніча з вимогою не перебирати на РСУ повноваження парламенту

Голова Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Олександр Новіков надіслав лист Голові Ради суддів України (РСУ) Богдану Монічу про усунення порушення антикорупційного законодавства в діяльності Ради суддів.

У чому суть порушення? Державна влада в Україні розподіляється на законодавчу, виконавчу та судову (ст. 6 Конституції України). Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України. Конституція також визначає, що органи державної влади та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19).

Так, Верховна Рада у Законі України «Про запобігання корупції» визначила, що виключно НАЗК має повноваження надавати роз’яснення щодо конфлікту інтересів (п. 15 ч. 1 ст. 11).

Однак РСУ вирішила знехтувати цією нормою та визначити у своєму Порядку (повна назва – Порядок здійснення контролю за дотриманням законодавства щодо конфлікту інтересів у діяльності суддів та представників судової системи та його врегулювання), що Рада суддів може надавати такі роз’яснення суддям.

Водночас Закон України «Про судоустрій і статус суддів» не надає Раді таких повноважень.

Отже, РСУ своїм рішенням привласнила повноваження законодавчої влади, не надані їй Конституцією та законами України, чим порушила положення статей 6 та 19 Конституції.

Що в результаті? Роз’яснення РСУ можуть ввести суддів в оману та призвести до вчинення ними правопорушень. Звернення за роз’ясненням до РСУ, яка не наділена повноваженнями на їх надання, може призводити до того, що судді помилково розумітимуть вимоги законодавства щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. Як наслідок, щодо них можуть складатися протоколи про адміністративні правопорушення за ст. 172-7 КУпАП.

Судді, які отримали роз’яснення від РСУ будуть вважати, що дотримуються всіх вимог закону. Натомість вони можуть діяти, маючи реальний конфлікт інтересів, що є підставою для визнання особи недоброчесною.

«Це вже другий випадок, після рішення Конституційного Суду України від 27 жовтня 2020 року, коли окремі організації судової влади перебирають на себе повноваження Верховної Ради. Дублювання функцій щодо конфлікту інтересів суперечить закону та Конституції. Порядок, який затвердила Рада суддів, призводить до хибного трактування суддями норм антикорупційного законодавства та порушення його вимог, що підриває авторитет судової влади, доброчесність якої є запорукою верховенства права», – зазначив Голова НАЗК.

Ознайомитися з листом Голови НАЗК до Голови Ради суддів можливо за посиланням.

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2021/09/zareyestrovano_Rad_-sudd_v-shhodo-pryvedennya-poryadku-u-v_dpov_dn_st-do-Zakonu_01.04.2021_v_d-Golovy_3.pdf" title="зареєстровано_Рад_ судд_в щодо приведення порядку у в_дпов_дн_сть до Закону_01.04.2021_в_д Голови_3"]

 

 

Олександр Новіков звернувся до Голови Ради суддів Богдана Моніча з вимогою не перебирати на РСУ повноваження парламенту
Олександр Новіков звернувся до Голови Ради суддів Богдана Моніча з вимогою не перебирати на РСУ повноваження парламенту

Останні новини

07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua