НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції в ДСА: формальний підхід до розробки антикорпрограми та непрозорі закупівлі

27.03.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило планову перевірку організації роботи щодо запобігання та виявлення корупції в діяльності Державної судової адміністрації України (ДСА).

ДСА – державний орган, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності судової влади, що зумовлює необхідність дотримання еталонних антикорупційних стандартів у його роботі.

Перевірка засвідчила активну діяльність антикорупційного уповноваженого ДСА, який у співпраці з НАЗК запровадив системний підхід до впровадження антикорупційних політик  у місцевих (апеляційних) судах шляхом впровадження роботи антикорупційних уповноважених, визначених з числа працівників суду.

Водночас було виявлено низку недоліків, що негативно впливають на ефективність реалізації антикорупційної політики в органі.

НАЗК констатувало формальний підхід до розробки антикорупційної програми та відсутність належного аналізу джерел виникнення корупційних ризиків. Програма не містить детального опису механізмів і складових цих ризиків, що є наслідком відсутності системного аналізу джерел інформації про корупційні ризики. Зокрема, йдеться про аналіз судових рішень у справах про кримінальні та адміністративні правопорушення, а також притягнення до дисциплінарної та цивільно-правової відповідальності стосовно працівників ДСА, звітів Державної аудиторської служби України та внутрішнього аудиту ДСА, які свідчать про наявність системних порушень під час закупівель програмного забезпечення.

Як наслідок, корупційні ризики в діяльності ДСА роками залишаються незмінними попри періодичне притягнення її службовців до кримінальної відповідальності.

Проілюструвати неефективність роботи з управління корупційними ризиками у ДСА можна на наступному прикладі.

У грудні 2022 року Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) завершило досудове розслідування у кримінальному провадженні стосовно колишнього начальника одного з управлінь ДСА та його спільниці – керівниці приватної компанії, яка спеціалізувалася, зокрема, на гуртовій торгівлі комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням. Слідство встановило, що фігуранти справи у 2016-2018 роках організовували закупівлі обладнання для потреб ДСА, яке за своїми технічними характеристиками не відповідало вимогам у сфері захисту інформації, дотримання яких є обов’язковим під час фіксації перебігу судових засідань. Загалом, згідно з даними експертиз, ДСА переплатила за поставлену техніку близько 53 млн грн. Також правоохоронці з’ясували, що колишній посадовець легалізував частину доходів, отриманих злочинним шляхом.

Результати вказаного розслідування НАБУ мали б спонукати ДСА до прискіпливого аналізу причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного правопорушення, пов’язаного із проведенням закупівель, розробку механізмів, щоб унеможливити реалізацію корупційного ризику.

Аналіз результатів публічних закупівель ДСА, що проводились його територіальними управліннями у 2023 році, свідчить про те, що корупційні ризики у цій сфері діяльності органу продовжують реалізовуватись, ефективні заходи їх мінімізації не передбачені антикорупційною програмою органу, аналіз контрагентів, що проводився уповноваженими підрозділами територіальних управлінь ДСА, був поверховим та не став перешкодою до укладення контрактів із контрагентами, що мають сумнівну репутацію.

Так, під час перевірки НАЗК встановило, що наприкінці 2023 року службові особи ДСА та її територіальних управлінь закупили серверне обладнання на 25 млн грн у суб'єктів господарювання, які через засновників та учасників пов’язані з особами, що є фігурантами розслідування НАБУ щодо корупційних правопорушень, зазначених вище.

При цьому закупівлі проводилися з обмеженням конкуренції: до тендерної документації вносили умови, які могли бути виконані лише заздалегідь визначеним суб’єктом, що свідчить про попередню змову та умисел щодо вчинення корупційних кримінальних правопорушень.

Про зацікавленість посадовців територіальних управлінь ДСА у перемозі в тендерах вказаних юридичних осіб свідчить неправомірне відхилення пропозиції учасника закупівлі, що підтверджено рішенням Антимонопольного комітету (від 05.01.2024 № 332-р/пк-пз). 

За результатами перевірки НАЗК Головне слідче управління Національної поліції України розпочало досудове розслідування за фактом вчинення службовими особами ДСА спільно із зазначеними юридичними особами корупційного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України (привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем).

У разі доведення провини фігурантам справи загрожує покарання у вигляді ув'язнення  на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Разом із тим, за матеріалами НАЗК Антимонопольний комітет України розпочав дослідження щодо можливих антиконкурентних узгоджених дій товариств, з якими територіальні управління ДСА уклали згадані договори.

Факти, встановлені НАЗК під час перевірки, свідчать про необхідність розвитку антикорупційної інфраструктури в системі забезпечення діяльності судової гілки влади ДСА України шляхом запровадження аналізу контрагентів, антикорупційної експертизи договорів, якісного дослідження внутрішнього середовища ДСА та аналізу механізмів вчинення корупційних правопорушень, які вже є предметом судового розгляду.

Довідково

Закон України «Про запобігання корупції» передбачає функціонування у публічних організаціях певних антикорупційних інституцій, механізмів та інструментів, покликаних запобігати корупції. Це, насамперед, діяльність уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, наявність чинної антикорупційної програми, системи управління корупційними ризиками та інституту викривання тощо.

Належне функціонування цих складових антикорупційної системи та забезпечення їх максимальної ефективності є предметом планових та позапланових перевірок організації роботи із запобігання і виявлення корупції, що проводяться НАЗК на підставі п. 52 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції» та затвердженого наказом НАЗК порядку.

Останні новини

31.07.2025
19:10
Корупційні ризики у закупівлях і відбудові та комунікація антикорупційних заходів: робоча поїздка НАЗК на Миколаївщину
14:31
НАЗК запрошує кандидатів до складу робочої групи з оцінювання корупційних ризиків в Агентстві
30.07.2025
16:00
Повні перевірки декларацій: трьом депутатам місцевих рад Хмельниччини Нацполіція повідомила про підозру за недостовірне декларування
12:56
Недостовірне декларування посадовця Мінстратегпрому на понад 3 млн грн: Нацполіція повідомила про підозру за матеріалами НАЗК
29.07.2025
14:00
Моніторинг способу життя: виявлено необґрунтовані активи на майже 13 млн грн у експосадовця ДСНС у Запорізькій області
25.07.2025
10:21
НАЗК виявило порушення у сфері конфлікту інтересів на 290 млн грн - результати за перше півріччя 2025 року
24.07.2025
16:15
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків при відбудові житла та соціальної інфраструктури
13:43
НАЗК врегулювало механізм повернення декларацій до публічної частини Реєстру декларацій
23.07.2025
16:03
НАЗК долучиться до підготовки законодавчих змін для збереження незалежності антикорупційної та правоохоронної систем
18.07.2025
17:20
Повні перевірки: судитимуть експодатківця з Тернопільщини за декларування недостовірної інформації
17:00
Цивільна конфіскація за результатами моніторингу способу життя: у сім'ї високопосадовця Нацполіції конфісковано квартиру за рішенням Апеляційної палати ВАКС
14:22
НАЗК розпочало вилучення з Реєстру порушників відомостей, строк зберігання яких минув
17.07.2025
15:39
Моніторинг способу життя: результати за перше півріччя 2025 року 
14:30
Верховний Суд підтвердив законність рішення про цивільну конфіскацію майна ексміграційника Одещини на 5,6 млн грн за матеріалами НАЗК
13:18
Антикорполітика, просвіта, дизайн та роз’яснювальна робота: в НАЗК чотири нові вакансії
11:39
Реєстр порушників: як він працює, хто в нього потрапляє і які зміни вносить новий закон
16.07.2025
15:40
Закон щодо підвищення відповідальності посадовців за корупційні правопорушення: які зміни передбачені
13:01
Повні перевірки декларацій за червень 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 243 млн грн
10:06
URC2025: НАЗК презентувало прогрес антикорупційної політики та розпочинає нову співпрацю з ОЕСР
14.07.2025
17:00
Моніторинг способу життя: депутат-землевпорядник Броварського району підозрюється в незаконному збагаченні
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua