НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Перевірка організації роботи щодо запобігання корупції в ДСА: формальний підхід до розробки антикорпрограми та непрозорі закупівлі

27.03.2025

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) завершило планову перевірку організації роботи щодо запобігання та виявлення корупції в діяльності Державної судової адміністрації України (ДСА).

ДСА – державний орган, який здійснює організаційне та фінансове забезпечення діяльності судової влади, що зумовлює необхідність дотримання еталонних антикорупційних стандартів у його роботі.

Перевірка засвідчила активну діяльність антикорупційного уповноваженого ДСА, який у співпраці з НАЗК запровадив системний підхід до впровадження антикорупційних політик  у місцевих (апеляційних) судах шляхом впровадження роботи антикорупційних уповноважених, визначених з числа працівників суду.

Водночас було виявлено низку недоліків, що негативно впливають на ефективність реалізації антикорупційної політики в органі.

НАЗК констатувало формальний підхід до розробки антикорупційної програми та відсутність належного аналізу джерел виникнення корупційних ризиків. Програма не містить детального опису механізмів і складових цих ризиків, що є наслідком відсутності системного аналізу джерел інформації про корупційні ризики. Зокрема, йдеться про аналіз судових рішень у справах про кримінальні та адміністративні правопорушення, а також притягнення до дисциплінарної та цивільно-правової відповідальності стосовно працівників ДСА, звітів Державної аудиторської служби України та внутрішнього аудиту ДСА, які свідчать про наявність системних порушень під час закупівель програмного забезпечення.

Як наслідок, корупційні ризики в діяльності ДСА роками залишаються незмінними попри періодичне притягнення її службовців до кримінальної відповідальності.

Проілюструвати неефективність роботи з управління корупційними ризиками у ДСА можна на наступному прикладі.

У грудні 2022 року Національне антикорупційне бюро України (НАБУ) завершило досудове розслідування у кримінальному провадженні стосовно колишнього начальника одного з управлінь ДСА та його спільниці – керівниці приватної компанії, яка спеціалізувалася, зокрема, на гуртовій торгівлі комп'ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням. Слідство встановило, що фігуранти справи у 2016-2018 роках організовували закупівлі обладнання для потреб ДСА, яке за своїми технічними характеристиками не відповідало вимогам у сфері захисту інформації, дотримання яких є обов’язковим під час фіксації перебігу судових засідань. Загалом, згідно з даними експертиз, ДСА переплатила за поставлену техніку близько 53 млн грн. Також правоохоронці з’ясували, що колишній посадовець легалізував частину доходів, отриманих злочинним шляхом.

Результати вказаного розслідування НАБУ мали б спонукати ДСА до прискіпливого аналізу причин та умов, що сприяли вчиненню корупційного правопорушення, пов’язаного із проведенням закупівель, розробку механізмів, щоб унеможливити реалізацію корупційного ризику.

Аналіз результатів публічних закупівель ДСА, що проводились його територіальними управліннями у 2023 році, свідчить про те, що корупційні ризики у цій сфері діяльності органу продовжують реалізовуватись, ефективні заходи їх мінімізації не передбачені антикорупційною програмою органу, аналіз контрагентів, що проводився уповноваженими підрозділами територіальних управлінь ДСА, був поверховим та не став перешкодою до укладення контрактів із контрагентами, що мають сумнівну репутацію.

Так, під час перевірки НАЗК встановило, що наприкінці 2023 року службові особи ДСА та її територіальних управлінь закупили серверне обладнання на 25 млн грн у суб'єктів господарювання, які через засновників та учасників пов’язані з особами, що є фігурантами розслідування НАБУ щодо корупційних правопорушень, зазначених вище.

При цьому закупівлі проводилися з обмеженням конкуренції: до тендерної документації вносили умови, які могли бути виконані лише заздалегідь визначеним суб’єктом, що свідчить про попередню змову та умисел щодо вчинення корупційних кримінальних правопорушень.

Про зацікавленість посадовців територіальних управлінь ДСА у перемозі в тендерах вказаних юридичних осіб свідчить неправомірне відхилення пропозиції учасника закупівлі, що підтверджено рішенням Антимонопольного комітету (від 05.01.2024 № 332-р/пк-пз). 

За результатами перевірки НАЗК Головне слідче управління Національної поліції України розпочало досудове розслідування за фактом вчинення службовими особами ДСА спільно із зазначеними юридичними особами корупційного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 191 КК України (привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем).

У разі доведення провини фігурантам справи загрожує покарання у вигляді ув'язнення  на строк від п'яти до восьми років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Разом із тим, за матеріалами НАЗК Антимонопольний комітет України розпочав дослідження щодо можливих антиконкурентних узгоджених дій товариств, з якими територіальні управління ДСА уклали згадані договори.

Факти, встановлені НАЗК під час перевірки, свідчать про необхідність розвитку антикорупційної інфраструктури в системі забезпечення діяльності судової гілки влади ДСА України шляхом запровадження аналізу контрагентів, антикорупційної експертизи договорів, якісного дослідження внутрішнього середовища ДСА та аналізу механізмів вчинення корупційних правопорушень, які вже є предметом судового розгляду.

Довідково

Закон України «Про запобігання корупції» передбачає функціонування у публічних організаціях певних антикорупційних інституцій, механізмів та інструментів, покликаних запобігати корупції. Це, насамперед, діяльність уповноваженого підрозділу з питань запобігання та виявлення корупції, наявність чинної антикорупційної програми, системи управління корупційними ризиками та інституту викривання тощо.

Належне функціонування цих складових антикорупційної системи та забезпечення їх максимальної ефективності є предметом планових та позапланових перевірок організації роботи із запобігання і виявлення корупції, що проводяться НАЗК на підставі п. 52 ч. 1 ст. 12 Закону України «Про запобігання корупції» та затвердженого наказом НАЗК порядку.

Останні новини

26.12.2025
11:40
Доступ до Єдиного порталу повідомлень викривачів може бути обмежено 26 грудня з 14:00 до 17:00
25.12.2025
16:45
Різдвяний кошик для декларанта: інструменти НАЗК, що допоможуть заповнити декларацію легко
11:20
Антикорупційні норми в дії: НАЗК провело тренінг для військовослужбовців Центру спеціального призначення «Омега»
24.12.2025
14:03
НАЗК інформує про ключові висновки за результатами аналізу практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
13:12
Віктор Павлущик: Співпраця НАЗК, МОУ та НУОУ сприяє впровадженню ефективних антикорупційних інструментів у сфері оборони
22.12.2025
11:00
Незаконне збагачення на 17 млн грн: справу експосадовця Командування сил логістики ЗСУ передали до суду
19.12.2025
17:48
Зміна статусу суб’єкта лобіювання: порядок і підстави
14:34
Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про академічну доброчесність»
12:00
Моніторинг способу життя: ДБР повідомило про підозру в незаконному збагаченні на 13 млн грн посадовцю ДСНС Запорізької області
18.12.2025
17:23
В НАЗК відбулася низка заходів, присвячених впровадженню міжнародних стандартів у сфері безпеки та оборони
14:46
Інтеграція антикорупційних механізмів у стратегію післявоєнного відновлення є ключовою умовою стійкості України — Голова НАЗК
12:59
НАЗК приєдналось до зобов’язань із забезпечення прозорості та участі громадськості у виконанні положень Конвенції ООН проти корупції
17.12.2025
15:48
Йоакім Френдін: НАТО готове до подальшої співпраці з Україною та залучення необхідних ресурсів для розбудови доброчесності в секторі оборони
15:00
Незадекларовані елітні авто: посадовиця ГУ ДПС у Черкаській області отримала підозру за матеріалами НАЗК
12:42
Антикорупційна експертиза: НАЗК здійснило моніторинг майже 400 актів та надало 10 рекомендацій для усунення корупції
16.12.2025
17:58
Повні перевірки декларацій у листопаді: НАЗК виявило порушення на понад 184 млн грн
16:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам адвокатури та правничої допомоги
14:29
Голова НАЗК виступив на Антикорупційній конференції ООН та закликав держави інвестувати в системи, які вимірюють доброчесність
15.12.2025
19:00
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам будівництва
18:05
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам відновлення
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua