НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Онлайн та офлайн політична реклама: досвід України і світу

02.04.2021
Онлайн та офлайн політична реклама: досвід України і світу

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело разом із партнерами міжнародну онлайн-конференцію, присвячену політичній рекламі: «Моніторинг політичної реклами онлайн і офлайн: виклики та кращі практики для органів контролю за політичним фінансуванням».

Державне регулювання політичної реклами потрібне, з одного боку, щоб ідентифікувати, хто і які суми витрачає на політичну рекламу, а з іншого — щоби створити рівні умови для всіх учасників політичних перегонів.

«У Законі України «Про рекламу» є визначення політичної реклами. Однак загалом в українському законодавстві відсутні будь-які обмеження щодо форми політичної реклами, — пояснила Оксана Гречаніченко, заступниця керівника Департаменту запобігання політичної корупції НАЗК».

Проєкт Закону «Про політичні партії в Україні», що отримав схвальні відгуки Венеціанської комісії, пропонує заборонити використання коштів державного фінансування політичної партії на рекламу. Це ж стосується й послуг, які пов’язані із виробництвом і розповсюдженням політичної реклами чи будь-якої іншої інформації, що рекламує партію.

Світовий досвід моніторингу політичної реклами

За словами Ліс Кляйн, старшого радника Міжнародної фундації виборчих систем (IFES), у світі немає чіткого підходу до регулювання політичної реклами. Зокрема, у виборчому кодексі Великобританії не зазначено, скільки можна витратити на політичну рекламу.

В Албанії реклама вважається політичною лише, якщо її помічено на конкретній відстані від виборчої дільниці.

Канада наразі розпочинає створення спеціальних цифрових платформ для того, щоби вести облік політичної діджитал-реклами.

«У Литві встановлені ліміти на внески і витрати щодо політичної реклами, — розповіла Ліна Петронене, представниця Центральної виборчої комісії (ЦВК) Литви. — Окрім того, звітність політичних партій повинна бути надана в електронному форматі. А ЦВК, у свою чергу, проводить аудит цієї звітності, перевіряє, чи повна й точна інформація».

За словами пані Петронене, у Литві під час моніторингу діяльності партій вивчають також і політичну рекламу, розміщену в соціальних мережах.

Моніторингом політичної реклами в Литві займаються спеціальні компанії, які наймає ЦВК. Вони створюють карту моніторингу: коли, хто і скільки платив за політичну рекламу.

Коли політичні партії подають звіти, ЦВК співставляє їх із результатами моніторингу.

«Передвиборча кампанія в Латвії триває 120 днів до виборів. До цього часу немає якихось обмежень щодо політичної реклами, — пояснила Каріна Полянська, представниця Бюро із протидії та боротьби із корупцією Латвії. — Усі політичні партії повинні подати в Бюро декларацію щодо витрат, які вони понесли протягом цих 120 днів.Окрім того, у Латвії також залучають компанії, що здійснюють моніторинг політичної реклами».

За словами Катіци Ніколавскі, представниці Державної агенції із запобігання корупції Північної Македонії, агенція працює із 2002 року. Водночас, лише у 2019 році прийняли новий закон щодо боротьби із корупцією, який розширив їхні повноваження щодо контролю за діяльністю партій.

Тепер представники агенції відстежують суми фінансування передвиборчих кампаній партій, кошти, які партії витрачають на політичну рекламу, а також аналізують, із яких джерел надходить фінансування. Для цього використовують медіапортали.

Участь у конференції також узяли неурядові організації: Transparency International та MEMO 98, які відіграють важливу роль під час моніторингу політичної реклами, зокрема в Литві та Словаччині.

Магнус Оуман, керівник регіонального представництва IFES у Європі підсумував, що у більшості країн розроблення ефективних механізмів регулювання політичної реклами триває. Отже, на міжнародному рівні важливо продовжувати діалог з цього питання. 

Конференція була організована НАЗК у співпраці Міжнародною фундацією виборчих систем (IFES) за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), Міністерства міжнародних справ Канади та британської допомоги від уряду Великої Британії.

Онлайн та офлайн політична реклама: досвід України і світу

Останні новини

04.04.2024
14:48
Понад 220 політичних партій не подали звіти до НАЗК 
25.03.2024
17:33
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для парламентських партій за 2020–2023 роки та інших партій за IV квартал 2023 року 
15.03.2024
16:24
189 політпартії не зареєструвалися в реєстрі POLITDATA
27.02.2024
11:22
До завершення кампанії звітування парламентських партій залишився місяць, у інших партій – 2 місяці
02.02.2024
14:55
НАЗК оновило роз'яснення щодо фінансування та подання звітності політичних партій до Реєстру POLITDATA
19.01.2024
17:49
POLITDATA від А до Я: тренінг щодо подання політичними партіями звітів в електронному вигляді через реєстр  
09.01.2024
09:13
Після поновлення парламентом подачі і перевірки звітів та надання партією «Голос» виправленого звіту її державне фінансування відновлено
03.01.2024
15:53
Перші результати відновлення звітування партій та їхніх перевірок НАЗК
27.12.2023
09:16
Відновлено обов'язок політичних партій подавати звіти та перевірки НАЗК: набув чинності Закон №3337 
11.12.2023
12:03
НАЗК підготувало нові роз’яснення про відновлення звітування політичних партій
06.12.2023
14:08
Відновлення звітування політичних партій: НАЗК провело навчання для представників політпартій
08.11.2023
11:01
Відновлення звітування політичних партій та інші законодавчі зміни: що потрібно знати партіям? 
06.11.2023
14:10
Як підвищити доброчесність політичних партій: 10 порад від НАЗК
10.10.2023
08:57
НАЗК відкриває Реєстр звітності політпартій POLITDATA
26.09.2023
17:16
НАЗК вітає відновлення подання звітів політичними партіями та їх перевірки: Президент підписав закон №3337  
13.09.2023
11:41
НАЗК склало адміністративні протоколи через порушення надання внесків політпартіям 
24.08.2023
18:48
Ухвалений Парламентом Закон «Про правотворчу діяльність» відкриває шлях для врегулювання процесів лобізму в Україні
18.07.2023
19:05
НАЗК закликає Парламент якнайшвидше схвалити у першому читанні законопроект про відновлення звітування політпартій
30.06.2023
15:22
НАЗК та ОБСЄ обговорили необхідні кроки для забезпечення прозорості фінансування політпартій в Україні та врегулювання етичних аспектів роботи нардепів
28.06.2023
09:53
Ефективна реалізація Антикорупційної стратегії дозволить суттєво зменшити олігархічний вплив, – Андрій Вишневський 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua