НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Судді КСУ мають особистий інтерес, розглядаючи справу про скасування відповідальності за незаконне збагачення посадовців та публічний доступ до декларацій

08.10.2020
Судді КСУ мають особистий інтерес, розглядаючи справу про скасування відповідальності за незаконне збагачення посадовців та публічний доступ до декларацій

Сьогодні, 8 жовтня, Конституційний суд України почав розгляд справи про неконституційність окремих положень Закону України «Про запобігання корупції», Кримінального кодексу України та ряду інших законів за поданням 47 народних депутатів.

У чому суть справи?

Депутати вимагають визнати неконституційними статті Кримінального Кодексу, якими встановлено відповідальність посадовців за незаконне збагачення (ст. 368–5 ККУ), за декларування недостовірної інформації (ст. 366–1 ККУ), а також вимоги щодо конфіскації незаконно набутого майна посадовців.

Крім того, депутати вимагають визнати неконституційним відкритий цілодобовий доступ до Реєстру декларацій.

Також пропонується скасувати обов’язок посадовців зазначати в деклараціях: інформацію про членів сім’ї (зокрема, їхні статки); дані про нерухомість, якою володіє декларант; фінансові зобов’язання посадовців (кредити, позики тощо).

До того ж депутати просять визнати неконституційним проведення Національним агентством із питань запобігання корупції (НАЗК) моніторингу способу життя публічних службовців та забезпечення доступу НАЗК до державних реєстрів.

«Ці умови фактично зроблять неможливими ефективну перевірку декларацій та конфіскацію незаконно набутого майна» — зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.

Щодо яких суддів є сумніви в об’єктивності?

Представник Президента України в Конституційному Суді Федір Веніславський заявив клопотання про відвід суддів.

Розглядаючи справу, 3 судді очевидно мають особистий інтерес, який може входити в конфлікт із їхнім обов’язком діяти неупереджено:

  1. За результатом проведення повної перевірки декларації судді Конституційного Суду Ірини Завгородньої НАЗК виявило недостовірні відомості в декларації судді в розмірі 615,3 тис. грн. За цим фактом НАБУ зареєструвало кримінальне провадження за ст. 366–1 КК України (декларування недостовірної інформації).
  2. НАЗК встановило, що суддя-доповідач Ігор Сліденко несвоєчасно подав повідомлення про суттєві зміни в майновому стані. Цей факт було встановлено після початку повної перевірки декларацій суддів. Такі дії свідчать про ознаки правопорушення, пов’язаного з корупцією (стаття 172–6 КУпАП).
  3. Інший суддя Конституційного Суду — Володимир Мойсик — також не повідомив про суттєві зміни майнового стану, як цього вимагає Закон.
  4. За позовом Голови Конституційного Суду Олександра Тупицького 17 вересня Окружним адміністративним судом міста Києва (ОАСК) відкрито провадження в адміністративній справі до НАЗК та його посадових осіб. У справі, зокрема, оскаржується законність припису, внесеного НАЗК Голові Конституційного Суду України за ненадання Конституційним Судом України інформації та документів про конфлікт інтересів у суддів. Невиконання припису є підставою для складання стосовно Олександра Тупицького протоколу про вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією.
 

Статті законів, які встановлюють відповідальність за вказані дії, оскаржуються у поданні.  

Щодо трьох суддів — Ірини Завгородньої, Ігоря Сліденка та Володимира Мойсика — Конституційний Суд відмовився задовільнити такі клопотання.

У той же час, існує фундаментальний правовий принцип — nemo judex in causa sua (ніхто не може бути суддею у власній справі).

Оскільки Олександр Тупицький був відсутній на засіданні з поважних причин, Cуд відмовився прийняти рішення про його відвід та переніс розгляд.

НАЗК наголошує, що проведення повних перевірок щодо суддів КСУ та виклик суддів Ігоря Сліденка та Володимира Мойсика (04.08.2020) для складання протоколу за порушення ч. 2 ст. 52 Закону України «Про запобігання корупції», положення якої оскаржуються, були здійснені ще до надходження на розгляд КСУ вищезазначеної справи (05.08.2020).

Ці ж підстави для відводу існують у справі щодо конституційності Вищого антикорупційного суду, який уже виніс ряд обвинувальних вироків щодо корупціонерів у справах, які не розглядалися роками.

НАЗК переконане, що прийняття рішення з таких чутливих питань (91% українців вважає корупцію серйозною або дуже серйозною проблемою) має здійснюватися в спосіб, який позбавить громадян найменших сумнівів у дотриманні суддями КСУ принципів об’єктивності та неупередженості при їхньому розгляді.

Судді КСУ мають особистий інтерес, розглядаючи справу про скасування відповідальності за незаконне збагачення посадовців та публічний доступ до декларацій
Судді КСУ мають особистий інтерес, розглядаючи справу про скасування відповідальності за незаконне збагачення посадовців та публічний доступ до декларацій

Останні новини

14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua