НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Цифровізація, партисипація й чіткі закони: заступник Голови НАЗК про антикорупційні запобіжники у відбудові

10.06.2025
1541538bcda55bc008207981f0acab7feaebb3d9a26e32afc788cf84ce37e12d-900x400

Без прозорості, контролю та гарантій доброчесності у сфері відбудови Україна ризикує втратити не лише кошти, а й шанс на якісну трансформацію країни. Про це йшлося на публічній дискусії «Будувати без корупції: як електронні сервіси змінюють правила гри в будівельній сфері».

Заступник Голови Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) Сергій Гупяк підкреслив, що Агентство має значний інструментарій для запобігання корупції у відновленні. Зокрема, проводить стратегічний аналіз в цій сфері і вже ідентифікувало 8 найпоширеніших корупційних ризиків під час відбудови та топ-10 ризиків у експериментальному проєкті з відновлення постраждалих від війни населених пунктів.

«Серед викликів — відсутність єдиної методології відбору населених пунктів, проєктів і підрядників, непрозорі критерії вартості, недостатня публічність витрат  та необхідність чіткого унормування  термінів «відновлення» та «відбудова», — пояснив він.

Для мінімізації цих ризиків НАЗК сформувало комплексні рекомендації для органів влади, імплементація яких має посилити прозорість і забезпечити превентивні антикорупційні заходи. Водночас Агентство закликає до ухвалення комплексного закону про відновлення, який уніфікує процедури, зробить внесення даних до цифрових систем обов’язковим і усуне правові прогалини, що відкривають шлях до зловживань.

Особливу увагу Сергій Гупяк звернув на важливість інтегрованих цифрових рішень. На його думку, необхідно запровадити інтерактивну онлайн-платформу у форматі відкритих даних, яка дозволить у реальному часі відстежувати рух коштів на відбудову, контролювати всі процеси та залучати громадськість. Платформа DREAM, яка поки працює в тестовому режимі і частково забезпечує такі потреби, на цей час не є загальнообов'язковою.

«Більше 1000 громад вже активно використовують DREAM, проте проблемою залишається несвоєчасне внесення даних. Водночас тільки завдяки оперативному внесенню інформації щодо всіх процесів за конкретним об’єктом  громадськість і правоохоронці можуть оперативно реагувати на певні порушення», - акцентував Сергій Гупяк, підкресливши, що будь-які ефективні цифрові рішення у сфері вимагають підкріплення чіткими законодавчими нормами.

Про позитивний економічний ефект від вже запроваджених і регламентованих законом цифрових сервісів заявила заступниця директора директорату розвитку електронних послуг Мінцифри Валерія Коваль. Вона навела приклад програми «єВідновлення», економічний ефект якої з моменту запуску сягнув 641 млн грн і потенційно може скласти 2,1% ВВП до 2035 року. За її словами, через сервіс подано 849 тис. повідомлень про пошкоджене майно, виплачено 9 млрд грн на ремонт, видано 18,6 тис. сертифікатів на нове житло на загальну суму 27,7 млрд грн, а також подано 933 заяви на будівництво на понад 2,3 млрд грн. 

«Надання послуг онлайн дозволяє економити 10,6 тис. грн на кожній послузі — це 93% її вартості», — зазначила Валерія Коваль.

Учасники обговорення також звернули увагу на позитивний досвід громад, які вже впроваджують антикорупційні рішення на практиці. Як приклад - Макарівська громада з Київщини, де створено геопортал із відкритими даними про проєкти, а також розроблено програму комплексного відновлення, інтегровану з платформою DREAM. Як розповів заступник селищного голови Анатолій Карбовський, такий підхід дозволяє ефективно управляти ресурсами, планувати відбудову й забезпечувати прозорість на кожному етапі — від проєктної документації до фінального виконання робіт.

Нагадаємо, у заході взяли участь представники НАЗК, уряду, місцевої влади, громадськість та медіа. Під час дискусії йшлося про антикорупційну роль та економічний ефект електронних сервісів, необхідність системного законодавчого підходу та можливості для реального громадського контролю у будівництві.

Останні новини

25.06.2025
17:24
Повні перевірки декларацій: колишнього депутата селищної ради на Сумщині притягнуто до кримінальної відповідальності за брехню в декларації
15:30
НАЗК спільно з ОЕСР провели двосторонні консультації із залученням понад 40 державних інституцій в межах п'ятого раунду моніторингу України
24.06.2025
11:30
Цивільна конфіскація: ВАКС за матеріалами НАЗК стягнув на користь держави понад 8,5 млн грн з подружжя митників та їхнього сина - посадовця райради
23.06.2025
19:00
7,8 млн грн стягнуть в дохід держави з харківського поліцейського за матеріалами НАЗК: рішення апеляційної палати ВАКС
13:44
Як НАЗК захищає викривачів: Законодавчі гарантії та практика
20.06.2025
16:10
Моніторинг способу життя: СБУ та Офіс Генпрокурора скерували до суду обвинувальний акт стосовно воєнкома з Бучі щодо незаконного збагачення на понад 21 млн грн
10:03
Розміщення споруд електронних комунікацій і вирубки на особливо цінних землях: рекомендації НАЗК запобігли корупційним зловживанням
19.06.2025
16:15
НАЗК оголосило добір на три вакансії: у сферах антикорполітики, фінансування та звітності політичних партій, HR
11:34
Муніципальні партнерства - драйвер прозорої відбудови та євроінтеграції - заступник Голови НАЗК
18.06.2025
17:45
Задекларовану готівку перевірити можливо: розслідування, підозри, вирок за матеріалами НАЗК
10:10
Міносвіти затвердило методичні рекомендації із розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
17.06.2025
13:59
Заступник Голови НАЗК на Брюссельському форумі спростував дезінформаційні наративи про корупцію в Україні
16.06.2025
11:38
Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій
13.06.2025
17:01
Мінекономіки на основі рекомендацій НАЗК усунуло корупційні ризики в регулюванні питань надання грантів бізнесу
12.06.2025
17:45
Повні перевірки декларацій за травень: НАЗК виявило порушення на майже 518 млн грн
16:52
Секторальний аналіз корупційних ризиків як основа майбутніх реформ: результати засідання Керівного комітету швейцарсько-українського проєкту «Надання підтримки України в боротьбі з корупцією та поверненні активів»
13:45
НАЗК врегулювало порядок видалення декларацій «кандидата на посаду»
09:45
Половина опитаних декларантів оцінюють взаємодію з Реєстром декларацій на найвищий бал — дослідження
11.06.2025
11:15
Заходи фінансового контролю НАЗК спонукають службовців добровільно сплачувати податки
10.06.2025
15:15
Органи сектору безпеки та оборони, НАЗК та керівництво Програми НАТО з розбудови доброчесності узгодили подальше впровадження рекомендацій Альянсу
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua