НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації у звітах політичних партій?

12.11.2020
Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації  у звітах політичних партій?

Нещодавнє рішення Конституційного Суду України (КСУ) суттєво ускладнило процес аналізу фінансових звітів політичних партій. 

Так, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) втратило право спрямовувати запити про надання інформації до підприємств та фізичних осіб, а отже й повноцінно верифікувати інформацію у звітах. 

Розповідаємо про основні наслідки такої зміни. 

Чому це важливо? 

До рішення КСУ НАЗК могло з’ясувати, чи відповідають дані у звітах політичних партій їхнім фактичним надходженням та витратам, зокрема завдяки запитам до підприємств та фізичних осіб.

Наприклад, одна партія вирішила використати складну епідеміологічну ситуацію, спричинену COVID-19, для підняття власного рейтингу серед населення перед місцевими виборами. 

Політична сила розмістила у соціальних мережах інформацію про те, що вона начебто закупила апарати штучної вентиляції легень (ШВЛ) та інше медичне обладнання для лікарень на понад 9 млн грн. 

НАЗК звернулося до цих лікарень із запитами чи дійсно такі апарати були отримані в рамках благодійної допомоги від партії. 

У відповідях ми виявили, що така допомога надходила деяким лікарням від громадської організації із такою ж назвою, а не від самої партії. 

Інші ж лікарні надали інформацію про отримання допомоги від партії, але ці витрати не було відображено у її фінансовому звіті за відповідний період. На додаток, партія навіть не мала таких доходів (внесків), згідно з даними звіту.

На підставі цієї інформації НАЗК направило зібрані матеріали до Національної поліції, яка відкрила кримінальне провадження. 

Нагадаємо, що політичні партії загалом не мають займатися благодійністю

Чому прозоре фінансування партій одна з основ для запобігання корупції?

Політичні партії щоквартально надсилають до НАЗК звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, де надають інформацію про свою діяльність та ресурси для її фінансування.

Раніше НАЗК мало змогу перевіряти цю інформацію зокрема за допомогою запитів.

Повноцінний аналіз цих звітів є важливим елементом запобігання корупції, адже це допомагає виявляти різні правопорушення, такі як подання політичною партією завідомо недостовірних відомостей у звіті. Виборцям це дає можливість зрозуміти, чи ведуть політичні партії  чесну фінансову політику.

Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.

Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.

Як рішення КСУ ускладнило перевірку інформації у звітах політичних партій?

Останні новини

12.12.2025
18:44
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам надрокористування
16:29
НАЗК відзначило десять кращих практик антикорупційної діяльності органів влади та установ
14:48
Понад дві тисячі закладів освіти приєдналися до Всеукраїнського уроку доброчесності та провели сім тисяч уроків доброчесності
12:56
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам охорони здоров’я
12:15
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за листопад 2025 року
11.12.2025
16:55
Звіт Аудиторської Ради UF акцентує необхідність посилення ролі внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту і ролі НАЗК
13:00
Моніторинг способу життя: з начальника митного поста Закарпатської митниці можуть стягнути понад 4,5 млн грн в дохід держави
11:30
Незаконне виведення з комунальної власності земель, задоволення власних інтересів та розтрата коштів: НАЗК завершило перевірку Київради та КМДА
10.12.2025
17:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам оборони
11:16
НАЗК провело аналіз практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
09.12.2025
18:00
Моніторинг способу життя: 1,64 млн грн стягнуто у дохід держави з прокурорки Офісу Генпрокурора за рішенням апеляційної палати ВАКС
16:30
Цивільна конфіскація: Верховний суд підтвердив законність рішень ВАКС щодо стягнення в дохід держави майна посадовця столичної Міграційної служби
14:19
Сильні інституції, цифрові інструменти, фокус на сферах найвищого ризику – Голова НАЗК про нову Антикорупційну стратегію
08.12.2025
13:35
В НАЗК відкрито чотири нові вакансії
05.12.2025
17:54
Перенесено обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр. щодо законності і прозорості політичних фінансів
17:45
НАЗК запрошує долучитися до обговорення проєкту нової Комунікаційної стратегії у сфері запобігання та протидії корупції на 2026–2030 роки
17:01
Корупція на дронах. Що виявило НАЗК, коли детально розібралось в тому, як і хто закуповує БпЛА для армії, - інтерв’ю NV
14:57
Повні перевірки декларацій посадовців МСЕК: недостовірні відомості на понад 148,9 млн грн та ознаки незаконного збагачення на 16,4 млн грн
04.12.2025
19:35
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам прокуратури, правопорядку і протидії злочинності
18:15
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам освіти та науки
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua