НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Законопроєкт 5289 містить корупційні ризики та скасовує обов’язкові спрощені закупівлі — НАЗК

26.04.2021
Законопроєкт 5289 містить корупційні ризики та скасовує обов’язкові спрощені закупівлі — НАЗК

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) провело антикорупційну експертизу законопроєкту 5289, яким пропонується внести зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» та скасувати обов’язкове проведення спрощених закупівель.

Інструмент спрощених закупівель був запроваджений минулого року. Так, до квітня 2020 року державні установи могли закуповувати товари та послуги на суму до 200 тис. грн та роботи — до 1,5 млн грн за прямими договорами, тобто без конкурентного аукціону на зниження ціни.

З появою спрощених закупівель такі товари та послуги установи мають придбати на підставі конкурентного аукціону полегшеної форми, оскільки для його проведення як замовник, так і учасник мають підготувати дещо менше документації, порівнюючи зі звичайною закупівлею. Крім того, спрощені закупівлі займають менше часу: тривалість етапів процедури є меншою і сама закупівля завершується значно швидше, ніж відкриті торги.

За оцінками DOZORRO, за рік інструмент спрощених закупівель дозволив вивести з тіні закупівлі на суму понад 40 млрд грн.

Що пропонує законопроєкт 5289?

Автори законопроєкту пропонують:

  • зробити спрощені закупівлі необов’язковими для більшості замовників — органів державної влади та місцевого самоврядування, а також підприємств, установ та організацій, які є розпорядниками бюджетних коштів. Замовники зможуть укладати прямі договори з обраними постачальниками.
  • дозволити сільським і селищним радам та міським територіальним громадам купувати напряму: харчові продукти, паливно-мастильні матеріали, природний газ та електричну енергію, окремі товари для закладів охорони здоров’я або закладів освіти; проєктно-кошторисну документацію тощо.
Які можливі наслідки прийняття законопроєкту?

У разі прийняття законопроєкту:

  • знижується прозорість закупівельних процедур -  якщо замовник підписав прямий договір, то в системі Prozorro можна побачити лише сам договір та відомості про виконавця. Натомість у спрощених закупівлях можна вивчити цінові пропозиції, вимоги до предмета закупівлі,  причини дискваліфікації учасників, якість відповідей замовника, підстави для прийняття рішення про визначення переможця тощо.
  • держава втратить можливість економити на закупівлях. Так, під час проведення аукціону компанії надають власні пропозиції щодо ціни товару або послуги. За рахунок конкуренції початкова ціна може значно зменшитися;
  • бізнес не зможе брати участь у конкурентних закупівлях, оскільки замовник сам обиратиме постачальника.
Рекомендації НАЗК

Законопроєкт 5289 не може бути прийнятий у поточній редакції, оскільки запропоновані норми загалом є корупціогенними.

Детальніше з висновком антикорупційної експертизи НАЗК можна ознайомитися за посиланням.

Законопроєкт 5289 містить корупційні ризики та скасовує обов’язкові спрощені закупівлі — НАЗК
Законопроєкт 5289 містить корупційні ризики та скасовує обов’язкові спрощені закупівлі — НАЗК

Останні новини

18.04.2024
09:09
Тема корупції – у фокусі інформаційних операцій кремля проти України: результати дослідження дезінформаційних наративів 
17.04.2024
09:30
Українські підприємці переважно не толерують корупцію та позитивно ставляться до викривачів - дані соцдослідження 
29.03.2024
09:07
Україна та ОЕСР розпочинають роботу над Оглядом з питань доброчесності та боротьби з корупцією
28.03.2024
17:28
Впровадження рекомендацій НАЗК сприяє розбудові культури доброчесності в оборонно-промисловому комплексі 
25.03.2024
10:00
НАЗК братиме участь у розробці рекомендацій щодо покращення системи оборонних закупівель в межах робочої групи України та НАТО
19.03.2024
10:06
НАЗК підключило Київську міську державну адміністрацію до Порталу викривачів
18.03.2024
14:16
НАЗК запрошує взяти участь у громобговоренні законопроекту щодо встановлення адміністративної відповідальності за порушення деяких антикорупційних обмежень, спрямованих на запобігання конфлікту інтересів 
15.03.2024
18:04
Організація роботи з декларування: експерти НАЗК провели вебінар для антикоруповноважених
12.03.2024
13:00
Збереження колективу, автоматизація процесів, перевірка декларацій та звітів партій - Віктор Павлущик окреслив першочергові завдання НАЗК
05.03.2024
10:47
Результати НАЗК у лютому: проведено моніторинг 301 нормативно-правового акта, виявлено корупційні ризики у п’яти з них
29.02.2024
10:49
Посилення взаємодії у запобіганні корупції у секторі безпеки та оборони: НАЗК співпрацюватиме з Женевським центром з урядування в секторі безпеки (DCAF)
13.02.2024
14:06
НАЗК підключило до Порталу повідомлень викривачів 144 організації
08.02.2024
14:16
НАЗК закликає народних депутатів сприяти вдосконаленню механізму проведення антикорупційної експертизи
06.02.2024
17:22
У січні НАЗК промоніторило на предмет корупційних ризиків 392 проектів нормативно-правових актів та виявило корупційні ризики у семи з них
14:22
НАЗК вітає рішення РНБО щодо аудиту системи блокування податкових накладних
25.01.2024
17:55
НАЗК виявило необгрунтовані активи на майже 3,9 млн грн у начальника управління поліції 
15:43
Представники НАЗК презентували дієвість підходів стратегічного аналізу корупційних ризиків на регіональному семінарі Ради Європи
11.01.2024
14:45
НАЗК звертає увагу Міноборони на проаналізовані статистичні дані діяльності ВЛК ТЦК та СП
10.01.2024
17:26
НАЗК запрошує доєднатися до обговорення проектів документів побудови доброчесних (ефективних) організацій 
09.01.2024
16:00
Уряд не надав 131 постанову для проведення антикорупційної експертизи НАЗК: Прем’єр-міністрові внесено припис
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua