НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

19.09.2023
Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало Закон України від 05.09.2023 № 3374-Х «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (законопроект № 9534, далі - Закон). Документ найближчим часом буде повторно розглянутий в Парламенті після того, як Президент України наклав на нього вето і надав низку своїх зауважень.

НАЗК підтримує відновлення декларування та позицію, висловлену Президентом України щодо забезпечення відкритості декларацій публічних службовців. Водночас опрацювавши положення Закону, а також пропозиції, надані Президентом, Національне агентство звертає увагу на ризики, які містяться в положеннях документа.

  1. Кількість декларантів зменшиться орієнтовно на 50 000 осіб (до 750 000). Зміни до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та надання визначення терміну «посадова особа юридичної особи публічного права» не враховує осіб, які обіймають посади керівників структурних, в тому числі відокремлених підрозділів юридичних осіб публічного права, їхніх заступників. На них взагалі не буде поширюватися дія Закону України «Про запобігання корупції». Водночас в діяльності таких осіб існує широкий спектр корупційних ризиків. Саме керівники різного рівня державних підприємств та установ є об’єктами постійних гучних розслідувань НАБУ.
  2. Закон, крім обов’язку відкрити декларації,  визначає ще й можливість вилучення декларації з публічного доступу. Так, НАЗК матиме можливість вилучати з відкритого доступу декларації на підставі письмового подання керівника (заступника керівника) державного органу, в якому проходить службу чи працює декларант. У Законі правом вносити таке подання наділені виключно керівники (заступники керівників) державних органів, чим фактично обмежено можливість керівників органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права (закладів, установ, організацій) подавати до НАЗК списки осіб, декларації яких не підлягають оприлюдненню під час війни. При цьому взагалі не врегульовано питання вилучення декларацій осіб, у яких відсутні керівники, звільнених працівників, а також можливість видалення декларації за ініціативою самого декларанта, який відповідає визначеним Законом ознакам. Такий підхід дискримінує декларантів та може наражати їх та їхні родини на небезпеку.
  3. Не спрощення, а, навпаки, ускладнення для декларанта процесу декларування. Низка запропонованих змін завдають додаткових труднощів при заповненні декларації та розумінні всіх аспектів. Це стосується, наприклад, змін, якими виключено необхідність декларувати номери рахунків, але фактично залишено необхідність декларувати осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та осіб, які відкрили рахунки на ім’я декларанта.
 

Задля усунення зазначених ризиків НАЗК напрацювало низку пропозицій щодо змін до Закону України «Про запобігання корупції», які дозволять удосконалити антикорупційні механізми та забезпечать правову визначеність відповідних норм.

Лист до Президента щодо ініціювання змін до законопроекту №9534

Порівняльна таблиця до законопроекту №9534

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/NAZK-zvernulos-do-Prezydenta_zminy-do-ZP-9534.pdf" title="НАЗК звернулось до Президента_зміни до ЗП 9534"]

Останні новини

17.05.2024
17:14
Другий етап повної перевірки декларації: визначення точності оцінки задекларованих активів 
10:13
НАЗК та АРМА посилюють співпрацю у розшуку необґрунтованих активів за кордоном
16.05.2024
16:03
НАЗК розпочало аналіз корупційних ризиків у централізованих тилових закупівлях для ЗСУ
14.05.2024
17:11
Національне агентство презентувало новий посібник з управління корупційними ризиками для обласних адміністрацій
13.05.2024
12:19
Строки підключення організацій до Порталу викривачів змінено 
10.05.2024
16:45
НАЗК виявило ознаки набуття необґрунтованих активів у начальника сервісного центру МВС на Дніпропетровщині на 7 млн грн
12:45
НАЗК долучилось до експертних консультацій щодо реформування системи оборонних закупівель за стандартами НАТО 
11:37
Майже 200 політичних партій не виконали вимогу закону щодо звітування до НАЗК 
09.05.2024
10:32
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні проекту Порядку проведення логічного та арифметичного контролю декларацій 
08.05.2024
15:48
Доброчесне лобіювання, співпрацю та декларування обговорив Голова НАЗК з представниками Американської торговельної палати
11:01
Голів та членів лікарсько-консультативних комісій виключено з переліку декларантів: закон набув чинності
07.05.2024
11:28
Повна перевірка декларацій міського голови Очакова: НАЗК виявило ознаки незаконного збагачення та недостовірних відомостей
10:32
Конфлікт інтересів: протоколи та приписи НАЗК у квітні 
06.05.2024
12:20
Антикорекспертиза та законодавчі ініціативи: НАЗК і народні депутати визначили пріоритетні напрями співпраці
11:26
Недостовірні відомості на понад 55,8 млн грн виявлено за результатами 51 повної перевірки декларацій
03.05.2024
09:25
Здійснено моніторинг 392 нормативно-правових актів, виявлено корупційні ризики у п’яти з них: результати антикорупційної експертизи НАЗК за квітень
02.05.2024
14:20
Нардепу повідомили про підозру за незаконне збагачення на понад 11 млн грн
01.05.2024
17:11
Повна перевірка декларації: звірка з реєстрами та встановлення достовірності даних
30.04.2024
17:13
НАЗК внесло зміни до Порядку ведення Єдиного порталу повідомлень викривачів. Що вони передбачають?
29.04.2024
17:56
Голова НАЗК та керівництво EUACI окреслили виклики для антикорупційної інфраструктури на найближчий період 
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua