НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чотири роки НАЗК 2.0.: стратегічний аналіз корупційних ризиків 

19.01.2024

З 2020 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запустило новий напрям експертного стратегічного аналізу корупційних ризиків для виявлення і усунення корупційних схем. Продовжуємо розповідати про результати чотирирічної роботи «перезавантаженого» НАЗК 2.0.

«Прозоре законодавство – це важлива передумова для перемоги України та її ефективного відновлення. Стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза, запроваджені у 2020 році, є авторитетними та дієвими інструментами запобігання корупції. Національне агентство ефективно впливає на мінімізацію корупційних ризиків та формує стратегічні ініціативи під час розробки проектів нормативно-правових актів, про що свідчить значна кількість врахованих органами державної влади рекомендацій НАЗК», - зазначив в.о. Голови НАЗК Ярослав Любченко.

Впроваджуючи новий напрям, Національне агентство зосередилось на дослідженні корупційних ризиків у пріоритетних сферах діяльності державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій. Було також розроблено Методологію проведення такого аналізу. Визначення потенційно вразливих сфер здійснюється на основі аналітичного дослідження за обґрунтованою методологією. В процесі дослідження спеціалісти проводять аналіз нормативно-правової бази, вивчають джерела інформації, що свідчать про наявність корупційних ризиків та схем: розслідування правоохоронних органів, журналістські та громадські напрацювання, повідомлення про корупцію, антикорупційні програми державних органів тощо. За результатами дослідження НАЗК надає рекомендації щодо ефективного усунення та/або мінімізації виявлених ризиків.

В 2020 році після ухвалення Парламентом законодавства про ринок землі НАЗК зосередилось, зокрема, на стратегічному аналізі корупційних ризиків у сфері землеустрою: Джерела корупції у сфері землеустрою та потенціал їх усунення у законопроєкті № 2194; Вплив електронних аукціонів на джерела корупції на ринку землі: аналітичний огляд законопроєкту № 2195; Схеми тіньового обігу землі в умовах мораторію; Корупційні ризики у процедурі безоплатної приватизації. Крім того, було проведено Узагальнення зовнішніх корупційних ризиків, які полягають у недосконалості нормативно-правових актів.

У 2021 році НАЗК провело стратегічний аналіз, який виявив 30 найпоширеніших корупційних практик у сфері землеустрою -  Земельна корупція: топ-30 корупційних ризиків та шляхи їх подолання. Також до пріоритетних сфер потрапило, зокрема, містобудування Корупційні ризики в процедурі видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки; Корупційні ризики в системі контролю за розробкою і затвердженням містобудівної документації; сфера оборони Топ-15 корупційних ризиків в управлінні підприємствами ДК “Укроборонпром” та шляхи їх подолання; а також медицина Топ-10 корупційних схем забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації.

У 2022 проведено стратегічний аналіз корупційних ризиків, зокрема, у сфері дипломування моряків Корупційні ризики у сфері підготовки та дипломування моряків; перетину кордону Корупційні схеми та ризики під час виїзду з України в умовах воєнного стану; освіти і науки Дошкільна та загальна середня освіта (2022 рік); Корупційні ризики вступної кампанії – 2022; в медичній та соціальній сферах Корупційні ризики у процедурі оцінки медичних технологій; Топ-10 корупційних ризиків медико-соціальної експертизи щодо встановлення інвалідності; Корупційні ризики під час обмеження обігу лікарських засобів в умовах воєнного стану; а також у сфері оборони Топ-10 корупційних ризиків під час забезпечення житлом  військовослужбовців та шляхи їх подолання.

У 2023 НАЗК проаналізувало корупційні ризики, зокрема, у сфері діяльності військово-лікарських комісій Корупційні ризики у діяльності військово-лікарських комісій Збройних Сил України; податковій сфері Корупційні ризики у процедурі зупинення/відновлення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних; сфері публічних закупівель Корупційні ризики під час проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану; відбудови Корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна; сфері корпоративного управління Аналітичний звіт щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків; а також транспорту ТОП-20 корупційних ризиків у діяльності АТ “Укрзалізниця”.

“Загалом з 2020 року Національне агентство ідентифікувало сотні корупційних ризиків та надало дієві рекомендації щодо їх усунення/мінімізації. За цей час успішну імплементацію рекомендацій, наданих НАЗК, продемонстровано, зокрема, у сферах земельних відносин, медичної та соціальної сфери, дипломування моряків, освіти і науки. Загальний відсоток успішної імплементації рекомендацій складає 57%”, - зазначила керівниця Управління мінімізації корупційних ризиків та антикорупційної експертизи НАЗК Олена Кривошей.

З аналітичним звітом за результатами роботи НАЗК за чотири роки (2020-2023) можна ознайомитись тут.

Останні новини

18.04.2024
10:28
Новий функціонал ІСМ ДАП: де шукати статистичні дані про антикорупційну політику 
10.04.2024
14:20
Анонс НАЗК і громадськість презентують результати виконання антикорупційних заходів
02.04.2024
12:12
Міноборони та Державний оператор тилу співпрацюватимуть з НАЗК для удосконалення системи оборонних закупівель
10:53
Здійснено моніторинг 376 нормативно-правових актів, виявлено корупційні ризики у п’яти з них: результати антикорупційної експертизи НАЗК за березень
28.03.2024
16:52
Анонс НАЗК запрошує до громадського обговорення законопроекту про удосконалення антикорупційних обмежень щодо сумісництва та суміщення 
26.03.2024
18:51
Україна стане першою країною не членом ОЕСР, яка долучиться до ініціативи «Індикатори публічної доброчесності»
18.03.2024
18:25
ОЕСР позитивно оцінила роботу системи антикорупційних органів України: звіт
12.03.2024
14:51
Ринок лобістських послуг в Україні відкрито: президент підписав закон
30.01.2024
10:51
Індекс сприйняття корупції-2023: Україна покращила свій показник на 3 бали
19.01.2024
13:05
Чотири роки НАЗК 2.0.: стратегічний аналіз корупційних ризиків 
12.01.2024
10:00
Чотири роки НАЗК 2.0: Антикорупційна стратегія, Державна антикорупційна програма та моніторинг її виконання 
27.12.2023
12:06
НАЗК запропонувало заходи мінімізації корупційних ризиків у ВЛК 
26.12.2023
09:54
НАЗК запропонувало можливі шляхи мінімізації корупційних ризиків у блокуванні податкових накладних
20.12.2023
09:50
Ефективне формування політики доброчесності: НАЗК презентувало дослідження роботи антикорупційних уповноважених
07.12.2023
19:30
НАЗК дослідило корупційні ризики у блокуванні податкових накладних та ініціювало обговорення шляхів їх усунення
06.12.2023
10:04
НАЗК презентувало перші результати виконання Державної антикорупційної програми
09:45
НАЗК та антикорупційна інституція Мексики запроваджують обмін найкращими практиками роботи
01.12.2023
15:00
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні проекту змін до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки
06.11.2023
15:36
НАЗК запрошує до участі у громадському обговоренні законопроектів про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні
24.10.2023
12:47
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроекту про вдосконалення правової регламентації заборон і обмежень щодо одержання подарунків
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua