Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) сприяє впровадженню міжнародних стандартів НАТО в секторі безпеки та оборони, зокрема, шляхом проведення антикорупційної експертизи проєктів нормативно-правових актів.
Так, в проєкті постанови Кабінету Міністрів України (КМУ) «Про внесення змін до пункту 14 Порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин» НАЗК виявило корупціогенні положення. У документі було не врегульовано порядок зміни істотних умов державного контракту на виготовлення і поставку безпілотних систем та/або засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня (їх складових частин). Зокрема, чітко не визначено ролі державного замовника у цьому процесі та його повноважень, що могло призвести до неефективного використання бюджетних коштів.
У своєму висновку антикорупційної експертизи НАЗК вказало на ці обставини та наголосило на необхідності впровадження рекомендацій НАТО, наданих в рамках Стратегічного огляду системи оборонних закупівель України. Нагадаємо, що ці рекомендації були затверджені на Вашингтонському саміті НАТО в липні 2024 року та є пріоритетними в рамках Комплексного пакету допомоги НАТО. Зокрема, вони спрямовані на досягнення чіткого розподілу відповідальності між різними міністерствами, що долучені до оборонних закупівель. НАЗК звернуло увагу, що недотримання системного підходу до формування та реалізації політики у сфері оборонних закупівель перешкоджає ефективному впровадженню міжнародних стандартів НАТО.
Розробник проєкту постанови, Міністерство з питань стратегічних галузей промисловості України, врахував рекомендації НАЗК. Разом з тим, запровадження міжнародних стандартів НАТО під час врегулювання процедури оборонних закупівель сприятиме розбудові доброчесності у секторі безпеки та оборони.
Також НАЗК провело антикорупційну експертизу проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період». У документі виявили корупціогенний фактор, який може зумовити ризик корупційних зловживань представниками районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) під час перевірки законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки. У документі не було визначено порядок, яким мали б керуватися представники ТЦК під час здійснення такої перевірки, що створювало умови для застосування суб’єктивного підходу та, відповідно, наділяло їх надмірними дискреційними повноваженнями.
Рекомендації НАЗК також стосувалися направлень на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Міністерство оборони України, яке є розробником проєкту постанови, врахувало рекомендації НАЗК, спрямовані на забезпечення передбачуваного механізму продовження відстрочки від призову. КМУ вже ухвалив відповідні зміни, що спрощують адміністративні процедури, заощаджують час громадян та забезпечують прозорий процесу генерування електронного направлення на ВЛК без підпису керівника ТЦК.
Нагадаємо, що НАЗК підготувало дослідження «Корупційні ризики під час здійснення централізованих тилових закупівель для ЗСУ», у яке включені рекомендації, розроблені спільно з експертами держав-членів НАТО.