НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

03.12.2020
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Одним із досягнень оновленого Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020 році став запуск моніторингу способу життя суб’єктів декларування. За кілька місяців працівники НАЗК розпочали моніторинг способу життя 47 публічних службовців та передали 7 матеріалів на повну перевірку декларацій.

Але через рішення Конституційного суду України № 13-р/2020 НАЗК більше не має права здійснювати моніторинг способу життя.

Наголошуємо, моніторинг способу життя не є за слідчим (розшуковим) заходом, а тому не передбачає надмірного втручання у реалізацію права на особисте та сімейне життя.

Що таке моніторинг способу життя?

Стаття 51 Закону України «Про запобігання корупції» давала право НАЗК проводити вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування. Такі моніторинги розпочиналися на підставі інформації, отриманої від громадян чи оприлюдненої в медіа та інших відкритих джерелах інформації про невідповідність рівня життя декларантів їхньому майну й доходам.

Під час моніторингу фахівці Агентства досліджували таку інформацію:

  • користування об’єктами, які не вказані в декларації (наприклад, автомобілями та будинками);
  • відомості щодо отриманих подарунків;
  • придбання об’єктів, вартість яких перевищує задекларовані активи.
За Законом, якщо НАЗК встановлювало невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну й доходам, це було підставою для здійснення повної перевірки його декларації.

У разі виявлення корупційного порушення Агентство повідомляло про це правоохоронні органи та інших уповноважених суб’єктів.

Навіщо потрібен моніторинг способу життя?

Моніторинг способу життя потрібен, щоби суб’єкти декларування були чесними не тільки на папері. Так, журналістські розслідування, дописи в соцмережах, повідомлення приватних осіб дозволяють знаходити розбіжності між «задекларованим» способом життя чиновників і реальним.

Наприклад, саме журналісти повідомили, що керівник одного з департаментів у Національній поліції не вказав майно своїх задекларованих членів родини, Також завдяки медіа НАЗК звернуло увагу на депутата райради, який одного року декларував квартиру в Києві, а наступного вже ні. Хоча жодних дій із нерухомим майном він не вчиняв.

Без моніторингу способу життя публічні службовці й далі зможуть безкарно:

  • здійснювати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи;
  • регулярно їздити на «чужих» автомобілях, не згадуючи про них у декларації;
  • літати приватними літаками невідомо за чий кошт;
  • витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини офіційно зароблених за рік коштів;
  • проживати в будинку цивільної дружини, не вказуючи в декларації ні її, ні її активи.
Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Останні новини

18.06.2025
17:45
Задекларовану готівку перевірити можливо: розслідування, підозри, вирок за матеріалами НАЗК
10:10
Міносвіти затвердило методичні рекомендації із розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
17.06.2025
13:59
Заступник Голови НАЗК на Брюссельському форумі спростував дезінформаційні наративи про корупцію в Україні
16.06.2025
11:38
Становлення інституту лобіювання: законодавчі зміни спростять процедури для бізнесу і відтермінують застосування санкцій
13.06.2025
17:01
Мінекономіки на основі рекомендацій НАЗК усунуло корупційні ризики в регулюванні питань надання грантів бізнесу
12.06.2025
17:45
Повні перевірки декларацій за травень: НАЗК виявило порушення на майже 518 млн грн
16:52
Секторальний аналіз корупційних ризиків як основа майбутніх реформ: результати засідання Керівного комітету швейцарсько-українського проєкту «Надання підтримки України в боротьбі з корупцією та поверненні активів»
13:45
НАЗК врегулювало порядок видалення декларацій «кандидата на посаду»
09:45
Половина опитаних декларантів оцінюють взаємодію з Реєстром декларацій на найвищий бал — дослідження
11.06.2025
11:15
Заходи фінансового контролю НАЗК спонукають службовців добровільно сплачувати податки
10.06.2025
15:15
Органи сектору безпеки та оборони, НАЗК та керівництво Програми НАТО з розбудови доброчесності узгодили подальше впровадження рекомендацій Альянсу
14:11
21 квартира, паркомісця та автомобілі: експравоохоронець - адвокат отримав підозру за матеріалами НАЗК
13:00
Цифровізація, партисипація й чіткі закони: заступник Голови НАЗК про антикорупційні запобіжники у відбудові
09.06.2025
14:00
12 млн грн незаконних активів: експосадовець Командування сил логістики ЗСУ отримав підозру за матеріалами НАЗК
12:15
Нові антикорупційні запобіжники у земельних відносинах, оподаткуванні та академічній доброчесності: виконання ДАП у першому кварталі
10:00
Понад вісім млн грн можуть стягнути з чернігівського податківця за матеріалами НАЗК і ДБР
06.06.2025
14:39
Лобіювання в Україні: триває розробка Реєстру прозорості
14:00
Цивільна конфіскація: понад 5,6 млн грн можуть стягнути з ексголови райради Рівненщини за матеріалами НАЗК та ДБР
12:53
Міносвіти затвердило посібник для керівників шкіл «Освітній навігатор»
05.06.2025
16:15
Запрошуємо до команди НАЗК керівника Управління антикорупційної політики
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua