НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

03.12.2020
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Одним із досягнень оновленого Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) у 2020 році став запуск моніторингу способу життя суб’єктів декларування. За кілька місяців працівники НАЗК розпочали моніторинг способу життя 47 публічних службовців та передали 7 матеріалів на повну перевірку декларацій.

Але через рішення Конституційного суду України № 13-р/2020 НАЗК більше не має права здійснювати моніторинг способу життя.

Наголошуємо, моніторинг способу життя не є за слідчим (розшуковим) заходом, а тому не передбачає надмірного втручання у реалізацію права на особисте та сімейне життя.

Що таке моніторинг способу життя?

Стаття 51 Закону України «Про запобігання корупції» давала право НАЗК проводити вибірковий моніторинг способу життя суб’єктів декларування. Такі моніторинги розпочиналися на підставі інформації, отриманої від громадян чи оприлюдненої в медіа та інших відкритих джерелах інформації про невідповідність рівня життя декларантів їхньому майну й доходам.

Під час моніторингу фахівці Агентства досліджували таку інформацію:

  • користування об’єктами, які не вказані в декларації (наприклад, автомобілями та будинками);
  • відомості щодо отриманих подарунків;
  • придбання об’єктів, вартість яких перевищує задекларовані активи.
За Законом, якщо НАЗК встановлювало невідповідність рівня життя посадовця задекларованому ним майну й доходам, це було підставою для здійснення повної перевірки його декларації.

У разі виявлення корупційного порушення Агентство повідомляло про це правоохоронні органи та інших уповноважених суб’єктів.

Навіщо потрібен моніторинг способу життя?

Моніторинг способу життя потрібен, щоби суб’єкти декларування були чесними не тільки на папері. Так, журналістські розслідування, дописи в соцмережах, повідомлення приватних осіб дозволяють знаходити розбіжності між «задекларованим» способом життя чиновників і реальним.

Наприклад, саме журналісти повідомили, що керівник одного з департаментів у Національній поліції не вказав майно своїх задекларованих членів родини, Також завдяки медіа НАЗК звернуло увагу на депутата райради, який одного року декларував квартиру в Києві, а наступного вже ні. Хоча жодних дій із нерухомим майном він не вчиняв.

Без моніторингу способу життя публічні службовці й далі зможуть безкарно:

  • здійснювати видатки, що перевищують задекларовані ними доходи;
  • регулярно їздити на «чужих» автомобілях, не згадуючи про них у декларації;
  • літати приватними літаками невідомо за чий кошт;
  • витрачати на тижневий відпочинок за кордоном близько половини офіційно зароблених за рік коштів;
  • проживати в будинку цивільної дружини, не вказуючи в декларації ні її, ні її активи.
Ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після повноцінного відновлення повноважень НАЗК.

Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?
Чому потрібно відновити моніторинг способу життя публічних службовців?

Останні новини

04.10.2024
14:57
Вперше в історії України викривач корупції отримав винагороду
12:05
Антикорупційна експертиза: НАЗК у вересні виявило корупціогенні фактори в 7 з 270 перевірених проєктів актів
03.10.2024
15:52
НАЗК встановило ознаки недостовірних відомостей на понад 10 млн грн в декларації ексзаступника міністра
02.10.2024
18:02
НАЗК щотижня публікуватиме дайджест ключових новин з антикорупційної тематики
17:43
Уряд затвердив Правила етичної поведінки суб’єктів лобіювання, розроблені НАЗК
14:40
У разі питань щодо заповнення декларацій чи конфлікту інтересів публічні службовці насамперед мають звертатися до АК-уповноважених за місцем роботи
09:50
НАЗК оголошує добір на 4 нові вакансії
30.09.2024
10:07
НАЗК закликає бізнес до розбудови доброчесності
26.09.2024
12:54
НАТО підтримує розпочаті НАЗК проєкти щодо розбудови доброчесності в секторі безпеки і оборони
09:17
Стратегічною відповіддю на корупцію має бути доброчесність: команда НАЗК провела навчальні заходи на Харківщині
25.09.2024
14:29
НАЗК оцінило ефективність роботи антикорупційних уповноважених в ще трьох інституціях
24.09.2024
18:02
Представники НАЗК розповіли про найдієвіші превентивні антикорупційні інструменти на Харківському міжнародному юридичному форумі
10:34
Відбудова, фортифікації та закупівлі: заступник Голови НАЗК розповів про найбільш вразливі до корупції сфери на Харківщині
20.09.2024
14:57
Цивільна конфіскація: активи на майже 7 млн грн керівника регіонального сервісного центру МВС стягнуто в дохід держави
12:53
ОЕСР відзначила високий рівень досягнень України у виконанні Індикаторів публічної доброчесності
19.09.2024
16:32
Необґрунтований актив на понад 2,4 млн грн: за матеріалами НАЗК у сім'ї високопосадовців Нацполіції можуть конфіскувати квартиру
10:51
Представники НАЗК в межах перемовин про вступ доповіли про наближення українського антикорупційного законодавства до права ЄС
18.09.2024
16:45
НАЗК виявило у ексомбудсменки ознаки незаконного збагачення та недостовірного декларування на понад 42 млн грн
17.09.2024
15:26
За матеріалами НАЗК суд конфіскував у посадовця митниці будинок і шість земельних ділянок на 8,6 млн грн
13.09.2024
09:21
Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані: хто та за яких умов має його подавати?
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua