Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) ознайомилось зі змістом постанови Печерського районного суду міста Києва за результатами розгляду справи про можливе вчинення колишнім заступником керівника Офісу Президента України (ОПУ) Кирилом Тимошенком адміністративних правопорушень, пов’язаних з корупцією.
Національне агентство наполягає на власній правовій позиції та обґрунтованості протоколу про корупційне порушення щодо ексзаступника голови ОПУ. НАЗК вважає аргументи суду про визнання Тимошенка невинуватим неповними та непереконливими, а відповідне рішення невмотивованим. Проте через недосконалість законодавства у Національного агентства відсутня можливість представити свою позицію в суді чи оскаржити рішення в апеляційній інстанції.
Наголошуємо, за чинним законодавством, НАЗК наділене повноваженнями складати протоколи про адміністративні правопорушення, проте не є стороною під час розгляду справи й не має можливості надати суду аргументи на захист своїх позицій.
Національне агентство розуміє, що судове рішення набуло законної сили, проте питання встановлення істини у цій справі не є однозначним через відсутність змагальності та всебічності під час її розгляду.
Розуміючи проблему, НАЗК ще минулого року напрацювало пакет пропозицій щодо внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення, які б могли усунути зазначені недоліки та забезпечити об’єктивний та всесторонній розгляд справ про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією. Це можливо реалізувати, надавши процесу розгляду подібних справ ознак змагальності. Наразі ці пропозиції перебувають на розгляді в Кабінеті Міністрів.
Крім того, Державною антикорупційною програмою на 2023-2025 роки (ДАП) передбачено впровадження норми, відповідно до якої Національному агентству має бути надано статус учасника процесу у справах за складеними протоколами. У поєднанні з можливістю розгляду таких справ у Вищому антикорупційному суді (ВАКС) замість місцевих судів це сприятиме напрацюванню усталеної судової практики щодо застосування вимог Закону «Про запобігання корупції».
Аргументи Печерського суду не переконали суспільство в тому, що ексзаступник керівника ОПУ справді є невинуватим і, якби у НАЗК була можливість надати свої аргументи, Національне агентство ефективно нею скористалося б.
Незавершена судова реформа приводить також до того, що за однаковими справами суди ухвалюють абсолютно різні рішення, що викликає справедливе обурення суспільства. Через недосконалість процедури розгляду подібних справ у місцевих судах українці позбавлені можливості дізнатися істину.
Нагадаємо, 11 серпня 2023 року НАЗК направило до Печерського районного суду міста Києва протокол про адміністративні правопорушення стосовно колишнього заступника керівника Офісу Президента України Кирила Тимошенка.
Раніше, 28 липня, попри офіційне запрошення і висловлену обіцянку прибути до Національного агентства для вручення протоколу Тимошенко не з’явився. Ексслужбовець не відреагував і на лист, яким НАЗК надіслало йому протокол для ознайомлення, підписання та надання пояснень і зауважень щодо змісту.