НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

НАЗК закликає Верховну Раду не руйнувати декларування та не приховувати від суспільства дані про осіб, які вчинили корупційні злочини

05.09.2023
НАЗК закликає Верховну Раду не руйнувати декларування та не приховувати від суспільства дані про осіб, які вчинили корупційні злочини

4 вересня 2023 року парламентський Комітет з питань правоохоронної діяльності зробив крок назад в антикорупційній реформі, підтримавши низку суперечливих норм в проекті Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та інших законів України щодо удосконалення порядку притягнення до відповідальності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування» (№9587-Д)

Деякі правки до законопроекту внесені в обхід Комітету Верховної Ради з питань антикорупційної політики та законопроекті про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану (№9534)

НАЗК вбачає ризики прийняття законопроекту 9587-Д до другого читання з певними правками, а саме:

1. Приховування від громадян, журналістів та доброчесних керівників даних Реєстру осіб, які вчинили корупційні та повʼязані з корупцією правопорушення  

Запропоновані народними депутатами зміни до статті 59 Закону України «Про запобігання корупції» фактично знищують Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення (далі - Реєстр)

Цим законопроектом планується не внесення до Реєстру відомостей про осіб, яких притягнуто до  дисциплінарної відповідальності за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, а також видалення більшості вже наявних відомостей про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного або пов'язаного з корупцією правопорушення.

Це, зокрема, призведе до того, що спеціальні перевірки керівників на державній службі та в органах місцевого самоврядування, передбачені Законом України «Про запобігання корупції» у частині перевірки притягнення особи до відповідальності за вчинення корупційних  та повʼязаних з корупцією правопорушень, стануть фікцією.

Реєстр сьогодні налічує 46 556 осіб. З них 1 961 осіб притягнуті до дисциплінарної відповідальності, 29 457 - до адміністративної відповідальності, а 15 138 - до кримінальної. Після внесення вищезазначених змін до ст. 59 орієнтовно залишиться 5 021 особа. Йдеться про видалення відомостей про осіб, притягнутих до дисциплінарної, адміністративної та частини осіб, притягнутих до кримінальної відповідальності.

2. Зміни до статті 366-2 Кримінального Кодексу України, які фактично унеможливлюють притягнення до кримінальної відповідальності за брехню в деклараціях щодо орендованого майна.

Правка до статті 366-2 Кримінального Кодексу України нівелює кримінальну відповідальність за подання недостовірних відомостей до декларації та не відповідає принципу правової визначеності.

Запропонована правка передбачає, що у разі, якщо службовець не задекларував орендоване майно, то під час визначення покарання враховуватиметься лише та сума, яку декларант має платити за оренду такого майна. Якщо декларант вказує, що користувався квартирою безкоштовно або занижує її вартість, то уникає кримінальної відповідальності.

Необхідно зазначити, що внесення змін до статті 366-2 Кримінального Кодексу України не було предметом законопроекту  №9587-Д у першому читанні, і крім того,  на засіданні 9 серпня 2023 року представники Національного агентства висловлювали свої зауваження до проекту Закону (9587-2). Тоді основний проект Закону (№ 9587) та альтернативні до нього проекти законів (реєстр. №№ 9587-1, 9587-2) були відхилені.

3. Зміни до статті 39 Кодексу України про адміністративні правопорушення та статті 59 Закону “Про запобігання корупції” породжують підстави невключення до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення за недостовірне декларування.

Подання у декларації завідомо недостовірних відомостей є суттєвим адміністративним правопорушенням, і тому запропоновані зміни до законопроекту №9587-Д в редакції до другого читання є неприпустимими з наступних підстав:

  1. Створюються підґрунтя для залишення особи на посаді у випадках, коли така особа підлягає звільненню
  2. Створюються умови для призначення на службу особи у випадках, коли така особа не може претендувати на посади державної служби
  3. Створюються умови для невключення таких осіб до Реєстру.
НАЗК акцентує, що публічність інформації про осіб, що вчинили корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення, є вимогою громадян України. 89% громадян України вважають корупцією другою після війни найбільшою проблемою. Вочевидь, окремі представники влади вважають по іншому. 

Ні Президент, ні Премʼєр-міністр, ні інші керівники у разі таких змін не зможуть запобігти призначенню особи, яка була причетна до корупційних практик, на посаду. 

НАЗК сподівається, що у Парламенті є народні депутати, які працюють на громадян, поставлять на підтвердження та не проголосують за зазначені правки Комітету з питань правоохоронної діяльності. 

Якщо відповідна правка не отримає 226 голосів народних депутатів, то вона буде вважатись такою, що не підтримується Верховною Радою. Таким чином ми можемо захистити чинні норми законодавства України, які не будуть руйнувати існуючу систему. 

Можливість вирішити ситуацію в правовій площині також є і в Президента України – відповідно до ст. 106 Конституції України він має право накласти вето щодо прийнятих Парламентом законів (крім законів про внесення змін до Конституції України) з наступним поверненням їх на повторний розгляд Верховної Ради.

Сьогодні у влади є шанс дати потужний сигнал українському суспільству на його запит на справедливість, продемонструвати єдність і послідовність в боротьбі з корупцією.  

Нагадаємо, за результатами соціологічного опитування Центру Разумкова, майже 92% громадян України хочуть, щоб державні службовці публічно задекларували статки, набуті під час війни.

Зазначимо, 3 вересня 2023 посли G7 у своїй заяві відзначили важливість уникнення лазівок для орендованих активів та важливість обмежити кількість винятків, пов’язаних з безпекою.

Останні новини

29.05.2025
17:57
Житло для ВПО: заступник Голови НАЗК розповів про антикорупційні запобіжники у цій сфері
16:00
Експодатківцю Тернопільщини повідомили про підозру за недостовірні відомості в деклараціях на понад 23 млн грн за матеріалами НАЗК
14:20
Повні перевірки декларацій НАЗК: судитимуть екскерівницю МСЕК Дніпра та ексголову Тернопільської облради за недостовірне декларування
11:00
ДБР повідомило про підозру колишньому міграційнику з Одещини за недостовірне декларування за матеріалами НАЗК
27.05.2025
17:54
Анонс: публічна дискусія «Будувати без корупції: як електронні сервіси змінюють правила гри в будівельній сфері»
16:24
Повні перевірки декларацій посадовців ТЦК: завершено 18 перевірок, виявлено порушень на 36,8 млн грн
26.05.2025
16:16
МВФ підтримує збереження та посилення напрямків НАЗК з фінансового контролю посадовців
12:17
НАЗК представило уніфікований план дій для виконання рекомендацій НАТО щодо доброчесності в секторі безпеки та оборони
23.05.2025
14:20
Повні перевірки декларацій ексзаступника мера Дніпра: ознаки незаконного збагачення на понад 8 млн грн та недостовірних відомостей на понад 47 млн грн
22.05.2025
13:54
Повна перевірка декларації екскерівника управління ПФУ Хмельниччини: ознаки незаконного збагачення на 19 млн грн та недостовірних відомостей на 44 млн грн
12:45
НАЗК презентувало Методичні рекомендації з розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
21.05.2025
10:45
Антикорупційна експертиза у сфері оборони: рекомендації НАЗК забезпечили врахування міжнародних стандартів НАТО
20.05.2025
17:15
Цивільна конфіскація: 19,7 млн можуть стягнути з депутата Київської міськради за матеріалами НАЗК
16:32
Майже 150 політичних партій не подали звіти за І квартал 2025 року
14:30
Цивільна конфіскація: суд стягнув на користь держави 3,3 млн грн з посадовця Нацполіції Києва за матеріалами НАЗК
12:00
У 2023 році на 40% зросла кількість судових рішень за корупційні правопорушення - звіт НАЗК
16.05.2025
16:00
Цивільна конфіскація: у дохід держави можуть стягнути понад 5,3 млн грн з родини екскерівника Одеської податкової
11:39
Субвенція на створення освітнього простору в школах: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливу корупційну схему
15.05.2025
11:12
Авторизація на провадження митної брокерської діяльності: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
09:29
Повні перевірки декларацій двох директорів КП Харкова: виявлено недостовірні відомості на понад 14 млн грн
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua