Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) запрошує на громадське обговорення проектів Законів України «Про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні» та «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо порушення законодавства в сфері здійснення лобіювання та адвокації» (надалі - Проекти Законів України).
Обговорення відбудеться 10 листопада 2023 року о 10:00 у приміщенні НАЗК за адресою: бульв. Миколи Міхновського, 28, м. Київ.
Для участі в обговоренні просимо зареєструватися за посиланням. Реєстрація триває до 17:00 9 листопада 2023 року.
З матеріалами до проектів Законів України для обговорення можна ознайомитися за посиланнями:
1. Проект Закону України «Про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні»;
3. Порядок денний обговорення.
Пропозиції до проектів Законів Українів просимо надавати у формі реєстрації (до проекту Закону України «Про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні»; до проекту Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо порушення законодавства в сфері здійснення лобіювання та адвокації»).
У разі виникнення технічних проблем просимо надсилати пропозиції за адресою a.yezerska@nazk.gov.ua.
Строк для надання письмових пропозиції - до 17:00 9 листопада 2023 року.
Консультації з питань організації та проведення заходу для представників громадянського суспільства та заінтересованих осіб надаються за телефоном: (044) 200 06 09 (Анастасія Єзерська).
Для представників засобів масової інформації акредитація відбувається за посиланням https://forms.gle/KqtspJxjvUFDsRMC8
Прозорість впливу на суб'єктів правотворчості - європейські ліки від корупції
Прийняття проекту Закону України «Про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні» є інструментом отримання громадянським суспільством даних про всі приховані впливи, у тому числі, з боку олігархів та проросійських сил. Така інформація буде доступна і у вигляді набору даних для автоматизованого аналізу.
Спроби законодавчого регулювання цієї сфери важливих для кожного громадянина відносин здійснюються в Україні з 1999 року. Через протидію політично значущих осіб ці спроби залишились безуспішними.
Питання та відповіді щодо Проектів Законів України:
1. Чи стануть лобістами громадські організації? Ні, проект Закону України «Про доброчесне лобіювання та адвокацію в Україні» передбачає окремий статус для громадських організацій, які здійснюють вплив на суб'єктів нормотворчості без мети отримання прибутку та без укладення лобіського контакту, за рахунок грантового фінансування. Вони отримають статус суб'єкта адвокації.
2. Чи зможуть громадські організації та громадяни впливати на владу через мирні зібрання та звернення? Зможуть, адже не є адвокацією діяльність, що обмежується виключно реалізацією права на мирні зібрання, участю у публічних консультаціях та використанням прав громадянами України, особами, які не є громадянами України і законно знаходяться на території України, передбачених Законом України «Про звернення громадян», Законом України «Про доступ до публічної інформації», Законом України «Про соціальний діалог в Україні».
3. Чи зможуть громадські організації адвокатувати прийняття законів та інших нормативних актів? Зможуть. У роботі громадських організацій нічого не зміниться, крім того, що дані та звіти, які зараз розміщені на їх сайтах, будуть в Реєстрі прозорості. У цьому реєстрі розміщуватимуться дані про лобістів та субʼєктів адвокації. Реєстр відповідатиме аналогічному, який діє в Європарламенті, Раді Європи, Європейській комісії. 35% субʼєктів зареєстрованих у останньому складають громадські організації.
4. Хто зацікавлений у тому, щоби впливи залишались прихованими від Українців? Російська федерація, олігархи та корупціонери.
5. На виконання яких міжнародних зобовʼязань та нормативних документів розроблено Проекти Законів України?
- п.п. а п. 1 ч. 4 Розділу XIV “ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ” Закону України «Про правотворчу діяльність»;
- ст. 444 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони;
- Recommendation ix проміжного звіту щодо виконання рекомендацій, наданих в рамках четвертого раунду оцінювання GRECO «Запобігання корупції серед народних депутатів, суддів та прокурорів» від 24 березня 2023 року;
- п. 2.3.3 Антикорупційної стратегії на 2021–2025 роки, затвердженої Законом України від 20.06.2022 № 2322-IX «Про засади державної антикорупційної політики на 2021–2025 роки»;
- п. 1.3.3.1.1 додатка 2 до Державної антикорупційної програми на 2023-2025 роки» № 220 від 04.03.2023, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України;
- п. 3 Плану заходів щодо запобігання зловживанню надмірним впливом особами, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархами), затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1582 від 24.11.2011 (зі змінами);
- Рекомендації Європейської комісії за демократію через право Ради Європи (Венеційської комісії) (2013 та 2023 року)
6. Коли має бути врегульовано здійснення впливів на субʼєктів нормотворчості? Відповідно до вказаних вище документів вказана сфера суспільних відносин має бути врегульована законодавчо у 2023 році для того, щоб у черговому звіті ГРЕКО у березні 2024 року Україна не потрапила у «чорний список» цієї організації. Перебування у такому списку уповільнить рух країни до членства в ЄС.
7. Хто відповідно до міжнародних стандартів веде Реєстри прозорості? Органи запобігання корупції.
Прозорість лікує від корупції. Будуємо разом доброчесну владу та справедливе суспільство!