Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) оновило процедуру надання згоди на розірвання трудового договору з особою, відповідальною за реалізацію антикорупційної програми (уповноваженим), в юридичних особах, зазначених у ч. 2 ст. 62 Закону України «Про запобігання корупції».
Новий Порядок, затверджений наказом НАЗК, спрямований на запобігання звільненню уповноважених через їхні повідомлення про факти корупційних та пов’язаних з корупцією правопорушень.
Саме ці обставини відтепер буде встановлювати НАЗК, розглядаючи подання керівників уповноважених про надання згоди на їх звільнення. Такі зміни наближують правові гарантії захисту уповноважених в комерційних компаніях до гарантій, які застосовуються до уповноважених державних органів.
За новим Порядком НАЗК відмовлятиме у наданні згоди на звільнення уповноваженого як у випадках, коли рішення про звільнення є очевидним негативним заходом впливу на уповноваженого, так і у разі, якщо звільнення є формально правомірним, але носить вибірковий характер.
Також відтепер уповноважений має право за власною ініціативою надати НАЗК позицію щодо обставин свого звільнення, яка буде врахована НАЗК під час прийняття рішення.
Попередній Порядок, який діяв з 2016 року, втратив чинність.
До юридичних осіб, зазначених у ч. 2 ст. 62 Закону України «Про запобігання корупції» зараховують:
- державні, комунальні підприємства, господарські товариства (у яких державна або комунальна частка перевищує 50 %), де середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує 70 млн грн;
- юридичних осіб, які є учасниками процедури закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг), робіт дорівнює або перевищує 20 млн грн.
Через рішення Конституційного Суду України від 27.10.2020 № 13-р/2020 робота НАЗК лишається заблокованою. НАЗК позбавлено можливості проводити повні перевірки декларацій, складати протоколи про адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією, здійснювати перевірки організації роботи із запобігання корупції в державних установах тощо.
Попри це, ми віримо, що законодавці знайдуть правові шляхи врегулювання цієї ситуації. Саме тому продовжуємо працювати над ініціативами, які допоможуть підвищити ефективність запобігання та протидії корупції в Україні після відновлення повноцінного функціонала НАЗК.