Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за жовтень 2024 року завершило 88 повних перевірок декларацій, відібраних за новим ризик-орієнтованим підходом. Виявлено недостовірні відомості у 48 деклараціях (в 55 % із завершених) на 663,8 млн грн, ознаки необґрунтованості активів на понад 7 млн грн та незаконного збагачення - на 14,3 млн грн. У жовтні до компетентних органів направлено 38 обґрунтованих висновків.
ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок у жовтні виявлені у деклараціях:
- Народного депутата України (ознаки недостовірних відомостей на понад 2,7 млн грн у декларації за 2022 рік; обґрунтований висновок направлено до НАБУ для долучення до кримінального провадження за ст. 366-2 КК України);
- Голови Харківської обласної ради (ознаки недостовірних відомостей на понад 3,4 млн грн у декларації за 2022 рік; за результатами розгляду обґрунтованого висновку НАБУ розпочало кримінальне провадження за ст. 366-2 КК України);
- Начальника управління ГУ ДМС в Одеській області (ознаки необгрунтованості активів на понад 5,6 млн грн та ознаки недостовірних відомостей на понад 83 млн грн у декларації за 2023 рік; обґрунтований висновок скеровано до Державного бюро розслідувань (ДБР);
- Депутата Дніпропетровської обласної ради (ознаки недостовірних відомостей на понад 35,5 млн грн у декларації за 2023 рік; за результатами розгляду обґрунтованого висновку НАБУ розпочало кримінальне провадження за ст. 366-2 КК України);
- Колишнього заступника начальника ТЦК - начальника мобілізаційного відділення Київського РТЦК та СП м. Одеси (ознаки необґрунтованості активів на понад 1,4 млн грн та ознаки недостовірних відомостей на понад 742 тис. грн у декларації за 2023 рік; обґрунтований висновок скеровано до Національної поліції України (НПУ).
- Колишнього заступника начальника Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (ознаки недостовірних відомостей на понад 5,4 млн грн у декларації за 2023 рік; обґрунтований висновок направлено до ДБР);
- Заступника генерального директора ДП “Виробниче об’єднання південний машинобудівельний завод ім. О.М. Макарова” (ознаки недостовірних відомостей на понад 126,8 млн грн у декларації за 2023 рік; направлено обґрунтований висновок до НПУ);
- Депутата Вороньківської сільської ради Київської області (ознаки недостовірних відомостей на понад 97,1 млн грн у декларації за 2023 рік; обґрунтований висновок скеровано до НПУ);
- Директора КУ “Притулок для тварин” Кам’янської міської ради (ознаки недостовірних відомостей на понад 19,1 млн грн. у декларації за 2022 рік; НПУ розпочала кримінальне провадження за ст. 366-2 КК України);
- Депутата Голованівської селищної ради Кіровоградської області за 2022 рік (ознаки недостовірних відомостей на понад 50,5 млн грн. у декларації за 2022 рік; обґрунтований висновок скеровано до НПУ).
НАЗК за 10 місяців 2024 року розпочало 860 повних перевірок, з них 542 завершено, проведення ще 318 перевірок триває.
З 542 завершених перевірок виявлено недостовірні відомості (встановлено ознаки правопорушень, передбачених ст. 366-2 КК України та ч. 4 ст. 172-6 КУпАП), ознаки незаконного збагачення чи необґрунтованості активів, а також порушення конфлікту інтересів у 280 деклараціях або у 52 % від завершених перевірок, тобто у кожній другій декларації, що перевірена. Для порівняння за 10 місяців 2021 року такі порушення встановлено у 20 % завершених повних перевірках декларацій.
Наразі за 10 місяців встановлено ознаки недостовірних відомостей на 3,15 млрд грн, ознаки необґрунтованості активів на понад 42 млн грн, ознак незаконного збагачення на 160,6 млн грн.
За результатами повних перевірок направлено до компетентних органів 165 обґрунтованих висновки за ознаками ст. 366-2 КК України, 7 обґрунтованих висновків за ознаками ст. 368-5 КК України, з яких внесено відомостей до ЄРДР за результатами розгляду 151, а також скеровано до суду 4 обвинувальних акта у кримінальних провадженнях за ст. 366-2 КК України.
Крім того, за декларування недостовірних відомостей про розмір готівки на суму близько 800 тис. грн, за матеріалами повної перевірки декларації, до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 172-6 КУпАП у вигляді штрафу у розмірі 17 тис. грн притягнуто директора Департаменту обліку державного майна Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Рішення суду набрало законної сили.
Це свідчить про те, що застосування ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність проведених перевірок.
Серед усіх завершених повних перевірок декларацій найбільше порушень, у тому числі ознак незаконного збагачення, недостовірних відомостей та необґрунтованості активів, встановлено у деклараціях, поданих представниками:
- органів місцевого самоврядування - 90, з них 56 - депутатами місцевих рад, 15 - депутатами обласних рад; трьома головами обласних ради, одним головою міської ради, одним головою районної ради, трьома заступниками міського голови одинадцятьма - іншими службовцями;
- представниками обласних та районних державних адміністрацій - 23, з них одним головою ОДА та одним заступником голови ОДА, одним головою РДА та двома заступниками голови РДА, двома начальниками міських військових адміністрацій та одним заступником голови військової адміністрації;
- державних підприємств - 21, з яких 14 - керівниками таких підприємств;
- органів митної та податкової служби - десять;
- органів досудового розслідування - 8;
- органів судової влади - п’ять, з них одного судді, 2 присяжних та ще двох інших осіб;
- органу законодавчої влади - 3 народними депутатами;
- центральних органів виконавчої влади - трьома заступниками міністрів.
Крім того, знайшли своє підтвердження факти декларування недостовірних відомостей у 70 із 194 завершених перевірок декларацій посадовців м. Києва (36%); у 22 з 42 завершених - посадовців Одеської області (52,3%); у 16 з 19 завершених - посадовців Черкаської області (84,2 %); у 9 із 12 завершених - посадовців Вінницької області (75 %); у 10 з 16 завершених - посадовців Полтавської області (62,5 %), у 23 з 37 завершених перевірок - посадовців Київської області (62,1 %).
Нагадаємо, початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законом. При наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.
Перелік осіб, стосовно яких розпочато повні перевірки, а також ознайомитися з усіма результатами перевірок можна знайти тут.
Що відбувається з декларацією після її подання? Читайте тут.