Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) за січень 2025 року завершило 76 повних перевірок декларацій, відібраних за новим ризик-орієнтованим підходом.
Виявлено порушення у 40 деклараціях, тобто у 53% з завершених. Ознаки недостовірних відомостей встановлені у 36 деклараціях на понад 274 млн грн. У деклараціях чотирьох осіб виявлено ознаки необґрунтованості активів на понад 10 млн грн.
Також у січні 2025 року до компетентних органів направлено 29 обґрунтованих висновків щодо виявлення ознак корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, за яке передбачено кримінальну відповідальність за ст. 366-2 КК України “Декларування недостовірної інформації”, а також скеровано 1 матеріал до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури про визнання необґрунтованими активів.
ТОП-10 порушень за результатами повних перевірок, завершених у січні, виявлені у деклараціях:
- народного депутата України, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 11,6 млн грн та ознаки необґрунтованості активів на 2,1 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до Офісу Генерального прокурора;
- першого заступника голови Рівненської обласної ради, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 5,8 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Національного антикорупційного бюро України (НАБУ);
- колишнього голови Бучанської райдержадміністрації Київської області, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 4,7 млн грн. Національна поліція України (НПУ) розпочала кримінальне провадження;
- посла з особливих доручень Міністерства закордонних справ України, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 11,1 млн грн . НПУ розпочала кримінальне провадження;
- першого заступника міського голови Тячівської міської ради Закарпатської області, у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 13,4 млн грн. НПУ розпочала кримінальне провадження;
- колишнього в.о. директора ДП Міністерства оборони України «Оборонавторемсервіс», у декларації за 2022 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 25,7 млн грн. Матеріали перевірки долучені до матеріалів кримінального провадження, що здійснюється НПУ;
- колишнього директора філії Костопільське лісове господарство “Державного спеціалізованого господарського підприємства “Ліси України”, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 46,4 млн грн. Обґрунтований висновок скеровано до Державного бюро розслідувань (ДБР);
- депутата Дніпропетровської обласної ради, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 15,7 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до НАБУ;
- депутата Миколаївської міської ради, у декларації за 2023 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 20,7 млн грн. НПУ розпочала кримінальне провадження;
- депутата Бучанської районної ради, у декларації за 2021 рік встановлено ознаки недостовірних відомостей на понад 18,1 млн грн. Скеровано обґрунтований висновок до НПУ.
Загалом з початку року до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомостей за результатами розгляду 16 обґрунтованих висновків. Це свідчить про те, що застосування ризик-орієнтованого підходу до відбору декларацій на повну перевірку позитивно вплинуло на ефективність проведених перевірок.
Серед усіх завершених повних перевірок декларацій порушення встановлено у деклараціях, поданих представниками:
- органів місцевого самоврядування — у вісімнадцяти випадках. З них вісім — допущено депутатами місцевих рад, шість — депутатами обласних рад; одним заступником голови обласної ради, одним головою міської ради, одним заступником міського голови та одним працівником апарату міської ради;
- представниками обласних та районних державних адміністрацій, а саме одним головою районної державної адміністрації;
- працівниками Національної поліції — два;
- державних підприємств — два, з яких один випадок — керівником;
- органів досудового розслідування — один;
- органу законодавчої влади — одним народним депутатам;
- військово-лікарських комісій — один;
- територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - два.
Крім того, знайшли своє підтвердження факти декларування недостовірних відомостей:
- у 7 з 7 завершених перевірок — посадовців Київської області (100 %);
- у 4 з 5 завершених перевірок — посадовців Рівненської області (80 %);
- у 3 з 4 завершених перевірок — посадовців Одеської області (75 %);
- у 2 з 3 завершених — посадовців Дніпропетровської області (66,6 %);
- у 3 з 5 завершених перевірок — посадовців Закарпатської області (60 %);
- у 5 з 9 завершених перевірок — посадовців Харківської області (55,5 %);
- у 2 з 4 завершених перевірок — посадовців Вінницької області (50 %);
- у 5 із 24 завершених перевірок декларацій посадовців м. Києва (20,8 %).
Важливо: початок повної перевірки не означає, що декларант вчинив корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення. Якщо за результатами перевірки встановлено порушення, НАЗК вживає заходів для притягнення особи до відповідальності згідно із законодавством.
За наявності підстав матеріали передаються до органів досудового розслідування, а також до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури для розгляду питання про цивільну конфіскацію необґрунтованих активів.
Перелік осіб, стосовно яких розпочато повні перевірки, а також результати перевірок можна знайти тут.
Що відбувається з декларацією після її подання — читайте тут.