НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Рік роботи Порталу повідомлень викривачів: досягнення та виклики інституту викривання

06.09.2024

Рік тому, 6 вересня 2023 року, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)  запустило Єдиний портал повідомлень викривачів (далі - Портал).

За рік роботи цей цифровий сервіс продемонстрував свою ефективність, даючи можливість у режимі реального часу працювати з аналітичними даними щодо ситуації з повідомленнями про корупцію в країні, а також на належному рівні забезпечувати конфіденційність та анонімність викривачів. Порівняно з іншими каналами повідомлень Портал став найбільш дієвим механізмом для своєчасного отримання викривачами захисту прав. Разом із тим його практичне застосування засвідчило, що Портал потребує вдосконалення. НАЗК у співпраці з громадським та державним секторами на постійній основі вживає заходів щодо усунення недоліків роботи системи.

Так, із метою оптимізації процесів підключення організацій до Порталу у квітні 2024 року змінено Порядок ведення Порталу № 93/24 від 11.04.2024. та черговість підключення організацій до Порталу.

Крім того, зазнала змін публічна частина Порталу:

  • головну сторінку доповнено відповідними інформаційними блоками та посиланнями на корисні джерела, що можуть стати у пригоді всім користувачам Порталу;
  • виправлено некоректне відображення окремої статистичної інформації у розділі «Аналітика»;
  • запроваджено зручний пошуковий фільтр щодо організацій, підключених до Порталу у розділі «Аналітика»;
  • розроблено зручний функціональний перехід до аналітичного блоку організації у розділі «Організації, підключені до Порталу»;
  • доопрацьовано блок інформаційних підказок та приміток для заявників та викривачів, що допомагатиме їм при подачі повідомлень;
  • виправлено низку технічних помилок, що виникали при подачі повідомлень.

Також на етапі тестування у працівників НАЗК перебувають й інші додаткові функції Порталу. Зокрема, заплановано зміну дизайну з урахуванням вимог щодо інклюзивності, спрощеної процедури подання та прийняття авторизованими користувачами повідомлення.

Загалом за рік до Порталу надійшло понад 3,8 тис. повідомлень, однак головна мета його функціонування полягає не у масовості звернень, а у  формуванні культури викривання, що передбачає поступове зменшення проявів корупції на всіх рівнях. 

У цілому перед інститутом викривання наразі стоїть низка викликів. Практична діяльність засвідчила наявність прогалин і розбіжностей у законодавстві, а також ще недостатньо якісну комунікацію з суспільством з метою розвитку свідомих проявів відповідальної та доброчесної поведінки перед корупцією. 

Наразі існує необхідність уніфікації поняття «викривач», зокрема, шляхом узгодження визначення цього терміну у Кримінальному процесуальному кодексі України (п. 16-2 ч. 1 ст. 3) з відповідною нормою Закону України «Про запобігання корупції» (абз. 20 ч. 1 ст. 1). Це дозволить запровадити єдиний підхід до реєстрації та здійснення досудового розслідування кримінальних проваджень за участю викривачів і відповідно надасть їм захист як у межах кримінального провадження, так і поза ним. 

Потребує нормативного врегулювання порядок отримання особою підтвердження набуття статусу викривача та порядок оскарження особою відповідних  рішень.

Якісного регулювання вимагають також процедури захисту викривачів та надання їм юридичної допомоги.  

Окремим питанням стоїть забезпечення виплати винагороди викривачам. Відсутність належної правової процедури такої виплати не має впливати на можливість реалізації права викривача, гарантованого Законом. Саме тому, НАЗК спільно з Кабінетом Міністрів України, Державною казначейською службою, Міністерством фінансів та Міністерством економіки України активно працює в цьому напрямі.

Крім того, Національне агентство спільно з проєктом USAID та FCDO «Сприяння доброчесності у публічному секторі» (Pro-Integrity) розпочало роботу за двома основними векторами:  пропозицій змін у законодавстві з метою належного функціонування інституту викривання в межах чинної концепції та запровадження якісної стратегії комунікації з суспільством з метою розвитку культури викривання. 

Реалізація зазначених завдань дозволить створити твердий фундамент для подальших концептуальних змін та розширення інституту викривання як це передбачає Директива ЄС 2019/1937 від 23.10.2019

Тому НАЗК закликає всіх стейкхолдерів активно доєднатися до розпочатих процесів. Національне агентство має принципову позицію щодо захисту прав та гарантій викривачів і вітає ініціативу працівників організацій, які обрали шлях боротьби з корупцією та не толерування будь-яких їх проявів.

Останні новини

15.09.2025
14:10
Уряд схвалив три антикорупційні законопроєкти: спецперевірки НАЗК, цивільна конфіскація в ВАКС, зміни до Кодексу про адмінправопорушення і КПК
12.09.2025
16:38
Недекларування майна на понад 3,1 млн грн: за результатом повної перевірки до суду скеровано справу стосовно інспектора з енергетичного нагляду
14:59
Антикорупційна експертиза: НАЗК долучилося до запровадження єдиного стандарту і дистанційної процедури ВЛК
14:44
Повні перевірки декларацій за серпень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 337 млн грн
14:30
Цивільна конфіскація 3,2 млн грн Головного санітарного лікаря України: результати повної перевірки декларації
11.09.2025
15:25
Повні перевірки: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 3,1 млн грн у декларації ексначальника регіонального сервісного центру МВС
14:30
Цивільна конфіскація: з ексголови райдержадміністрації столиці можуть стягнути у дохід держави 7 млн грн
11:15
Нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, спецперевірки, контроль своєчасності подання декларацій, роз’яснення та публічні закупівлі
10:00
Моніторинг способу життя: з посадовця Держекоінспекції Донеччини можуть стягнути понад 8 млн грн на користь держави
09.09.2025
13:29
Зневіра, інформатаки й увага до влади: як висвітлювали тему корупції українські медіа і соцмережі у другому кварталі 2025 року
09:50
Заява НАЗК щодо окремих результатів моніторингу способу життя та можливого впливу на діяльність Агентства
08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua