НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Рік роботи Порталу повідомлень викривачів: досягнення та виклики інституту викривання

06.09.2024

Рік тому, 6 вересня 2023 року, Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК)  запустило Єдиний портал повідомлень викривачів (далі - Портал).

За рік роботи цей цифровий сервіс продемонстрував свою ефективність, даючи можливість у режимі реального часу працювати з аналітичними даними щодо ситуації з повідомленнями про корупцію в країні, а також на належному рівні забезпечувати конфіденційність та анонімність викривачів. Порівняно з іншими каналами повідомлень Портал став найбільш дієвим механізмом для своєчасного отримання викривачами захисту прав. Разом із тим його практичне застосування засвідчило, що Портал потребує вдосконалення. НАЗК у співпраці з громадським та державним секторами на постійній основі вживає заходів щодо усунення недоліків роботи системи.

Так, із метою оптимізації процесів підключення організацій до Порталу у квітні 2024 року змінено Порядок ведення Порталу № 93/24 від 11.04.2024. та черговість підключення організацій до Порталу.

Крім того, зазнала змін публічна частина Порталу:

  • головну сторінку доповнено відповідними інформаційними блоками та посиланнями на корисні джерела, що можуть стати у пригоді всім користувачам Порталу;
  • виправлено некоректне відображення окремої статистичної інформації у розділі «Аналітика»;
  • запроваджено зручний пошуковий фільтр щодо організацій, підключених до Порталу у розділі «Аналітика»;
  • розроблено зручний функціональний перехід до аналітичного блоку організації у розділі «Організації, підключені до Порталу»;
  • доопрацьовано блок інформаційних підказок та приміток для заявників та викривачів, що допомагатиме їм при подачі повідомлень;
  • виправлено низку технічних помилок, що виникали при подачі повідомлень.

Також на етапі тестування у працівників НАЗК перебувають й інші додаткові функції Порталу. Зокрема, заплановано зміну дизайну з урахуванням вимог щодо інклюзивності, спрощеної процедури подання та прийняття авторизованими користувачами повідомлення.

Загалом за рік до Порталу надійшло понад 3,8 тис. повідомлень, однак головна мета його функціонування полягає не у масовості звернень, а у  формуванні культури викривання, що передбачає поступове зменшення проявів корупції на всіх рівнях. 

У цілому перед інститутом викривання наразі стоїть низка викликів. Практична діяльність засвідчила наявність прогалин і розбіжностей у законодавстві, а також ще недостатньо якісну комунікацію з суспільством з метою розвитку свідомих проявів відповідальної та доброчесної поведінки перед корупцією. 

Наразі існує необхідність уніфікації поняття «викривач», зокрема, шляхом узгодження визначення цього терміну у Кримінальному процесуальному кодексі України (п. 16-2 ч. 1 ст. 3) з відповідною нормою Закону України «Про запобігання корупції» (абз. 20 ч. 1 ст. 1). Це дозволить запровадити єдиний підхід до реєстрації та здійснення досудового розслідування кримінальних проваджень за участю викривачів і відповідно надасть їм захист як у межах кримінального провадження, так і поза ним. 

Потребує нормативного врегулювання порядок отримання особою підтвердження набуття статусу викривача та порядок оскарження особою відповідних  рішень.

Якісного регулювання вимагають також процедури захисту викривачів та надання їм юридичної допомоги.  

Окремим питанням стоїть забезпечення виплати винагороди викривачам. Відсутність належної правової процедури такої виплати не має впливати на можливість реалізації права викривача, гарантованого Законом. Саме тому, НАЗК спільно з Кабінетом Міністрів України, Державною казначейською службою, Міністерством фінансів та Міністерством економіки України активно працює в цьому напрямі.

Крім того, Національне агентство спільно з проєктом USAID та FCDO «Сприяння доброчесності у публічному секторі» (Pro-Integrity) розпочало роботу за двома основними векторами:  пропозицій змін у законодавстві з метою належного функціонування інституту викривання в межах чинної концепції та запровадження якісної стратегії комунікації з суспільством з метою розвитку культури викривання. 

Реалізація зазначених завдань дозволить створити твердий фундамент для подальших концептуальних змін та розширення інституту викривання як це передбачає Директива ЄС 2019/1937 від 23.10.2019

Тому НАЗК закликає всіх стейкхолдерів активно доєднатися до розпочатих процесів. Національне агентство має принципову позицію щодо захисту прав та гарантій викривачів і вітає ініціативу працівників організацій, які обрали шлях боротьби з корупцією та не толерування будь-яких їх проявів.

Останні новини

22.01.2025
16:00
Цивільна конфіскація: 2 млн грн начальника відділу з питань нотаріату у Закарпатській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК
13:45
НАЗК представить результати соціологічного дослідження «Корупція в Україні 2024: розуміння, сприйняття, поширеність»
12:30
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: просвітницькі проєкти для публічних службовців, освітян і молоді
10:48
Надровидобування та публічні закупівлі, зокрема, в сфері освіти - заступник Голови НАЗК розповів про найвразливіші до корупції сфери на Кіровоградщині
21.01.2025
16:55
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: формування доброчесності політичних фінансів
16:12
Контакт-центр НАЗК тимчасово не приймає дзвінки. Оновлення: з 16:45 телефонну лінію відновлено
14:58
Технічні аспекти декларування — перевірка терміну дії КЕП, зміна особистих даних, поштової скриньки та номеру телефону
20.01.2025
17:30
Цивільна конфіскація: стягнуто в дохід держави квартиру, якою користувалася родина заступника начальника Полтавського обласного ТЦК та СП
12:16
Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів
17.01.2025
16:22
Представники НАЗК взяли участь у дискусії “Обираючи майбутнє: залучення ветеранів та ветеранок до антикорупційної діяльності”
09:58
Результати 2024: моніторинг способу життя і контроль щодо повноти заповнення декларацій
16.01.2025
17:00
Майже 2,8 млн грн посадовиці ГУ ДПС в Івано-Франківській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК зібраними спільно з ДБР
15.01.2025
16:27
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза
14.01.2025
17:45
Народний обранець потрапив до Реєстру порушників за використання депутатських повноважень в умовах реального конфлікту інтересів
16:02
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розвиток інституту викривання
13.01.2025
11:07
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: становлення інституту лобіювання
11:00
Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
10.01.2025
17:19
Індикатори публічної доброчесності України від ОЕСР дають можливість об’єктивно оцінити рівень прозорості, підзвітності та дотримання етичних норм в публічному секторі - Віктор Павлущик
10:57
«єВідновлення» та «єОселя»: як декларувати?
09.01.2025
18:06
Антикорупційна експертиза: у грудні НАЗК виявило 37 корупціогенних факторів в нормативно-правових актах та надало 45 рекомендацій для їх усунення
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua