НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Розвиток інституту викривання: як законодавчо врегулювати статус викривача у кримінальному процесі? 

27.03.2024

Наявні в чинному законодавстві відмінності у визначенні поняття викривачів корупції заважають формуванню єдиного підходу до роботи з цією категорією осіб, належному забезпеченню їхніх прав та гарантій захисту. Для вирішення проблеми Державною антикорупційною програмою (п. 1.6.3.3.1.) передбачено, що Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) має розробити проект закону, який, зокрема, передбачає запровадження широкої дефініції “викривач”.  

Так, у національному законодавстві визначення терміну “викривач” наведено в Законі України «Про запобігання корупції» (далі — Закон) та Кримінальному процесуальному кодексі України (далі — КПК України).

Закон визначає викривача як особу, яка повідомила про факти корупції, що стали відомі їй за певних умов, а саме у зв’язку з її трудовою, професійною, господарською, громадською, науковою діяльністю, проходженням нею служби чи навчання або її участю у передбачених законодавством процедурах, які є обов’язковими для початку такої діяльності, служби чи навчання.

Водночас, згідно з КПК, викривач - це особа, яка звернулася із заявою або повідомленням про корупційне кримінальне правопорушення до органу досудового розслідування.

Як видно, КПК України не дублює визначення поняття “викривач” та не містить обов’язкової умови про перелік джерел, з яких викривач може дізнатися інформацію про корупцію (трудова, професійна, господарська, громадська, наукова діяльність тощо). Тобто в цьому випадку законодавець визначає викривача фактично заявником у кримінальному провадженні.

Однак статус заявника не відповідає суті викривача, звужує його права та обов’язки, а також гарантії. 

Визначені в КПК права заявника повною мірою поширюються на викривача, при цьому заявник, який є викривачем, додатково має право на отримання інформації про стан досудового розслідування, розпочатого за його заявою чи повідомленням. Але на практиці викривачу досить важко отримати будь-яку інформацію про стан досудового розслідування в кримінальному провадженні.

При визначенні статусу викривача слідчий/детектив має широку дискрецію, що породжує корупційні ризики. Органи досудового розслідування досі не мають єдиного підходу до реєстрації кримінальних проваджень за участю викривачів, адже при внесенні відповідної інформації до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР) відомості про участь викривача в кримінальному провадженні переважно не відображені.

Оскільки ключову роль в інституційному механізмі захисту прав викривачів відіграє НАЗК, в КПК передбачено обов’язок слідчого після внесення відповідних відомостей до ЄРДР у письмовій формі повідомити Національне агентство про початок досудового розслідування за участю викривача. При цьому НАЗК не є стороною кримінального провадження та не має повноважень щодо оцінювання дій чи бездіяльності слідчого в частині забезпечення прав і гарантій викривачів.

Саме тому викривачі є заручниками суб’єктивного бачення слідчого/детектива їх правового статусу в кримінальному провадженні, від якого залежать їх безпека та захист від можливих заходів негативного характеру (звільнення з роботи, дисциплінарні провадження тощо), пов’язаних з їхнім повідомленням до органів досудового розслідування. 

Для громадян, які обрали шлях боротьби з корупцією, це має негативні наслідки, насамперед такі як неможливість скористатися «імунітетом викривача». Крім того, неотримання статусу викривача не дозволяє такій особі реалізувати право на винагороду. 

Для вирішення проблеми необхідно впровадити уніфіковане поняття викривача, зокрема шляхом узгодження визначення цього терміну в КПК (п. 162 ч. 1 ст. 3) з відповідною нормою Закону (абз. 20 ч. 1 ст. 1). 

Це дозволить запровадити єдиний підхід до реєстрації та здійснення досудового розслідування кримінальних проваджень за участю викривачів і відповідно надасть їм захист як у межах кримінального провадження, так і поза ним.

В межах своєї компетенції НАЗК розробляє необхідні зміни до законодавства та розраховує на підтримку вказаної ініціативи з боку заінтересованих сторін. 

Докладніше про вказану проблему.

Останні новини

15.08.2025
13:50
НАЗК виявило «прихований» подарунок у експосадовця державного оборонного підприємства від громадянина рф: НПУ повідомило про підозру у недостовірному декларуванні
10:15
Цивільна конфіскація: понад 5,6 млн грн стягнуто в бюджет з ексголови райради Рівненщини
14.08.2025
16:35
Повні перевірки декларацій: податкова зобов’язала дружину посадовця митниці Хмельниччини сплатити 309 тис. грн до бюджету
13.08.2025
17:00
Наше завдання — сформувати культуру доброчесності серед персоналу в секторі оборони: Віктор Павлущик про співпрацю НАЗК та НУОУ
11:10
Задекларовані гроші в подарунок: які порушення виявило НАЗК
12.08.2025
15:06
Розтрата бюджетних коштів на 80 млн грн: в липні правоохоронці розпочали низку проваджень за обґрунтованими висновками НАЗК
11:18
Повні перевірки декларацій: повідомлено про підозру депутатці селищної ради Харківщини за недостовірне декларування
11.08.2025
12:14
Обґрунтовані висновки і приписи: результати НАЗК в сфері конфлікту інтересів за липень
10:48
У НАЗК презентують навчальні матеріали про доброчесність для освітян
08.08.2025
16:52
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу дотримання вимог законодавства з питань лобіювання
16:32
Міжнародна підтримка антикорупційних реформ: НАЗК і ОБСЄ обговорили подальшу співпрацю в сфері запобігання корупції
14:54
Повні перевірки декларацій за липень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 192 млн грн
10:07
Повні перевірки декларацій: визнано винним ексдепутата Сумщини у недекларуванні на понад 7,4 млн грн
07.08.2025
17:52
Бершадському міському голові повідомили про підозру за результатами повної перевірки декларацій НАЗК
16:00
Повні перевірки декларацій: Нацполіція повідомила про підозру експосадовиці Одеської міськради у недостовірному декларуванні на 9,5 млн грн
06.08.2025
18:45
Захист викривачів в армії: Кабмін підтримав законопроєкт
15:30
Моніторинг способу життя: 4,2 млн грн можуть стягнути у дохід держави з родини сумського ексдепутата
15:00
Повні перевірки декларацій: суд визнав винною екскерівницю Дніпропетровської обласної МСЕК у недостовірному декларуванні
05.08.2025
16:21
Повні перевірки декларацій: набуття транспортних засобів за заниженою вартістю
12:47
Розбудова доброчесності у школах та університетах: команда НАЗК відвідала Миколаївщину
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua