НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Важливий крок до подолання політичної корупції: у парламенті зареєстрували проект Етичного кодексу народних депутатів

31.12.2022
Важливий крок до подолання політичної корупції: у парламенті зареєстрували проект Етичного кодексу народних депутатів

Група народних депутатів, до якої входять представники майже усіх депутатських фракцій та груп, вчора, 30 грудня 2022 року, подала на розгляд парламенту проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил етичної поведінки народних депутатів України (Етичного кодексу)" (реєстраційний номер 8327). Законопроект пропонує внести зміни до низки законів України («Про статус народного депутата України», «Про комітети Верховної Ради України», Регламенту Верховної Ради України, затвердженому Законом України «Про Регламент Верховної Ради України»), якими визначаються:

  • принципи та правила депутатської етики;
  • відповідальність, яка застосовується до депутатів, що порушують норми депутатської етики;
  • комітет, який контролюватиме дотримання дисципліни та норм депутатської етики; 
  • особливості формування такого комітету;
  • засади розгляду скарг про порушення норм депутатської етики;
  • засади оскарження рішень про відповідальність депутата за порушення норм депутатської етики. 
Ухвалення такого законопроекту є однією з ключових рекомендацій Україні з боку Групи держав проти корупції (GRECO) Ради Європи, а також передбачено Державною антикорупційною програмою з виконання Антикорупційної стратегії на 2023–2025 роки.

Чому це важливо?

Великою проблемою нашої держави є низький рівень суспільної довіри до парламенту. Це не дозволяє державним інститутам  ефективно працювати та загрожує  демократичному устрою країни.  Етична й відповідальна поведінка представників влади – необхідний структурний елемент демократичної системи. Народні депутати мають повноваження для вирішення долі всього українського суспільства, тому до їхньої поведінки висуваються високі вимоги. Народні обранці знаходяться під постійною увагою ЗМІ як публічні особи, наділені найвищою владою. Відповідно скандальні випадки некоректної поведінки народних депутатів постійно обговорюються в публічному просторі і викликають значний резонанс. Негідні вчинки чи висловлювання депутатів не завжди тягнуть за собою наслідки для них. В результаті рівень недовіри до Верховної Ради за останні роки склав 75%, як свідчать опитування громадської думки. 

Важливим для довіри до парламенту та парламентаризму  є також питання професійності народних депутатів. Неетична поведінка у Верховній Раді вливає на громадську оцінку професійної спроможності  не тільки окремого депутата, але і парламенту загалом. Депутати повинні дотримуватися єдиних правил поведінки на робочому місці. Уніфіковані стандарти також допоможуть об’єднати самих народних депутатів та конструктивно вирішувати міжособистісні конфлікти та політичні розбіжності. 

Що саме пропонується?

Норми депутатської етики поширюються на поведінку народного депутата у публічному просторі, включно з публічними виступами, висловами у засобах масової інформації, мережі Інтернет. Народний депутат підписує зобовʼязання дотримуватись принципів та правил депутатської етики після прийняття присяги на вірність Україні. 

Основні принципи депутатської етики:

  • доброчесність;
  • гідність;
  • відповідальність;
  • відкритість для суспільства;
  • лідерство;
  • повага до права;
  • повага до Верховної Ради України;
  • інклюзивність;
  • патріотизм;
  • професіоналізм.
Запроваджуються правила депутатської етики, згідно з якими народний депутат:

  • приймає рішення, керуючись виключно інтересами  українського народу;
  • розсудливо та ощадливо, виключно за цільовим призначенням, використовує майно та кошти, які виділяються для здійснення депутатських повноважень;
  • не розголошує інформацію з обмеженим доступом. Не використовує інформацію, отриману при здійсненні депутатських повноважень, яка не є публічною, або є інформацією з обмеженим доступом, для отримання своєї особистої вигоди або особистої вигоди близьких осіб народного депутата;
  • не використовує свої повноваження, мандат та статус народного депутата з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб. Не вимагає та не отримує будь-яку вигоду в обмін на голосування за будь-яке рішення Верховної Ради України або її комітетів, тимчасових слідчих комісій, тимчасових спеціальних комісій, інших органів Верховної Ради, реєстрацію поправок та пропозицій до законопроектів, реєстрацію проектів законів, постанов, інших актів Верховної Ради, пропозицій з прийняття процедурних та інших рішень, реєстрацію депутатських запитів та звернень;
  • не звертається із депутатськими запитами та зверненнями з питань, які не мають суспільного інтересу; 
  • не здійснює вплив на рішення інших народних депутатів, посадових осіб Апарату Верховної Ради України, органів державної влади, чи місцевого самоврядування, щодо працевлаштування близьких осіб депутата; 
  • повідомляє про наявність конфлікту інтересів у відповідності до норм законів «Про запобігання корупції» та «Про Регламент Верховної Ради України».
Окремий блок правил стосується запобігання насильству та дискримінації.

Передбачена відповідальність за порушення норм депутатської етики, зокрема, такі види санкцій:

  • винесення попередження народному депутату про порушення норм депутатської етики та надання рекомендацій про дотримання норм депутатської етики;
  • попередження, яке оголошується головуючим під час засідання ВР;
  • покладення обовʼязку на народного депутата прослухати навчальний курс з дотримання норм депутатської етики, на час якого народний депутат позбавляється права брати участь у пленарних засіданнях ВР (до п'яти пленарних засідань);
  • позбавлення права народного депутата брати участь у засіданнях ВР, засіданнях комітетів, тимчасових слідчих комісій і тимчасових спеціальних комісій на строк до одного місяця, або позбавлення виплат, повʼязаних з виконанням депутатських повноважень, за період від одного до двох календарних місяців. 
  • Законопроект передбачає створення окремого комітету, до предмета відання якого віднесено питання контролю дотримання дисципліни та норм депутатської етики. На підставі рішення комітету народні депутати притягатимуться до відповідальності за порушення норм депутатської етики. 
Інформація про порушення норм депутатської етики оприлюднюється на сайті Верховної Ради України. До такої інформації входить прізвище, імʼя та по-батькові народного депутата, що порушив норми депутатської етики, дата такого порушення, відповідальність, яку поніс депутат за таке порушення, короткий опис суті порушення. 

Авторами законопроекту є народна депутатка Вікторія Підгорна, очільниця парламентської робочої групи, з якою співпрацювали і експерти НАЗК, Перший заступник Голови Верховної Ради України Олександр Корнієнко, також експерти ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» - громадської організації, що активно адвокатує законодавче врегулювання норм депутатської етики протягом останніх десяти років.

Важливий крок до подолання політичної корупції: у парламенті зареєстрували проект Етичного кодексу народних депутатів

Останні новини

21.01.2025
16:55
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: формування доброчесності політичних фінансів
16:12
Контакт-центр НАЗК тимчасово не приймає дзвінки. Оновлення: з 16:45 телефонну лінію відновлено
14:58
Технічні аспекти декларування — перевірка терміну дії КЕП, зміна особистих даних, поштової скриньки та номеру телефону
20.01.2025
17:30
Цивільна конфіскація: стягнуто в дохід держави квартиру, якою користувалася родина заступника начальника Полтавського обласного ТЦК та СП
12:16
Результати діяльності НАЗК за 2024 рік: моніторинг і контроль за виконанням актів законодавства про конфлікт інтересів
17.01.2025
16:22
Представники НАЗК взяли участь у дискусії “Обираючи майбутнє: залучення ветеранів та ветеранок до антикорупційної діяльності”
09:58
Результати 2024: моніторинг способу життя і контроль щодо повноти заповнення декларацій
16.01.2025
17:00
Майже 2,8 млн грн посадовиці ГУ ДПС в Івано-Франківській області можуть стягнути в дохід держави за матеріалами НАЗК зібраними спільно з ДБР
15.01.2025
16:27
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: стратегічний аналіз корупційних ризиків та антикорупційна експертиза
14.01.2025
17:45
Народний обранець потрапив до Реєстру порушників за використання депутатських повноважень в умовах реального конфлікту інтересів
16:02
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: розвиток інституту викривання
13.01.2025
11:07
Результати роботи НАЗК за 2024 рік: становлення інституту лобіювання
11:00
Розв'язання конфлікту інтересів: покрокова інструкція для публічних службовців
10.01.2025
17:19
Індикатори публічної доброчесності України від ОЕСР дають можливість об’єктивно оцінити рівень прозорості, підзвітності та дотримання етичних норм в публічному секторі - Віктор Павлущик
10:57
«єВідновлення» та «єОселя»: як декларувати?
09.01.2025
18:06
Антикорупційна експертиза: у грудні НАЗК виявило 37 корупціогенних факторів в нормативно-правових актах та надало 45 рекомендацій для їх усунення
09:42
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду в грудні 2024 року
08.01.2025
16:56
Порушень на понад 438,5 млн грн виявлено за результатами повних перевірок декларацій у грудні
07.01.2025
15:30
НАЗК встановило порушення в декларації заступника голови Одеської обласної ради на пів мільйона гривень
12:28
НАЗК представить результати збору даних до Індикаторів публічної доброчесності від Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР)
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua