Група народних депутатів, до якої входять представники майже усіх депутатських фракцій та груп, вчора, 30 грудня 2022 року, подала на розгляд парламенту проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо правил етичної поведінки народних депутатів України (Етичного кодексу)" (реєстраційний номер 8327). Законопроект пропонує внести зміни до низки законів України («Про статус народного депутата України», «Про комітети Верховної Ради України», Регламенту Верховної Ради України, затвердженому Законом України «Про Регламент Верховної Ради України»), якими визначаються:
- принципи та правила депутатської етики;
- відповідальність, яка застосовується до депутатів, що порушують норми депутатської етики;
- комітет, який контролюватиме дотримання дисципліни та норм депутатської етики;
- особливості формування такого комітету;
- засади розгляду скарг про порушення норм депутатської етики;
- засади оскарження рішень про відповідальність депутата за порушення норм депутатської етики.
Чому це важливо?
Великою проблемою нашої держави є низький рівень суспільної довіри до парламенту. Це не дозволяє державним інститутам ефективно працювати та загрожує демократичному устрою країни. Етична й відповідальна поведінка представників влади – необхідний структурний елемент демократичної системи. Народні депутати мають повноваження для вирішення долі всього українського суспільства, тому до їхньої поведінки висуваються високі вимоги. Народні обранці знаходяться під постійною увагою ЗМІ як публічні особи, наділені найвищою владою. Відповідно скандальні випадки некоректної поведінки народних депутатів постійно обговорюються в публічному просторі і викликають значний резонанс. Негідні вчинки чи висловлювання депутатів не завжди тягнуть за собою наслідки для них. В результаті рівень недовіри до Верховної Ради за останні роки склав 75%, як свідчать опитування громадської думки.
Важливим для довіри до парламенту та парламентаризму є також питання професійності народних депутатів. Неетична поведінка у Верховній Раді вливає на громадську оцінку професійної спроможності не тільки окремого депутата, але і парламенту загалом. Депутати повинні дотримуватися єдиних правил поведінки на робочому місці. Уніфіковані стандарти також допоможуть об’єднати самих народних депутатів та конструктивно вирішувати міжособистісні конфлікти та політичні розбіжності.
Що саме пропонується?
Норми депутатської етики поширюються на поведінку народного депутата у публічному просторі, включно з публічними виступами, висловами у засобах масової інформації, мережі Інтернет. Народний депутат підписує зобовʼязання дотримуватись принципів та правил депутатської етики після прийняття присяги на вірність Україні.
Основні принципи депутатської етики:
- доброчесність;
- гідність;
- відповідальність;
- відкритість для суспільства;
- лідерство;
- повага до права;
- повага до Верховної Ради України;
- інклюзивність;
- патріотизм;
- професіоналізм.
- приймає рішення, керуючись виключно інтересами українського народу;
- розсудливо та ощадливо, виключно за цільовим призначенням, використовує майно та кошти, які виділяються для здійснення депутатських повноважень;
- не розголошує інформацію з обмеженим доступом. Не використовує інформацію, отриману при здійсненні депутатських повноважень, яка не є публічною, або є інформацією з обмеженим доступом, для отримання своєї особистої вигоди або особистої вигоди близьких осіб народного депутата;
- не використовує свої повноваження, мандат та статус народного депутата з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших осіб. Не вимагає та не отримує будь-яку вигоду в обмін на голосування за будь-яке рішення Верховної Ради України або її комітетів, тимчасових слідчих комісій, тимчасових спеціальних комісій, інших органів Верховної Ради, реєстрацію поправок та пропозицій до законопроектів, реєстрацію проектів законів, постанов, інших актів Верховної Ради, пропозицій з прийняття процедурних та інших рішень, реєстрацію депутатських запитів та звернень;
- не звертається із депутатськими запитами та зверненнями з питань, які не мають суспільного інтересу;
- не здійснює вплив на рішення інших народних депутатів, посадових осіб Апарату Верховної Ради України, органів державної влади, чи місцевого самоврядування, щодо працевлаштування близьких осіб депутата;
- повідомляє про наявність конфлікту інтересів у відповідності до норм законів «Про запобігання корупції» та «Про Регламент Верховної Ради України».
Передбачена відповідальність за порушення норм депутатської етики, зокрема, такі види санкцій:
- винесення попередження народному депутату про порушення норм депутатської етики та надання рекомендацій про дотримання норм депутатської етики;
- попередження, яке оголошується головуючим під час засідання ВР;
- покладення обовʼязку на народного депутата прослухати навчальний курс з дотримання норм депутатської етики, на час якого народний депутат позбавляється права брати участь у пленарних засіданнях ВР (до п'яти пленарних засідань);
- позбавлення права народного депутата брати участь у засіданнях ВР, засіданнях комітетів, тимчасових слідчих комісій і тимчасових спеціальних комісій на строк до одного місяця, або позбавлення виплат, повʼязаних з виконанням депутатських повноважень, за період від одного до двох календарних місяців.
- Законопроект передбачає створення окремого комітету, до предмета відання якого віднесено питання контролю дотримання дисципліни та норм депутатської етики. На підставі рішення комітету народні депутати притягатимуться до відповідальності за порушення норм депутатської етики.
Авторами законопроекту є народна депутатка Вікторія Підгорна, очільниця парламентської робочої групи, з якою співпрацювали і експерти НАЗК, Перший заступник Голови Верховної Ради України Олександр Корнієнко, також експерти ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» - громадської організації, що активно адвокатує законодавче врегулювання норм депутатської етики протягом останніх десяти років.