НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

«Верховна Рада відновила відповідальність за недостовірне декларування у виді позбавлення волі. Водночас покарання посадовців за цей злочин залишилося м’яким», — Голова НАЗК Олександр Новіков

29.06.2021
«Верховна Рада відновила відповідальність за недостовірне декларування у виді позбавлення волі. Водночас покарання посадовців за цей злочин залишилося м’яким», — Голова НАЗК Олександр Новіков

Сьогодні, 29 червня на пленарному засіданні Верховна Рада України прийняла в цілому законопроект № 4651, поданий Президентом України. Законопроект передбачає покарання у виді позбавлення волі за недостовірну інформацію в декларації.

За це рішення проголосувало 315 народних депутати.

На жаль, у своєму вето Президент зменшив термін позбавлення волі до одного року за статтею 366–3 Кримінального кодексу України (ККУ). Нагадаємо, що законопроект, внесений Президентом за результатами засідання Ради національної безпеки та оборони 29 грудня 2020 року, передбачав 2 роки позбавлення волі.

Відтепер стаття 366–3 ККУ буде єдиною статтею цього кодексу, за якою передбачено лише 1 рік позбавлення волі. Для всіх інших злочинів передбачено більш тривалі терміни позбавлення волі, починаючи з 2 років.

Зважаючи на те, що згідно зі статтями 21, 24 Конституції України всі люди є рівні перед законом, НАЗК вважає, що до публічних службовців не мають застосовуватися особливі — м’якші — правила відповідальності, ніж до інших громадян.

Нагадаємо, що 3 червня депутати внесли до законопроекту № 4651 правки, які могли дозволити недоброчесним декларантам не зазначати жодних відомостей про майно членів своїх сімей і таким чином ухилятися від декларування власних статків. Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) закликало Президента ветувати цей закон. Президент України наклав вето на законопроект та запропонував виключити з нього шкідливі норми, запропоновані депутатами.

«Сьогодні головне, чого вимагає суспільство — це належне покарання для корупціонерів. Прийняття цього законопроекту — важливий крок для досягнення цієї мети. Водночас НАЗК залишається на своїй позиції, що позбавлення волі має передбачатися за умисне зазначення недостовірних відомостей на суму, починаючи з 1 млн грн, а відповідальність бути суворою та відповідати принципам рівності всіх перед законом», — зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков.

Які зміни пропонує законопроект № 4651?

Законопроект передбачає:

  • внесення недостовірної інформації до декларації та її неподання буде віднесено до числа кримінальних правопорушень пов’язаних із корупцією. Це зробить неможливою ситуацію, за якої посадовця звільняють від кримінальної відповідальності у зв’язку з дійовим каяттям, передачею на поруки тощо;
  • запровадження покарання у виді позбавлення волі строком на 1 рік за умисне неподання декларації;
  • запровадження покарання у виді обмеження або позбавлення волі строком до 2 років за внесення недостовірної інформації до неї на суму понад 2000 прожиткових мінімумів (4,54 млн грн).
  • зменшення мінімальної межі настання більш суворої кримінальної відповідальності з понад 4000 прожиткових мінімумів (9,08 млн грн) до 2000 прожиткових мінімумів (4,54 млн грн).
НАЗК зазначає, що попри те, що Верховна Рада проголосувала за прийняття цього законопроекту в цілому, застосувати його норми можна буде лише щодо декларацій за 2021 рік. Їх посадовці подаватимуть лише наступного року.

«Верховна Рада відновила відповідальність за недостовірне декларування у виді позбавлення волі. Водночас покарання посадовців за цей злочин залишилося м’яким», — Голова НАЗК Олександр Новіков

Останні новини

17.11.2025
17:44
Повні перевірки декларацій у жовтні: НАЗК виявило порушення на майже 430 млн грн
17:37
ОЕСР оцінила прогрес України у забезпеченні незалежності судової влади: деталі звіту
14.11.2025
16:48
Аудит НАЗК: позиція щодо майбутнього аудиту та виконання рекомендацій попереднього
13.11.2025
17:13
У Реєстрі прозорості НАЗК зареєструвалися перші 100 лобістів
12:41
Відкрито нові вакансії в НАЗК: конфлікт інтересів, представництво в судах, розгляд звернень та комунікації (SMM)
12:20
Запрошуємо ІТ-компанії до обговорення розробки техніко-економічного обґрунтування для створення резервного центру обробки даних
12.11.2025
17:45
НАЗК затвердило Порядок проведення моніторингу здійснення лобіювання
11.11.2025
15:52
НАЗК запрошує до обговорення підрозділів проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвячених проблемам земельної та аграрної сфер
14:25
Результати роботи НАЗК у сфері моніторингу конфлікту інтересів за вересень–жовтень 2025 року
12:34
Ефективність фінансового контролю і цифрові антикорупційні рішення: НАЗК презентувало досвід України на засіданні RAI
10.11.2025
16:06
НАЗК презентувало дослідження корупційних ризиків під час закупівель БпЛА та засобів РЕБ
15:06
Контроль повноти заповнення декларацій: НАЗК виявило недостовірні відомості на понад 190 млн грн за 10 місяців цього року
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua