1 червня завершилася кампанія декларування-2020. Цього року через заходи, пов’язані з протидією коронавірусу, подати е-декларацію можливо було з 1 січня по 31 травня включно, тобто 5 місяців.
Загалом до Реєстру за період кампанії подано 909 тисяч декларацій. З них 907 тисяч – щорічні декларації. Це на 84 тисячі більше щорічних публічних декларацій, аніж у минулому році (за минулу кампанію подано 823 тисяч декларацій). Це стало наслідком переорієнтування діяльності НАЗК зі складання протоколів на запобігання неподання декларацій у співпраці з Національною поліцією та уповноваженими підрозділами (особами) усіх органів влади.
«Вперше за чотири роки, протягом яких існує система е-декларування, ми не стикнулися з жодними серйозними несправностями Реєстру е-декларацій. Навіть в останні дні кампанії, коли навантаження на систему було традиційно високим, Реєстр працював без збоїв», зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков протягом онлайн-брифінгу, присвяченому закінченню кампанії декларування.
НАЗК уже розпочало перевірку 454 декларацій. Cеред них декларації топ-чиновників: прем’єр-міністрів, міністрів, заступників міністрів, судді вищих судів. У випадку, якщо доступна декларація високопосадовця за 2018 рік, її перевірка також здійснюється.
Згідно з новим Порядком, розробленим НАЗК, на проведення повної перевірки передбачено до 120 календарних днів. За крайньої необхідності строк може бути продовжено на щонайбільше 60 днів.
Також відбувається перевірка осіб, звернення щодо яких були надіслані громадянами та журналістами, зокрема народних депутатів України, керівників державних підприємств, працівники митниці, Державної фіскальної служби, Національної поліції та прокуратури, суддів.
Водночас, цього року завдяки співпраці зі Службою безпеки України стали публічними декларації її керівництва. Вперше завдяки розробленим Управлінням внутрішнього контролю НАЗК порядкам подали декларації особи, що належать до кадрового складу розвідувальних органів України та/або займають посади, перебування на яких пов’язане з державною таємницею у зв’язку з безпосереднім здійсненням такими особами оперативно-розшукової, контррозвідувальної, розвідувальної діяльності. Це працівники Державного бюро розслідувань, Національної поліції, Управління державної охорони, Державної фіскальної служби, Державної прикордонної служби, Державної кримінально-виконавчої служби та кадрового складу розвідувальної служби. Декларації цих співробітників зберігаються не в НАЗК.
Результати роботи сервісів для суб'єктів декларування
Протягом кампанії НАЗК було забезпечено заходи з надання консультацій щодо заповнення е-декларацій:
- Створено Контакт-центр як окрему структуру в складі НАЗК. Завдяки налагодженій роботі зменшено кількість втрачених дзвінків з 62% до 15%. Саме завдяки цьому кількість дзвінків зменшилася у 3,5 разів – більшість користувачів мали змогу додзвонитися до НАЗК з першого разу;
- Під час кампанії декларування зі скриньки для надання консультації з питань технічної допомоги оброблено 93 тисячі листів. Суб’єктів декларування, які стикаються з технічними проблемами, стає все менше. Так, у минулому році за цей же період надано відповіді на 163 тисячі листів.
- Надано прості та зрозумілі роз’яснення на 150 найбільш розповсюджених питань про декларування, доступні на сторінці deklaruy.org.ua;
- У співпраці з громадськістю відновлено роботу чат-бота «Держслужбовець Тарас», що працює в найбільш популярних в Україні соціальних мережах та месенджерах. Цим сервісом скористалися більше 4 тисяч користувачів.
Протягом року НАЗК продовжить працювати над удосконаленням процесу е-декларування, аби зробити його зручнішим для декларантів, та таким, що дасть змогу громадянам контролювати доброчесність публічних осіб.