НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

19.09.2023
Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало Закон України від 05.09.2023 № 3374-Х «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (законопроект № 9534, далі - Закон). Документ найближчим часом буде повторно розглянутий в Парламенті після того, як Президент України наклав на нього вето і надав низку своїх зауважень.

НАЗК підтримує відновлення декларування та позицію, висловлену Президентом України щодо забезпечення відкритості декларацій публічних службовців. Водночас опрацювавши положення Закону, а також пропозиції, надані Президентом, Національне агентство звертає увагу на ризики, які містяться в положеннях документа.

  1. Кількість декларантів зменшиться орієнтовно на 50 000 осіб (до 750 000). Зміни до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та надання визначення терміну «посадова особа юридичної особи публічного права» не враховує осіб, які обіймають посади керівників структурних, в тому числі відокремлених підрозділів юридичних осіб публічного права, їхніх заступників. На них взагалі не буде поширюватися дія Закону України «Про запобігання корупції». Водночас в діяльності таких осіб існує широкий спектр корупційних ризиків. Саме керівники різного рівня державних підприємств та установ є об’єктами постійних гучних розслідувань НАБУ.
  2. Закон, крім обов’язку відкрити декларації,  визначає ще й можливість вилучення декларації з публічного доступу. Так, НАЗК матиме можливість вилучати з відкритого доступу декларації на підставі письмового подання керівника (заступника керівника) державного органу, в якому проходить службу чи працює декларант. У Законі правом вносити таке подання наділені виключно керівники (заступники керівників) державних органів, чим фактично обмежено можливість керівників органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права (закладів, установ, організацій) подавати до НАЗК списки осіб, декларації яких не підлягають оприлюдненню під час війни. При цьому взагалі не врегульовано питання вилучення декларацій осіб, у яких відсутні керівники, звільнених працівників, а також можливість видалення декларації за ініціативою самого декларанта, який відповідає визначеним Законом ознакам. Такий підхід дискримінує декларантів та може наражати їх та їхні родини на небезпеку.
  3. Не спрощення, а, навпаки, ускладнення для декларанта процесу декларування. Низка запропонованих змін завдають додаткових труднощів при заповненні декларації та розумінні всіх аспектів. Це стосується, наприклад, змін, якими виключено необхідність декларувати номери рахунків, але фактично залишено необхідність декларувати осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та осіб, які відкрили рахунки на ім’я декларанта.
 

Задля усунення зазначених ризиків НАЗК напрацювало низку пропозицій щодо змін до Закону України «Про запобігання корупції», які дозволять удосконалити антикорупційні механізми та забезпечать правову визначеність відповідних норм.

Лист до Президента щодо ініціювання змін до законопроекту №9534

Порівняльна таблиця до законопроекту №9534

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/NAZK-zvernulos-do-Prezydenta_zminy-do-ZP-9534.pdf" title="НАЗК звернулось до Президента_зміни до ЗП 9534"]

Останні новини

25.07.2025
10:21
НАЗК виявило порушення у сфері конфлікту інтересів на 290 млн грн - результати за перше півріччя 2025 року
24.07.2025
16:15
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків при відбудові житла та соціальної інфраструктури
13:43
НАЗК врегулювало механізм повернення декларацій до публічної частини Реєстру декларацій
23.07.2025
16:03
НАЗК долучиться до підготовки законодавчих змін для збереження незалежності антикорупційної та правоохоронної систем
18.07.2025
17:20
Повні перевірки: судитимуть експодатківця з Тернопільщини за декларування недостовірної інформації
17:00
Цивільна конфіскація за результатами моніторингу способу життя: у сім'ї високопосадовця Нацполіції конфісковано квартиру за рішенням Апеляційної палати ВАКС
14:22
НАЗК розпочало вилучення з Реєстру порушників відомостей, строк зберігання яких минув
17.07.2025
15:39
Моніторинг способу життя: результати за перше півріччя 2025 року 
14:30
Верховний Суд підтвердив законність рішення про цивільну конфіскацію майна ексміграційника Одещини на 5,6 млн грн за матеріалами НАЗК
13:18
Антикорполітика, просвіта, дизайн та роз’яснювальна робота: в НАЗК чотири нові вакансії
11:39
Реєстр порушників: як він працює, хто в нього потрапляє і які зміни вносить новий закон
16.07.2025
15:40
Закон щодо підвищення відповідальності посадовців за корупційні правопорушення: які зміни передбачені
13:01
Повні перевірки декларацій за червень 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 243 млн грн
10:06
URC2025: НАЗК презентувало прогрес антикорупційної політики та розпочинає нову співпрацю з ОЕСР
14.07.2025
17:00
Моніторинг способу життя: депутат-землевпорядник Броварського району підозрюється в незаконному збагаченні
14:47
Посадовицю КМДА оштрафував суд за відмову надати інформацію НАЗК
11.07.2025
14:33
НАЗК сформувало рейтинг ризикованості декларацій за 2024 рік та завершило автоперевірки декларацій
10:12
Перемога у війні та над корупцією є стратегічними пріоритетами для України та фактором єдності з ЄС — Голова НАЗК на URC2025
10.07.2025
15:54
Результати роботи НАЗК за другий квартал 2025 року за напрямом антикорупційної експертизи
08:02
Україна продемонструвала значний прогрес у запобіганні та протидії корупції — результати 5-го раунду оцінки Стамбульського плану дій ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua