НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

19.09.2023
Закон про відновлення декларування скорочує кількість декларантів на 50 тисяч - НАЗК звернулось до Президента з пропозиціями змін 

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) опрацювало Закон України від 05.09.2023 № 3374-Х «Про внесення змін до деяких законів України про визначення порядку подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в умовах воєнного стану» (законопроект № 9534, далі - Закон). Документ найближчим часом буде повторно розглянутий в Парламенті після того, як Президент України наклав на нього вето і надав низку своїх зауважень.

НАЗК підтримує відновлення декларування та позицію, висловлену Президентом України щодо забезпечення відкритості декларацій публічних службовців. Водночас опрацювавши положення Закону, а також пропозиції, надані Президентом, Національне агентство звертає увагу на ризики, які містяться в положеннях документа.

  1. Кількість декларантів зменшиться орієнтовно на 50 000 осіб (до 750 000). Зміни до ст. 1 Закону України «Про запобігання корупції» та надання визначення терміну «посадова особа юридичної особи публічного права» не враховує осіб, які обіймають посади керівників структурних, в тому числі відокремлених підрозділів юридичних осіб публічного права, їхніх заступників. На них взагалі не буде поширюватися дія Закону України «Про запобігання корупції». Водночас в діяльності таких осіб існує широкий спектр корупційних ризиків. Саме керівники різного рівня державних підприємств та установ є об’єктами постійних гучних розслідувань НАБУ.
  2. Закон, крім обов’язку відкрити декларації,  визначає ще й можливість вилучення декларації з публічного доступу. Так, НАЗК матиме можливість вилучати з відкритого доступу декларації на підставі письмового подання керівника (заступника керівника) державного органу, в якому проходить службу чи працює декларант. У Законі правом вносити таке подання наділені виключно керівники (заступники керівників) державних органів, чим фактично обмежено можливість керівників органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб публічного права (закладів, установ, організацій) подавати до НАЗК списки осіб, декларації яких не підлягають оприлюдненню під час війни. При цьому взагалі не врегульовано питання вилучення декларацій осіб, у яких відсутні керівники, звільнених працівників, а також можливість видалення декларації за ініціативою самого декларанта, який відповідає визначеним Законом ознакам. Такий підхід дискримінує декларантів та може наражати їх та їхні родини на небезпеку.
  3. Не спрощення, а, навпаки, ускладнення для декларанта процесу декларування. Низка запропонованих змін завдають додаткових труднощів при заповненні декларації та розумінні всіх аспектів. Це стосується, наприклад, змін, якими виключено необхідність декларувати номери рахунків, але фактично залишено необхідність декларувати осіб, які мають право розпоряджатися рахунками та осіб, які відкрили рахунки на ім’я декларанта.
 

Задля усунення зазначених ризиків НАЗК напрацювало низку пропозицій щодо змін до Закону України «Про запобігання корупції», які дозволять удосконалити антикорупційні механізми та забезпечать правову визначеність відповідних норм.

Лист до Президента щодо ініціювання змін до законопроекту №9534

Порівняльна таблиця до законопроекту №9534

[pdf-embedder url="https://nazk.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/NAZK-zvernulos-do-Prezydenta_zminy-do-ZP-9534.pdf" title="НАЗК звернулось до Президента_зміни до ЗП 9534"]

Останні новини

08.09.2025
16:00
Моніторинг способу життя: з посадовця сервісного центру МВС можуть стягнути у дохід держави 8,6 млн грн
15:41
Конфлікт інтересів: протокол стосовно судді, обґрунтовані висновки стосовно посадовців КМДА та притягнуті до дисциплінарної відповідальності у серпні
14:35
НАЗК розпочало розробку нової Стратегії комунікацій у сфері запобігання та протидії корупції із залученням ключових стейкхолдерів
10:06
Роз'яснення НАЗК: чому заборонені політичні партії зобов'язані звітувати до НАЗК
05.09.2025
10:18
Два роки роботи Порталу повідомлень викривачів: результати, виклики, перспективи
04.09.2025
17:12
Повні перевірки декларацій: скеровано до суду справу стосовно посадовця Державної регуляторної служби за недостовірне декларування
15:45
Моніторинг способу життя: суд арештував майно посадовиці РДА у Києві - квартиру бізнес-класу та мільйони на рахунках
02.09.2025
14:38
Органи влади виконали майже 46% заходів Державної антикорупційної програми
01.09.2025
17:59
“Від сьогодні лобісти або працюють відкрито й чесно, або не мають права впливати на рішення влади”: Віктор Павлущик про запуск інституту лобіювання
14:15
Реєстр прозорості розпочав роботу: можливості, функції, умови реєстрації
28.08.2025
12:45
Моніторинг способу життя: з поліцейського - очільника відділу боротьби з корупцією можуть стягнути понад 7 млн грн
11:50
Відбудова, публічні закупівлі, земельні відносини, ліси: найвразливіші до корупції сфери на Київщині
27.08.2025
10:13
Несвоєчасне подання декларацій: у 2025 році до НАЗК надійшло 9,5 тис. повідомлень від уповноважених підрозділів
26.08.2025
16:45
Запуск інституту лобіювання: запрошуємо медіа на брифінг
25.08.2025
16:45
Декларування криптовалюти: суми та виявлені порушення
21.08.2025
17:31
НАЗК та Рахункова палата підписали меморандум про співпрацю
10:53
Спецперевірка: роль НАЗК, розбіжності в деклараціях та право на пояснення
20.08.2025
16:45
Цивільна конфіскація: понад 3 млн грн стягнуто в бюджет з посадовця Мін’юсту
15:07
НАЗК презентувало унікальний гайд для викривачів корупції у форматі коміксу
14:29
Експосадовиця Мін’юсту з Хмельниччини не задекларувала 534 тис. дол. США: НАБУ розпочало розслідування за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua