НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Антикорупційна експертиза: у листопаді НАЗК виявило 33 корупціогенні фактори в нормативно-правових актах та надало 37 рекомендацій для їх усунення

10.12.2024

У листопаді 2024 року Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) здійснило моніторинг 326 проєктів нормативно-правових актів (НПА): 254 проєктів актів Кабінету Міністрів України (КМУ) та 72 законопроєктів. Виявлено корупціогенні фактори в 10 проєктах НПА та проведено антикорупційні експертизи. За результатами антикорупційної експертизи в проєктах НПА ідентифіковано 33 корупціогенні фактори та надано 37 рекомендацій для їх усунення. 

Так, в проєкті Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо впровадження оцінювання повсякденного функціонування особи» (реєстраційний № 12178 від 04.11.2024), НАЗК виявило положення, які створюють умови для корупційних зловживань:

  • запровадження корупційно вразливого механізму оцінювання повсякденного функціонування особи, а також встановлення інвалідності дитини;
  • наділення членів експертних команд непрозорими дискреційними повноваженнями під час проведення оцінювання повсякденного функціонування особи;
  • незавершене врегулювання процедури проведення медичної експертизи, що може зумовити її проведення уповноваженими особами в умовах конфлікту інтересів;
  • відсутність завершеного правового механізму проведення повторного та позачергового оцінювання повсякденного функціонування особи, що зумовлює різну правозастосовну практику та корупційні ризики під час вирішення питань про їх призначення
  • встановлення непрозорої процедури призначення державної соціальної допомоги, а також наділення уповноважених суб’єктів владних повноважень надмірними дискреційними повноваженнями, які створюють умови для корупційних зловживань.

НАЗК надіслало Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, а також Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики для розгляду рекомендації щодо усунення вищезазначених корупційних ризиків.

Також фахівці НАЗК провели антикорупційну експертизу проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо формування комплексної та справедливої соціальної підтримки (виплат та послуг) для осіб, в яких обмежена працездатність, зокрема, осіб з інвалідністю» та виявили низку корупціогенних факторів, зокрема:

  • запровадження непрозорого механізму оцінки працездатності;
  • становлення непрозорої процедури прийняття органом оцінки працездатності рішень, пов’язаних із здійсненням страхових виплат;
  • відсутність механізму прийняття рішення про встановлення факту наявності причинного зв’язку між настанням непрацездатності й ушкодженням здоров’я та порядку його встановлення.

НАЗК надало Міністерству соціальної політики України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорої процедури оцінки працездатності осіб.

Також Національне агентство ідентифікувало корупціогенний фактор, а саме – встановлення непрозорого порядку надання додаткових грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей в проєкті постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку надання грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей».

Агентство надало Міністерству економіки України, яке є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорого механізму надання додаткових грантів на створення або розвиток власного бізнесу учасникам бойових дій, особам з інвалідністю внаслідок війни та членам їх сімей. 

Під час проведення антикорупційної експертизи проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2022 р. № 1275» НАЗК виявило наступні корупціогенні фактори, зокрема:

  • закріплення обов’язку для заінтересованого державного замовника у письмовому замовленні зазначати найменування виробника безпілотної системи та/або засобу РЕБ тактичного рівня обмежує конкуренцію виробників. 
  • нечітке визначення порядку здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин. 

НАЗК надало рекомендації Адміністрації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, який є розробником проєкту акта, рекомендації, врахування яких забезпечує встановлення прозорої процедури здійснення закупівлі безпілотних систем, засобів радіоелектронної боротьби тактичного рівня вітчизняного виробництва та їх складових частин.

Останні новини

16.10.2025
16:45
НАЗК запрошує до обговорення підрозділу проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки, присвяченого проблемам державного регулювання та контролю у сфері економіки
15.10.2025
17:50
Голова НАЗК на OGP: Україна демонструє, що навіть в умовах війни можливо впроваджувати інноваційні механізми підзвітності для зміцнення доброчесності
15:12
Передача розробок Міноборони у серійне виробництво перевіреним компаніям: Уряд затвердив постанову із врахуванням всіх рекомендацій НАЗК
11:55
НАЗК на Donbas Media Forum: прозорість відновлення та роль журналістських розслідувань у регіонах
14.10.2025
17:45
Сіль для доріг з націнкою у 2 млн грн: правоохоронці повідомили про підозру посадовиці КМДА за матеріалами НАЗК
15:46
Зміни до Порядку проведення повних перевірок: що тепер “недостовірні” та “неточні” відомості, нові підстави зупинення та припинення перевірок, захист прав декларантів
13.10.2025
14:31
НАЗК презентує Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026-2030 роки
11:00
Предмет лобіювання: на що може впливати лобіст і які передбачені винятки
10.10.2025
15:23
Україна вдосконалює механізми запобігання конфлікту інтересів та інструменти фінансового контролю - результати оцінки ОЕСР
14:36
НАЗК запрошує до обговорення наступних двох підрозділів Розділу І проєкту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 рр
10:00
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу та контролю за виконанням актів законодавства з питань етичної поведінки, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб
09.10.2025
19:38
НАЗК представило прогрес України у сфері запобігання корупції Моніторинговому комітету ПАРЄ
17:50
Open Government Awards відзначило НАЗК за розробку комплексної системи впровадження Антикорупційної стратегії та ІСМ ДАП
16:00
Повні перевірки декларацій у вересні 2025 року: НАЗК виявило порушення на майже 474 млн грн
10:57
Антикорупційна експертиза: НАЗК надало рекомендації щодо усунення корризиків у сфері оборони, регіонального розвитку, будівництва та правопорядку
08.10.2025
19:18
НАЗК запрошує до обговорення першого підрозділу Розділу ІІ проекту Антикорупційної стратегії на 2026–2030 роки
13:00
Реєстр прозорості: найпопулярніші сфери лобіювання – економічний розвиток, регуляторна, правова, фінансова, податкова, митна політики
12:03
Ваша думка має значення: як НАЗК готується до наступної кампанії декларування
07.10.2025
10:14
Кандидати на посаду: які недоліки в деклараціях можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби
06.10.2025
15:15
Моніторинг способу життя: результати за третій квартал 2025 року
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua