НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Після поновлення парламентом подачі і перевірки звітів та надання партією «Голос» виправленого звіту її державне фінансування відновлено

09.01.2024

Національне агентство України з питань запобігання корупції (НАЗК) на виконання частини 3 статті 17-7 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі – Закон) відновило державне фінансування статутної діяльності політичної партії «Голос».  

Нагадаємо, НАЗК встановило порушення за результатами аналізу Звіту політичної партії «Голос» про майно, доходи та зобов’язання фінансового характеру за ІІ квартал 2020 року, про що склало відповідний висновок від 21 грудня 2020 року. Йшлося про відображення недостовірних відомостей про витрати коштів на користь низки фізичних осіб-підприємців на загальну суму 1 328 280 гривень. Виконання послуг цими контрагентами не було належним чином підтверджене документально.

Разом з тим, після відновлення обов’язку звітування для політичних партій (обов’язок партій подавати звіти було призупинено на понад три роки через обмеження COVID-19, а повноваження НАЗК перевіряти звіти - після запровадження воєнного стану), партія «Голос» 28 грудня 2023 року подала до НАЗК Уточнюючий звіт за ІІ квартал 2020 року для розгляду питання про відновлення держфінансування. Разом зі звітом партія також надала первинні документи, зокрема додаткові угоди з контрагентами від 21 грудня 2021 року. В межах угод сторони погодили вважати послуги вартістю 1 328 280 гривень такими, що не були надані. Відповідні кошти мають бути повернуті на рахунок партії не пізніше трьох календарних років з моменту укладення цих угод, тобто до 21 грудня 2024 року. 

Стаття 17-7 Закону зобов’язує НАЗК після отримання Уточнюючого звіту розглянути питання про відновлення державного фінансування статутної діяльності відповідної політичної партії. За відсутності обставин, які б свідчили про повноваження подальшого зупинення фінансування, Національне агентство прийняло рішення про відновлення фінансування «Голосу», адже партія усунула причини, які зумовили зупинення державного фінансування її статутної діяльності.

Слід зазначити, що після рішення НАЗК зупинити фінансування «Голосу» у 2020 році партія подала позов до суду, зокрема щодо визнання протиправним відповідного наказу Національного агентства  та його скасування. Справа дійшла до Верховного Суду, який підтримав доводи НАЗК та скасував рішення судів першої та апеляційної інстанцій в частині скасування наказу про зупинення державного фінансування партії. Верховний Суд направив справу на новий розгляд до суду першої інстанції та констатував, що Національне агентство має повноваження здійснювати перевірку всього пакету документів, який стосується звіту політичної партії, і така перевірка має законодавче підґрунтя та легітимну мету.  18 жовтня 2022 року суд першої інстанції взагалі закрив провадження на підставі клопотання самої ж партії. 

Водночас рішення про відновлення фінансування політичної партії є чіткою вимогою Закону та не пов’язане із зазначеними судовими процесами. Підтверджуючі документи та уточнюючий звіт не були предметом первинної перевірки, а також не досліджувались судами.

Нагадаємо, що до початку 2020 року практика перевірки звітів політичних партій, які отримують державне фінансування, не встановлювала підстав для зупинення державного фінансування. 

Після перезавантаження НАЗК у 2020 році через виявлені порушення у звітах Національне агентство зупиняло фінансування двох політичних партій – «ВО «Батьківщина» та «Голос», а у 2021 році – фінансування партії «Слуга народу», яка добровільно подала звіт до НАЗК. При цьому після усунення цими партіями порушень НАЗК відновило їх фінансування.

Такі рішення є унікальною практикою не лише в Україні, а й за кордоном, та дозволяють формувати культуру доброчесного використання державних коштів для цілей статутної діяльності політичних партій.

Останні новини

21.02.2025
17:13
Найбільше корупційних ризиків на Тернопільщині зосереджені в містобудуванні та землевідведенні: робоча поїздка НАЗК до Тернополя
12:10
Як декларувати спадщину
10:00
Цивільна конфіскація: у посадовця МВС конфіскували 4,6 млн грн і авто за матеріалами НАЗК
20.02.2025
18:00
НАЗК запрошує до консультацій з громадськістю щодо законопроєкту про посилення ролі Громадської ради при Держмитслужбі
17:48
Звіт GRECO: відзначено прогрес України у виконанні антикорупційних рекомендацій для суддів, прокурорів і парламентарів (звіт українською)
14:51
5 нових вакансій в НАЗК: шукаємо дизайнера, спеціалістів з міжнародного співробітництва, HR, ІТ
14:28
Удосконалення лісового законодавства: НАЗК направило до ВРУ рекомендації для усунення корупційних ризиків
19.02.2025
15:51
НАЗК презентувало міжнародним партнерам механізми антикорупційного контролю у відновленні України
14:14
Понад 130 політичних партій не подали звіти до НАЗК за ІV квартал 2024 року
12:13
Корупція боїться твого контролю: НАЗК реалізувало загальнонаціональну інформаційну кампанію
11:10
Обов’язок декларування військовослужбовцями і членами їх сімей: ключові аспекти
18.02.2025
12:40
Запобігання конфлікту інтересів при преміюванні міських голів: рекомендації та законодавчі вимоги
17.02.2025
13:00
Цивільна конфіскація: майже 3,3 млн грн можуть стягнути в дохід держави з посадовця Мін'юсту за матеріалами НАЗК та ДБР
14.02.2025
13:30
Як сформувати довідку “Дані для декларації”: покрокова інструкція
12:14
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків у лісовому господарстві
13.02.2025
18:00
Порушень на понад 284 млн грн виявило НАЗК за результатами повних перевірок декларацій у січні
13:45
До уваги медіа: запрошуємо на презентацію дослідження “Корупційні ризики у лісовому господарстві”
11:23
Майно за кордоном: чи треба декларувати?
12.02.2025
10:39
НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів
11.02.2025
13:19
Начальнику відділу Державної казначейської служби на Полтавщині повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua