НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як зменшити рівень корупції в митній сфері та оподаткуванні: що пропонує Державна антикорупційна програма

28.11.2022
Як зменшити рівень корупції в митній сфері та оподаткуванні: що пропонує Державна антикорупційна програма

За різними даними, втрати від прогалин у законодавстві, неефективності роботи митних органів і  від контрабанди сягають в Україні  4-5 млрд доларів на рік. Для усунення ключових проблем у цій сфері впродовж останніх років Україна ухвалила необхідне законодавство, у тому числі в рамках імплементації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. Тому наразі необхідно забезпечити його належну реалізацію. Про те, які механізми для цього необхідні та як зменшити рівень корупції в митній сфері й оподаткуванні, обговорили фахівці під час сьомого громадського розгляду Державної антикорупційної програми (ДАП) на 2023-2025 роки. 

Експерти підкреслили необхідність підвищення рівня цифровізації та автоматизації митних процедур. Організація економічного співробітництва і розвитку (ОЕСР) в 2017 році оцінила досягнення України в цьому напрямі у 0,6 балів з 2 можливих, що свідчить про недостатній рівень. У жовтні 2022 року набув чинності Закон України «Про приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту» від 30.08.2022 № 2555, завдяки якому митні служби різних держав зможуть обмінюватися митними даними. Виконуючи цей  закон, Україна зможе вдосконалити процеси автоматизації митних процедур.  

Залишається не вирішеною проблема порушення прав інтелектуальної власності при імпорті товарів. Це стосується так званого «сірого» імпорту. Оригінальні товари, що ввозяться на ринок і виготовлені правовласником, мають бути введені в обіг вперше в іншій державі ним же або за його згодою. «Сірий» імпорт здійснюється без згоди власника торговельної марки. У 2020 році його рівень, за даними опитування імпортерів та експортерів, склав понад 24%. При цьому основними причинами «сірого» імпорту в Україні є корупція в митних органах, можливість безризикового збуту таких товарів всередині країни, а також можливість для нелегального імпортера уникнути податків і отримати вищу маржу.

Проблема порушень, пов’язаних з «сірим» імпортом, негативно впливає на споживачів, які позбавлені можливості захисту своїх прав у разі отримання неякісних товарів. Тому у ДАП пропонується розширити права офіційних імпортерів щодо протидії порушенням прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України.

На думку експертів, потрібно посилити громадський контроль діяльності Державної митної служби (Держмитслужби), зокрема, шляхом незалежного  формування та діяльності громадської ради при ній за аналогією з  НАЗК чи  Національним антикорупційним бюро України (НАБУ). 

Також учасники обговорили шляхи мінімізації корупції в сфері оподаткування. За результатами опитувань, є позитивна динаміка зменшення рівня корупції у цій сфері. У 2020 році, на думку 31% представників бізнесу, сфера оподаткування найбільше потребувала боротьби з корупцією (тоді як у 2018 році так вважали  54% підприємців). 

Серед недоліків, які потребують врегулювання, – надмірний обсяг дискреційних повноважень у працівників органів податкової служби, тобто коли вони приймають рішення на власний розсуд у межах кількох  юридично допустимих варіантів. 

Також до корупційних ризиків призводить надмірна зосередженість органів податкової служби  на застосуванні фінансових санкцій, через що здійснюється тиск на бізнес. 

Незважаючи на створення в 2021 році Бюро економічної безпеки (БЕБ), яке мало б мінімізувати ці ризики, експерти відзначили необхідність підвищення його  ефективності. Так, потрібно удосконалити порядок проведення конкурсу на посаду директора БЕБ, оскільки це запорука незалежності установи та прозорого проведення конкурсів на інші посади. 

Всі охочі можуть ознайомитися з підрозділом «Митна сфера та оподаткування» ДАП на сайті НАЗК і переглянути  відеозапис обговорення. 

Нагадаємо, Державна антикорупційна програма на 2023-2025 роки розробляється НАЗК на виконання Антикорупційної стратегії до 2025 року та має бути затверджена Кабінетом Міністрів України. 

НАЗК координує реалізацію документа та виконання заходів ДАП. Документ є обов’язковими для виконання державними органами та органами місцевого самоврядування. 

 

 

Як зменшити рівень корупції в митній сфері та оподаткуванні: що пропонує Державна антикорупційна програма

Останні новини

07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
24.10.2025
16:40
Україна наблизилась до міжнародних стандартів доброчесності у бізнесі — результат оцінки ОЕСР
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua