Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) продовжує працювати задля перемоги України та її ефективного відновлення.
Важливо: часто прогалини у законопроектах, що спричиняють корупційні ризики, можуть з’являтися несвідомо. Саме тому НАЗК пильно стежить за усіма процесами. З цією метою з початку війни НАЗК провело 12 антикорупційних експертиз проектів законів та актів Уряду.
Одна з важливих задач - забезпечити, аби відновлення домівок постраждалих українців відбувалося прозоро, а люди отримали житло, яке справді відповідає їхнім потребам. Так, з цією метою НАЗК провело антикорупційну експертизу законопроекту «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації», який зараз розглядає Верховна Рада України.
За попередніми підрахунками Міністерства розвитку громад та територій, в Україні через війну зруйновано або пошкоджено 116 тис. житлових будинків, у яких мешкали близько 3,5 млн людей. Відповідно, держава розробляє механізми виплат компенсації громадянам України за пошкодження та знищення нерухомого майна внаслідок бойових дій.
Під час проведення зазначеної експертизи у законопроекті було виявлено низку корупційних ризиків, що можуть сприяти виникненню непрозорого механізму оцінки вартості пошкодженого майна та надання компенсації.
Які рекомендації надало НАЗК?
НАЗК пропонує внести зміни до проєкту закону, якими передбачити:
- чіткий порядок створення та діяльності Комісії з розгляду питань щодо надання компенсації, обмеження для осіб, які входять до її складу, а також дієві механізми забезпечення прозорості її роботи;
- чіткий перелік підстав для відмови в отриманні компенсації;
- чіткі механізми відбору уповноважених на проведення оцінки вартості відновлення пошкодженого майна, строки проведення такої оцінки, фінансування тощо;
- виключні підстави для прийняття Комісією рішення про проведення повторної оцінки вартості відновлення пошкодженого майна;
- обов’язковість дотримання процедури публічних закупівель для відбору виконавців будівельних робіт та законодавства про містобудівну діяльність;
- визначити право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності Комісії, передбачити юридичну відповідальність її членів.
Також починаючи з 15 березня 2022 року НАЗК провело антикорупційну експертизу таких законопроєктів та актів уряду:
- законопроєкту «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки та допуску водіїв до керування транспортними засобами» https://bit.ly/3OEFJgK;
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо надрокористування» https://bit.ly/3y59AI8;
- законопроєкту «Про внесення змін до деяких законів України щодо першочергових заходів реформування сфери містобудівної діяльності» https://bit.ly/3ugWiqO;
- законопроєкту «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей справляння окремих податків і зборів у період воєнного, надзвичайного стану» https://bit.ly/3OVoszr;
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 («Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім’ям під час дії воєнного стану»)» https://bit.ly/3ubkpqT;
- проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до пункту 4 Типової форми контракту з керівником державного закладу вищої освіти» https://bit.ly/3NI4Yxq;
- законопроєкту «Про внесення змін до Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» щодо управління активами під час дії воєнного стану» https://bit.ly/3yzqVKA;
- законопроєкту «Про внесення змін до ЗУ «Про віртуальні активи»;
- проєкту наказу МОН «Про затвердження Порядку прийому на навчання до закладів фахової передвищої освіти в 2022 році»;
- наказу МОН від 27 квітня 2022 року № 392 «Про затвердження Порядку прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році».