НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти

10.11.2025

Додаткові заходи фінансового контролю, визначені Законом України «Про запобігання корупції» (далі — Закон), передбачають обов’язок певної категорії декларантів подавати повідомлення про суттєві зміни у майновому стані (ПСЗ). 

Декларант зобов'язаний повідомити Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) про суттєві зміни у майновому стані — отримання доходу, придбання майна чи здійснення видатку, на суму, що перевищує 50 прожиткових мінімумів (на 1 січня 2025 року ця сума дорівнює 151,4 тис. грн). Відомості вносяться до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Процедура інформування НАЗК про суттєві зміни у майновому стані визначена відповідним Порядком. Недотримання встановлених вимог може призвести до адміністративної відповідальності. 

НАЗК проаналізувало поширені помилки, пов’язані із поданням ПСЗ, яких припускаються суб'єкти декларування. Нижче – найтиповіші з них:

  1. Порушення десятиденного строку з моменту виникнення обов’язку подання ПСЗ:

Відповідно до положень ч. 4 ст. 52 Закону, ПСЗ подається протягом десяти календарних днів з моменту виникнення обов’язку подання ПСЗ. Однією з найпоширеніших помилок є відрахування декларантами десятиденного строку робочими днями, а не календарними. Це призводить до пропуску визначеного законом терміну подання, що може призвести до притягнення до адміністративної відповідальності за порушення вимог фінансового контролю (ст. 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

  1. Подання ПСЗ декларантами, які не зобов’язані цього робити

Здійснення фінансового контролю у вигляді обов’язку повідомляти про суттєві зміни у майновому стані застосовується лише до посадовців, які займають відповідальне та особливо відповідальне становище, або ж які обіймають посади, пов’язані з високим рівнем корупційних ризиків. Подання ПСЗ стосується виключно особисто декларанта. Зміни в майновому стані членів його сім’ї, навіть якщо вони перевищують фінансовий поріг, відображаються лише у наступній щорічній декларації посадовця.

  1. Невірне розуміння порогової суми

ПСЗ подається у десятиденний строк з моменту змін в майновому стані  на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.

Проте, декларанти часто помиляються, беручи для розрахунку суми доходу або видатку прожитковий мінімум на дату, коли відбулися зміни в майновому стані, замість того, щоб використовувати розмір, встановлений на 1 січня поточного року — як того вимагає Закон.

Крім того, поширеною помилкою є той факт, що декларанти беруть до уваги лише суму фактично отриманих коштів. Натомість для визначення розміру доходу слід використовувати нарахований одноразовий дохід — тобто суму до оподаткування або до відрахування можливих платежів (як-от аліменти чи внески до недержавного пенсійного фонду), які зробив роботодавець. ПСЗ подається лише у разі одномоментного разового отримання доходу або витрат. Отримання доходу чи витрати, які відбувалися частинами, не вимагають подання ПСЗ, але ця інформація обов’язково відображається у щорічній декларації. 

Детально про визначення поняття разового доходу та видатку при поданні ПСЗ можна ознайомитися тут. 

  1. Неправильне визначення моменту настання обов’язку подання ПСЗ

Декларанти часто припускаються помилки у визначенні моменту настання обов’язку подання ПСЗ під час придбання транспортних засобів. Вони хибно вважають датою придбання автівки дату державної реєстрації в сервісному центрі МВС. Натомість відповідно до статті 334 Цивільного кодексу України, датою придбання є день передачі майна декларанту (якщо інше не зазначено в договорі чи законі).

Що стосується транспортних засобів, придбаних за кордоном, то датою їх набуття є день оплати. У разі здійснення оплати частинами датою набуття права власності є дата останнього платежу. 

  1. Неповне заповнення ПСЗ

Досить часто декларанти заповнюють не всі необхідні розділи декларації про суттєві зміни в майновому стані. Так, здійснюючи купуючи майно (автомобіль, об’єкт нерухомого майна) суб’єкт декларування може повідомити про набуття майна у власність, проте не зазначити інформацію про здійснений на придбання майна видаток. Тому важливо пам’ятати: у разі подання ПСЗ обов’язково зазначаються відомості у відповідних розділах як про придбане майно, так і про здійснений видаток. 

Задля уникнення помилок при поданні ПСЗ рекомендуємо ознайомитись з роз’ясненнями у відповідному розділі в Базі знань НАЗК

Раніше ми писали про недоліки в деклараціях, які можуть стати на заваді для призначення на посаду публічної служби.

Останні новини

10.11.2025
10:25
Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані: п’ять типових помилок, яких припускаються декларанти
07.11.2025
12:09
Україна зміцнює засади прозорості публічних закупівель: результати пʼятого раунду моніторингу Стамбульського плану дій ОЕСР
11:25
Антикорупційна експертиза: результати НАЗК за жовтень 2025 року
06.11.2025
17:45
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо проекту наказу НАЗК «Про визнання таким, що втратило чинність, рішення Національного агентства з питань запобігання корупції від 1 лютого 2019 року № 293»
14:06
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік
05.11.2025
15:59
НАЗК представить результати аналізу судової практики притягнення до відповідальності за адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією
15:00
НАЗК нагадує політичним партіям про необхідність подати звіти за III квартал 2025 року
13:55
Звіт Єврокомісії 2025: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
11:44
Які декларації підлягають повній перевірці
04.11.2025
15:21
Реєстр прозорості: як зареєструватися та оновлювати інформацію про себе
13:00
НАЗК сприяє впровадженню єдиних підходів до реалізації рекомендацій НАТО у сфері оборонних закупівель
03.11.2025
15:59
Антикорупційна просвіта: НАЗК презентувало Стратегію розвитку доброчесності в освіті на 2026–2030 роки
31.10.2025
13:56
Запрошуємо громадськість до електронних консультацій щодо внесення зміни до Положення про Громадську раду при НАЗК
11:19
Форум доброчесності громад: НАЗК презентувало нові антикорупційні інструменти для прозорого управління ресурсами на місцях
30.10.2025
15:03
Зростання викликів та незмінна чисельність: чому НАЗК потребує посилення інституційної спроможності
29.10.2025
11:45
НАЗК та EUACI розробили універсальну Методологію для оцінки доброчесності комунальних підприємств
28.10.2025
16:57
Як працює розгляд повідомлень про корупцію: чому не кожен сигнал стає основою для подальших перевірок
12:56
НАЗК запрошує взяти участь в анонімному опитуванні щодо найвразливіших напрямів діяльності Агентства та притаманних їм корупційних ризиків
10:16
МВФ та Світовий банк підтримують Україну у зміцненні антикорупційної системи: результати робочого візиту команди НАЗК до США
27.10.2025
11:11
Лобіювання: адміністративна відповідальність за незаконне здійснення та порушення законодавства в цій сфері
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua