НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

17.04.2023
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) відновило здійснення державного контролю за фінансами політичних партій. Вже три роки в Україні призупинено обов'язок партій подавати звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (далі – звіти) та рік як НАЗК не має можливості їх перевіряти.

Чому НАЗК відновило державний контроль за фінансами політпартій? 

Впродовж цього часу було розроблено низку законопроектів, ухвалення яких повернуло б обов'язковість звітування політпартій та перевірок. Але Парламент не ухвалив їх. На розгляді досі перебуває два законопроекти: проект №8071 про відновлення електронного декларування публічних службовців і подання звітів політпартій та їх перевірок, а також законопроект щодо мінімізації потенційного олігархічного впливу на політичні партії (його розробили експерти НАЗК, вже три місяці він перебуває на розгляді Уряду). 

Зважаючи на те, що ці законопроекти досі не ухвалені, НАЗК відновлює застосування механізму державного контролю за фінансами політпартій. Це один з інструментів, який використовувався під час комплексної перевірки, що поки призупинені через воєнний стан. 

«Ми покладали великі сподівання на ухвалення цих проектів законів, бо вони  дозволили б повернути обов'язок партій подавати звіти, а НАЗК їх перевіряти.  Суспільство нарешті б дізналося, як витрачаються сотні мільйонів гривень платників податків щороку. Наразі не можна бути впевненими в законності використання коштів і внесків упродовж цих років, а також у відсутності фінансування партій ворогами України. Отримання коштів для парламентських партій не скасоване під час війни, навіть в умовах дефіциту бюджету», – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков. 

Які види державного контролю може застосовувати НАЗК до політпартій? 

Відповідно до законодавства, Національне агентство може здійснювати декілька видів державного контролю:  

  • законність і цільове використання політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності;
  • дотримання встановлених законом обмежень фінансування політичних партій щодо внескодавців – громадян і юридичних осіб;
  • перевірки звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. 

Комплексна перевірка включає усі три види контролю, причому перші два види можуть здійснюватися незалежно від третьої форми. Для здійснення державного контролю Національне агентство скеровує запити до різних установ, зокрема, банків. Надана ними інформація аналізується на предмет дотримання партіями вимог законодавства. 

Під такий контроль підпадають не лише парламентські партії, що отримують державне фінансування, але й усі інші політичні партії. Вони контролюються лише в частині внесків від юридичних і фізичних осіб. 

НАЗК уже відновило державний контроль за коштами центральних офісів парламентських політичних партій «Батьківщина», «Слуга народу», «Європейська солідарність», «Голос».

Яка відповідальність передбачена за виявлені порушення? 

У випадках виявлення порушень НАЗК може: 

  • скласти адміністративний протокол (ст. 212-15 КУпАП). Це тягне за собою накладення штрафу на громадян від 70 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від 100 до 130  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією суми внеску на підтримку політичної партії);
  • направити матеріали до правоохоронних органів (ст. 159-1 Кримінального кодексу України  – карається штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2 років, або обмеженням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк 5  років);
  • видати припис для усунення виявлених порушень (ч. 2 ст. 20 Закону «Про політичні партії в Україні»);
  • припинити державне фінансування за нецільове використання коштів. Процедурно це відбувається через суд (ст. 17-8 Закону «Про політичні партії в Україні»).

Нагадаємо, що політичні партії можуть не подавати звіти до закінчення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (Закон України № 540-IX від 30.03.2020). Також відповідно до Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», який прийнято 03.03.2022, політичні партії можуть не подавати свою звітність у період дії воєнного стану або стану війни. 

Отже, наразі політичні партії можуть не подавати звіти, які, зокрема, мають містити відомості про витрати коштів державного фінансування на підставі двох чинних положень законодавства. НАЗК навіть у випадку їх подання не має права проводити відповідні перевірки. Агентство виступає за відновлення звітування партій та перевірок їхніх звітів.

 

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Останні новини

21.02.2025
17:13
Найбільше корупційних ризиків на Тернопільщині зосереджені в містобудуванні та землевідведенні: робоча поїздка НАЗК до Тернополя
12:10
Як декларувати спадщину
10:00
Цивільна конфіскація: у посадовця МВС конфіскували 4,6 млн грн і авто за матеріалами НАЗК
20.02.2025
18:00
НАЗК запрошує до консультацій з громадськістю щодо законопроєкту про посилення ролі Громадської ради при Держмитслужбі
17:48
Звіт GRECO: відзначено прогрес України у виконанні антикорупційних рекомендацій для суддів, прокурорів і парламентарів (звіт українською)
14:51
5 нових вакансій в НАЗК: шукаємо дизайнера, спеціалістів з міжнародного співробітництва, HR, ІТ
14:28
Удосконалення лісового законодавства: НАЗК направило до ВРУ рекомендації для усунення корупційних ризиків
19.02.2025
15:51
НАЗК презентувало міжнародним партнерам механізми антикорупційного контролю у відновленні України
14:14
Понад 130 політичних партій не подали звіти до НАЗК за ІV квартал 2024 року
12:13
Корупція боїться твого контролю: НАЗК реалізувало загальнонаціональну інформаційну кампанію
11:10
Обов’язок декларування військовослужбовцями і членами їх сімей: ключові аспекти
18.02.2025
12:40
Запобігання конфлікту інтересів при преміюванні міських голів: рекомендації та законодавчі вимоги
17.02.2025
13:00
Цивільна конфіскація: майже 3,3 млн грн можуть стягнути в дохід держави з посадовця Мін'юсту за матеріалами НАЗК та ДБР
14.02.2025
13:30
Як сформувати довідку “Дані для декларації”: покрокова інструкція
12:14
НАЗК розробило рекомендації для усунення корупційних ризиків у лісовому господарстві
13.02.2025
18:00
Порушень на понад 284 млн грн виявило НАЗК за результатами повних перевірок декларацій у січні
13:45
До уваги медіа: запрошуємо на презентацію дослідження “Корупційні ризики у лісовому господарстві”
11:23
Майно за кордоном: чи треба декларувати?
12.02.2025
10:39
НАЗК вдосконалило роз’яснення щодо конфлікту інтересів
11.02.2025
13:19
Начальнику відділу Державної казначейської служби на Полтавщині повідомили про підозру за матеріалами НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua