НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

17.04.2023
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) відновило здійснення державного контролю за фінансами політичних партій. Вже три роки в Україні призупинено обов'язок партій подавати звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (далі – звіти) та рік як НАЗК не має можливості їх перевіряти.

Чому НАЗК відновило державний контроль за фінансами політпартій? 

Впродовж цього часу було розроблено низку законопроектів, ухвалення яких повернуло б обов'язковість звітування політпартій та перевірок. Але Парламент не ухвалив їх. На розгляді досі перебуває два законопроекти: проект №8071 про відновлення електронного декларування публічних службовців і подання звітів політпартій та їх перевірок, а також законопроект щодо мінімізації потенційного олігархічного впливу на політичні партії (його розробили експерти НАЗК, вже три місяці він перебуває на розгляді Уряду). 

Зважаючи на те, що ці законопроекти досі не ухвалені, НАЗК відновлює застосування механізму державного контролю за фінансами політпартій. Це один з інструментів, який використовувався під час комплексної перевірки, що поки призупинені через воєнний стан. 

«Ми покладали великі сподівання на ухвалення цих проектів законів, бо вони  дозволили б повернути обов'язок партій подавати звіти, а НАЗК їх перевіряти.  Суспільство нарешті б дізналося, як витрачаються сотні мільйонів гривень платників податків щороку. Наразі не можна бути впевненими в законності використання коштів і внесків упродовж цих років, а також у відсутності фінансування партій ворогами України. Отримання коштів для парламентських партій не скасоване під час війни, навіть в умовах дефіциту бюджету», – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков. 

Які види державного контролю може застосовувати НАЗК до політпартій? 

Відповідно до законодавства, Національне агентство може здійснювати декілька видів державного контролю:  

  • законність і цільове використання політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності;
  • дотримання встановлених законом обмежень фінансування політичних партій щодо внескодавців – громадян і юридичних осіб;
  • перевірки звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. 

Комплексна перевірка включає усі три види контролю, причому перші два види можуть здійснюватися незалежно від третьої форми. Для здійснення державного контролю Національне агентство скеровує запити до різних установ, зокрема, банків. Надана ними інформація аналізується на предмет дотримання партіями вимог законодавства. 

Під такий контроль підпадають не лише парламентські партії, що отримують державне фінансування, але й усі інші політичні партії. Вони контролюються лише в частині внесків від юридичних і фізичних осіб. 

НАЗК уже відновило державний контроль за коштами центральних офісів парламентських політичних партій «Батьківщина», «Слуга народу», «Європейська солідарність», «Голос».

Яка відповідальність передбачена за виявлені порушення? 

У випадках виявлення порушень НАЗК може: 

  • скласти адміністративний протокол (ст. 212-15 КУпАП). Це тягне за собою накладення штрафу на громадян від 70 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від 100 до 130  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією суми внеску на підтримку політичної партії);
  • направити матеріали до правоохоронних органів (ст. 159-1 Кримінального кодексу України  – карається штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2 років, або обмеженням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк 5  років);
  • видати припис для усунення виявлених порушень (ч. 2 ст. 20 Закону «Про політичні партії в Україні»);
  • припинити державне фінансування за нецільове використання коштів. Процедурно це відбувається через суд (ст. 17-8 Закону «Про політичні партії в Україні»).

Нагадаємо, що політичні партії можуть не подавати звіти до закінчення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (Закон України № 540-IX від 30.03.2020). Також відповідно до Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», який прийнято 03.03.2022, політичні партії можуть не подавати свою звітність у період дії воєнного стану або стану війни. 

Отже, наразі політичні партії можуть не подавати звіти, які, зокрема, мають містити відомості про витрати коштів державного фінансування на підставі двох чинних положень законодавства. НАЗК навіть у випадку їх подання не має права проводити відповідні перевірки. Агентство виступає за відновлення звітування партій та перевірок їхніх звітів.

 

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Останні новини

29.05.2025
17:57
Житло для ВПО: заступник Голови НАЗК розповів про антикорупційні запобіжники у цій сфері
16:00
Експодатківцю Тернопільщини повідомили про підозру за недостовірні відомості в деклараціях на понад 23 млн грн за матеріалами НАЗК
14:20
Повні перевірки декларацій НАЗК: судитимуть екскерівницю МСЕК Дніпра та ексголову Тернопільської облради за недостовірне декларування
11:00
ДБР повідомило про підозру колишньому міграційнику з Одещини за недостовірне декларування за матеріалами НАЗК
27.05.2025
17:54
Анонс: публічна дискусія «Будувати без корупції: як електронні сервіси змінюють правила гри в будівельній сфері»
16:24
Повні перевірки декларацій посадовців ТЦК: завершено 18 перевірок, виявлено порушень на 36,8 млн грн
26.05.2025
16:16
МВФ підтримує збереження та посилення напрямків НАЗК з фінансового контролю посадовців
12:17
НАЗК представило уніфікований план дій для виконання рекомендацій НАТО щодо доброчесності в секторі безпеки та оборони
23.05.2025
14:20
Повні перевірки декларацій ексзаступника мера Дніпра: ознаки незаконного збагачення на понад 8 млн грн та недостовірних відомостей на понад 47 млн грн
22.05.2025
13:54
Повна перевірка декларації екскерівника управління ПФУ Хмельниччини: ознаки незаконного збагачення на 19 млн грн та недостовірних відомостей на 44 млн грн
12:45
НАЗК презентувало Методичні рекомендації з розбудови доброчесності в закладах вищої освіти
21.05.2025
10:45
Антикорупційна експертиза у сфері оборони: рекомендації НАЗК забезпечили врахування міжнародних стандартів НАТО
20.05.2025
17:15
Цивільна конфіскація: 19,7 млн можуть стягнути з депутата Київської міськради за матеріалами НАЗК
16:32
Майже 150 політичних партій не подали звіти за І квартал 2025 року
14:30
Цивільна конфіскація: суд стягнув на користь держави 3,3 млн грн з посадовця Нацполіції Києва за матеріалами НАЗК
12:00
У 2023 році на 40% зросла кількість судових рішень за корупційні правопорушення - звіт НАЗК
16.05.2025
16:00
Цивільна конфіскація: у дохід держави можуть стягнути понад 5,3 млн грн з родини екскерівника Одеської податкової
11:39
Субвенція на створення освітнього простору в школах: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливу корупційну схему
15.05.2025
11:12
Авторизація на провадження митної брокерської діяльності: завдяки врахуванню рекомендацій НАЗК усунуто можливість корупційних схем
09:29
Повні перевірки декларацій двох директорів КП Харкова: виявлено недостовірні відомості на понад 14 млн грн
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua