НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

17.04.2023
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) відновило здійснення державного контролю за фінансами політичних партій. Вже три роки в Україні призупинено обов'язок партій подавати звіти про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру (далі – звіти) та рік як НАЗК не має можливості їх перевіряти.

Чому НАЗК відновило державний контроль за фінансами політпартій? 

Впродовж цього часу було розроблено низку законопроектів, ухвалення яких повернуло б обов'язковість звітування політпартій та перевірок. Але Парламент не ухвалив їх. На розгляді досі перебуває два законопроекти: проект №8071 про відновлення електронного декларування публічних службовців і подання звітів політпартій та їх перевірок, а також законопроект щодо мінімізації потенційного олігархічного впливу на політичні партії (його розробили експерти НАЗК, вже три місяці він перебуває на розгляді Уряду). 

Зважаючи на те, що ці законопроекти досі не ухвалені, НАЗК відновлює застосування механізму державного контролю за фінансами політпартій. Це один з інструментів, який використовувався під час комплексної перевірки, що поки призупинені через воєнний стан. 

«Ми покладали великі сподівання на ухвалення цих проектів законів, бо вони  дозволили б повернути обов'язок партій подавати звіти, а НАЗК їх перевіряти.  Суспільство нарешті б дізналося, як витрачаються сотні мільйонів гривень платників податків щороку. Наразі не можна бути впевненими в законності використання коштів і внесків упродовж цих років, а також у відсутності фінансування партій ворогами України. Отримання коштів для парламентських партій не скасоване під час війни, навіть в умовах дефіциту бюджету», – зазначив Голова НАЗК Олександр Новіков. 

Які види державного контролю може застосовувати НАЗК до політпартій? 

Відповідно до законодавства, Національне агентство може здійснювати декілька видів державного контролю:  

  • законність і цільове використання політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності;
  • дотримання встановлених законом обмежень фінансування політичних партій щодо внескодавців – громадян і юридичних осіб;
  • перевірки звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру. 

Комплексна перевірка включає усі три види контролю, причому перші два види можуть здійснюватися незалежно від третьої форми. Для здійснення державного контролю Національне агентство скеровує запити до різних установ, зокрема, банків. Надана ними інформація аналізується на предмет дотримання партіями вимог законодавства. 

Під такий контроль підпадають не лише парламентські партії, що отримують державне фінансування, але й усі інші політичні партії. Вони контролюються лише в частині внесків від юридичних і фізичних осіб. 

НАЗК уже відновило державний контроль за коштами центральних офісів парламентських політичних партій «Батьківщина», «Слуга народу», «Європейська солідарність», «Голос».

Яка відповідальність передбачена за виявлені порушення? 

У випадках виявлення порушень НАЗК може: 

  • скласти адміністративний протокол (ст. 212-15 КУпАП). Це тягне за собою накладення штрафу на громадян від 70 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від 100 до 130  неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією суми внеску на підтримку політичної партії);
  • направити матеріали до правоохоронних органів (ст. 159-1 Кримінального кодексу України  – карається штрафом від 100 до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до 2 років, або обмеженням волі на той самий строк, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк 5  років);
  • видати припис для усунення виявлених порушень (ч. 2 ст. 20 Закону «Про політичні партії в Україні»);
  • припинити державне фінансування за нецільове використання коштів. Процедурно це відбувається через суд (ст. 17-8 Закону «Про політичні партії в Україні»).

Нагадаємо, що політичні партії можуть не подавати звіти до закінчення заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (Закон України № 540-IX від 30.03.2020). Також відповідно до Закону України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни», який прийнято 03.03.2022, політичні партії можуть не подавати свою звітність у період дії воєнного стану або стану війни. 

Отже, наразі політичні партії можуть не подавати звіти, які, зокрема, мають містити відомості про витрати коштів державного фінансування на підставі двох чинних положень законодавства. НАЗК навіть у випадку їх подання не має права проводити відповідні перевірки. Агентство виступає за відновлення звітування партій та перевірок їхніх звітів.

 

Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль
Як політичні партії використовують кошти платників податків: НАЗК поновлює державний контроль

Останні новини

15.11.2024
11:00
НАЗК презентувало дослідження та рекомендації з усунення корупційних ризиків у централізованих тилових закупівлях для ЗСУ
14.11.2024
15:42
Звіт Єврокомісії 2024: оцінка прогресу України у сфері запобігання та боротьби з корупцією
12.11.2024
12:01
НАЗК долучилось до засідання Антикорупційної робочої групи країн Великої сімки “ACT for Ukraine” в Токіо
11.11.2024
16:57
НАЗК та ЄБА працюватимуть над розбудовою етичного лобіювання та прозорості в бізнесі
10:11
Антикорупційна експертиза: НАЗК виявило 17 корупціогенних факторів в НПА та надало 18 рекомендації для їх усунення
08.11.2024
17:18
Корупція – не наш спадок, тому маємо впровадити системні зміни, аби не передати його наступним поколінням, – Голова НАЗК
10:57
Порушень на 685 млн грн виявлено за результатами 88 завершених повних перевірок декларацій у жовтні
07.11.2024
17:58
Митниця, перетин кордону та лісове господарство: Голова НАЗК розповів про найпоширеніші корупційні ризики на Закарпатті
06.11.2024
14:51
НАЗК нагадує про завершення кампанії звітування для політичних партій за III квартал 2024 року
11:18
Конфлікт інтересів: приписи, обґрунтовані висновки, протоколи та рішення суду жовтня
04.11.2024
15:17
НАЗК запрошує взяти участь у громадському обговоренні законопроєкту щодо удосконалення доступу компетентних органів державної влади до таємниці страхування
31.10.2024
18:39
Цивільна конфіскація: 2,2 млн грн депутата міськради Дніпропетровщини стягнуто в дохід держави за матеріалами НАЗК
30.10.2024
16:58
Заступник голови НАЗК обговорив із владою Одещини антикорупційні запобіжники у діяльності МСЕК, ВЛК та митниці
29.10.2024
18:30
Стартує серія вебінарів з питань доброчесності!
28.10.2024
13:12
За матеріалами НАЗК і ДБР до суду скеровано справу щодо незаконного збагачення на майже 58 млн грн посадовця ЗСУ
26.10.2024
18:00
Публікації з заголовками про те, що у керівників МСЕК неможливо конфіскувати незаконно набуті кошти є маніпуляцією: розʼяснення НАЗК
21.10.2024
09:23
Уряд вніс зміни до Державної антикорупційної програми на 2023 – 2025 роки
18.10.2024
19:15
Винагорода за повідомлення про корупцію: ще один викривач отримав виплату
17:11
Запрошуємо ІТ-компанії до участі у тендері з закупівлі послуг зі створення інформаційно-комунікаційної системи DWH/DM для НАЗК
16.10.2024
16:38
Уряд затвердив Положення про Реєстр прозорості, розроблене НАЗК
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua