НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації: Верховна Рада виключила норму, що створювала корупційні схеми, на які НАЗК раніше вказало в дослідженні

04.11.2021
Забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації: Верховна Рада виключила норму, що створювала корупційні схеми, на які НАЗК раніше вказало в дослідженні

Верховна Рада проголосувала за законопроект 4542, який вносить зміни до Закону України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», якою позбавила Міністерство соціальної політики права перевіряти виробників технічних засобів реабілітації на відповідність кваліфікаційним вимогам.

У своєму дослідженні, проведеному спільно з Інститутом законодавчих ідей, «Топ-10 корупційних схем: забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації»

НАЗК вказало, що ця норма створювала передумови одразу для кількох корупційних схем.

Що це змінює?

Прибравши відповідну норму законотворці створили передумови для зміни системи на краще. Адже завдяки цьому будуть усунуті дві проблеми, які НАЗК визначило у своєму дослідженні:

  • Подвійне регулювання ринку виробників/постачальників ТЗР.
Фактично існує два документи, які впливають на ринок виробників. Це кваліфікаційні вимоги до підприємств, за які відповідає Міністерство соціальної політики України, та Технічний регламент, що визначає, чи відповідає продукція підприємства всім вимогам. Його розробляє та затверджує Кабінет Міністрів України. Хоча забезпечення ТЗР завжди належало до компетенції Мінсоцполітики, зараз його повноваження майже повністю дублює Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба), яка здійснює функції технічного регулювання, у тому числі щодо ТЗР відповідно до Технічного регламенту. Отже, на ринку з’явилося одночасно кілька регуляторів.

Це призвело до утворення двох списків підприємств: «переліку Мінсоцполітики» (підприємств, які відповідають кваліфікаційним вимогам Мінсоцполітики) та «реєстру Держлікслужби» (підприємств, які підтвердили відповідність вимогам Технічного регламенту). Паралельне регулювання сфери зробило доступ підприємств до ринку ТЗР ще складнішим та створило умови для корупційних схем.

  • Надмірний рівень дискреції в діяльності Мінсоцполітики.
Навіть якщо підприємству погоджують кваліфікаційні вимоги та вносять його до відповідного переліку, це все одно не дає йому можливості розпочати свою діяльність на ринку. Адже найменування продукції підприємства потрібно внести ще й до відповідного наказу Мінсоцполітики, яким визначаються граничні ціни на ТЗР.

Натомість робоча група, яка встановлює граничні ціни, не має затвердженої кількості засідань. Фактично за більше ніж за два роки існування цієї групи було проведено лише 13 засідань, а внесення змін до наказу про граничні ціни відбувалося ще рідше. Через це термін визначення граничної ціни на продукцію підприємства міг сягати від декількох місяців до більше року, що призводило до зловживанням владою серед посадовців та хабарництва.

Після того, як цей закон стане чинним, буде скасовано порядок, затверджений Урядом, та згадані акти Мінсоцполітики. Це стане першим кроком до створення нового підходу до роботи системи реабілітації.

Попри це сфера забезпечення людей з інвалідністю ТЗР досі потребує кардинальних змін. Про ці та інші корупційні ризики, які існують у системі, докладніше можна прочитати в дослідженні НАЗК та Інституту законодавчих ідей за посиланням.

Нагадуємо, що НАЗК також провело презентацію «1,5 мільярди і протези: корупційні схеми на забезпеченні людей з інвалідністю засобами реабілітації», де обговорили основні проблеми цієї сфери та запропонувати можливі шляхи вирішення.

Забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації: Верховна Рада виключила норму, що створювала корупційні схеми, на які НАЗК раніше вказало в дослідженні
Забезпечення осіб з інвалідністю технічними засобами реабілітації: Верховна Рада виключила норму, що створювала корупційні схеми, на які НАЗК раніше вказало в дослідженні

Останні новини

11.08.2025
12:14
Обґрунтовані висновки і приписи: результати НАЗК в сфері конфлікту інтересів за липень
10:48
У НАЗК презентують навчальні матеріали про доброчесність для освітян
08.08.2025
16:52
НАЗК запрошує громадськість до електронних консультацій щодо Порядку здійснення моніторингу дотримання вимог законодавства з питань лобіювання
16:32
Міжнародна підтримка антикорупційних реформ: НАЗК і ОБСЄ обговорили подальшу співпрацю в сфері запобігання корупції
14:54
Повні перевірки декларацій за липень 2025 року: НАЗК виявило порушення на понад 192 млн грн
10:07
Повні перевірки декларацій: визнано винним ексдепутата Сумщини у недекларуванні на понад 7,4 млн грн
07.08.2025
17:52
Бершадському міському голові повідомили про підозру за результатами повної перевірки декларацій НАЗК
16:00
Повні перевірки декларацій: Нацполіція повідомила про підозру експосадовиці Одеської міськради у недостовірному декларуванні на 9,5 млн грн
06.08.2025
18:45
Захист викривачів в армії: Кабмін підтримав законопроєкт
15:30
Моніторинг способу життя: 4,2 млн грн можуть стягнути у дохід держави з родини сумського ексдепутата
15:00
Повні перевірки декларацій: суд визнав винною екскерівницю Дніпропетровської обласної МСЕК у недостовірному декларуванні
05.08.2025
16:21
Повні перевірки декларацій: набуття транспортних засобів за заниженою вартістю
12:47
Розбудова доброчесності у школах та університетах: команда НАЗК відвідала Миколаївщину
01.08.2025
12:04
НАЗК закликає сформувати єдині та чіткі правові рамки для сфери відбудови
11:30
Моніторинг способу життя: понад 7 млн грн можуть стягнути з подружжя столичних суддів
31.07.2025
19:10
Корупційні ризики у закупівлях і відбудові та комунікація антикорупційних заходів: робоча поїздка НАЗК на Миколаївщину
14:31
НАЗК запрошує кандидатів до складу робочої групи з оцінювання корупційних ризиків в Агентстві
30.07.2025
16:00
Повні перевірки декларацій: трьом депутатам місцевих рад Хмельниччини Нацполіція повідомила про підозру за недостовірне декларування
12:56
Недостовірне декларування посадовця Мінстратегпрому на понад 3 млн грн: Нацполіція повідомила про підозру за матеріалами НАЗК
29.07.2025
14:00
Моніторинг способу життя: виявлено необґрунтовані активи на майже 13 млн грн у експосадовця ДСНС у Запорізькій області
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua