НАЗК НАЗК
A-
A
A+
A
A
Звичайна версія сайту

Які існують обмеження щодо отримання подарунків посадовцями?

12.05.2020
Які існують обмеження щодо отримання подарунків посадовцями?

Приклад із практики НАЗК:

Суддя упродовж 2018 року одержала подарунків від іноземного громадянина на 380 тисяч гривень.

У поясненнях Національному агентству з питань запобігання корупції (НАЗК) вона заявила, що вважає цю людину «близькою особою», хоча ані шлюбних, ані родинних зв’язків з цим чоловіком вона не має. Таким чином, жодного порушення в своїх діях вона не бачить. 

НАЗК визнало ці аргументи непереконливими та направило протокол стосовно цього випадку до суду. Наразі суд вирішує питання притягнення цієї особи до відповідальності.

Чому існують обмеження для прийняття подарунків посадовцями?

Для більшості людей прийняти подарунок – цілком звична та приємна справа. Ще з дитинства ми звикли, що подарунки – це гарний спосіб не тільки приділити увагу своїм рідним, але й налагодити відносини з необхідною людиною. 

Однак, отримання подарунку державним службовцем або іншими посадовцем може вплинути на прийняття ним певних рішень, що суперечать інтересам держави.  

Саме тому в багатьох країнах існують обмеження щодо отримання подарунків для державних службовців та інших осіб, на зарплатню яких витрачаються кошти державного бюджету.

Велика Британія, Польща, Чехія, Словацька Республіка – ось лише деякі зі списку країн, які рекомендують державним службовцям не приймати подарунки, якщо це може поставити під питання прийняття ними неправомірних рішень та їх доброчесність.

Які обмеження передбачені в Україні?

В Україні визначені чіткі правила та обмеження щодо отримання подарунків чиновниками. Вони визначені Законом України «Про запобігання корупції» (стаття 23).

Зокрема, Закон забороняє:

  • одержувати подарунок, вартість якого перевищує один прожитковий мінімум, встановлений на день прийняття подарунка. Наразі це 2 102 грн;
  • одержання від однієї особи (групи осіб) протягом року подарунків, сукупна вартість яких перевищує два прожиткові мінімуми, встановлені для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки . На даний час – це 4 204 грн.

Виключення становлять такі випадки:

1. Коли подарунок дарується близькою особою. Це такі особи: чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного посадовця.

Якщо вартість подарунка від близької особи – більше 5 прожиткових мінімумів (10 тис 510 грн), то такий подарунок обов’язково має бути відображений у щорічній декларації.

Якщо ж вартість подарунка перевищує 50 прожиткових мінімумів (105 тис 100 грн), то про його отримання вказати у повідомленні про суттєві зміни у майновому стані.

2. Коли подарунки одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, виграші, призи, премії, бонуси.

Відповідальність за порушення вказаних заборон

Реагування на такі випадки входить до повноважень НАЗК. Після виявлення такого порушення НАЗК складає та направляє протокол до суду.

Саме суд вирішує, чи мало місце правопорушення та чи необхідно притягати посадовця до адміністративної відповідальності (стаття 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Якщо особу визнано винною, на неї накладається штраф у розмірі від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів (від 1700 до 3400 грн), а подарунок конфіскується.

Якщо особа вчиняє порушення повторно, то штраф становить від 200 до 400 неоподатковуваних мінімумів (від 3400 до 6800 грн), подарунок також конфіскується, до того ж, людина позбавляється права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік.

Які існують обмеження щодо отримання подарунків посадовцями?

Останні новини

18.04.2024
09:09
Тема корупції – у фокусі інформаційних операцій кремля проти України: результати дослідження дезінформаційних наративів 
15.04.2024
14:19
Аналіз звітів політичних партій 2023 рік ІV квартал
20.03.2024
18:05
Реєстр декларацій не працюватиме 20 березня з 22:30 до 23:30: технічні роботи
18.03.2024
15:16
Аналіз звітів політичних партій 2023 рік ІІІ квартал
15:16
Аналіз звітів політичних партій 2023 рік ІІ квартал
15:15
Аналіз звітів політичних партій 2023 рік І квартал
15:14
Аналіз звітів політичних партій 2022 рік ІV квартал
15:13
Аналіз звітів політичних партій 2022 рік ІIІ квартал
15:12
Аналіз звітів політичних партій 2022 рік ІI квартал
15:07
Аналіз звітів політичних партій 2022 рік І квартал
15:02
Аналіз звітів політичних партій 2023
15:00
Аналіз звітів політичних партій 2022
06.03.2024
15:54
Інструменти доброчесності
15:45
Доброчесність в органах місцевого самоврядування
14:00
Професійний розвиток уповноважених
04.03.2024
14:47
Підготовка до декларування
23.02.2024
10:19
Довіра до інститутів суспільства
20.02.2024
15:53
Паспорт бюджетної програми на 2024 рік за КПКВК 6331030
19.02.2024
16:25
НАЗК запрошує обговорити закупівлі постачання та впровадження сховища даних/системи видобутку даних (DWH/DM)
17.02.2024
12:44
Інтерактивна графіка: Вищий антикорупційний суд: аналіз рішень, які набрали законної сили стосовно осіб (2019-2023)
Чат-бот Telegram
контакт-центр
Чат-бот Telegram
Контакти
+38 (044) 200-06-94 info@nazk.gov.ua
працює з 9:00 до 18:00
Технічна підтримка
support@nazk.gov.ua